لغو ابلاغ دو فرهنگی بدنبال اتفاقات اخیر در برخی مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت: هرچند در روزهای اخیر برخی از هجمه‌ها سنگین‌تر شده و صحبت از اسنادی که از آن طرف آب به ما تجویز می‌کند، است و در مقابل جامعه فرهنگی در برابر این نسخه‌های پیچیده شده مقاومت می‌کنند و این برای حفظ المان‌های هویتی است.

به گزارش اميدنامه به نقل از ایسنا، سید محمد بطحایی در سفر خود به نیشابور و در جلسه‌ای که در اردوگاه شهید رجایی این شهرستان برگزار شد، با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب در دیدار ایشان با نمایندگان معلمان نمونه عنوان کرد: ایشان در بخش کوتاهی از فرمایشاتشان گذر بسیار پرمحتوایی بر خدمات آموزش و پرورش بعد از انقلاب داشتند و اشاره داشتند که خدمات آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب با آنچه قبل از انقلاب بوده اصلا قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: هرچند ایشان اظهار رضایت و خشنودی خود را از همه تلاش‌هایی که همکاران ما در بعد از پیروزی انقلاب انجام داده‌اند، ابراز کردند و البته بلافاصله اشاره فرمودند کاستی‌ها و نواقصی هنوز وجود دارد که باید رفع شود اما به دلایل مختلف معمولا همه کشور عادت کرده‌ایم که داشته‌ها را کمتر از نداشته‌ها می‌بینیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: هرچند راه نرفته بسیار داریم اما در صحنه‌های علمی حرف بسیار برای گفتن داریم و داشته‌هایمان در آموزش و پرورش بسیار ارزشمند است.

وی گفت: این که کارها و اقدامات انجام شده را به خوبی نمی‌بینیم و گاهی رگبار انتقادمان به نظامی که روی خون‌های گران‌بهای شهیدان و جانفشانی‌ها و جانبازی‌های جانبازان استوار شده بسیار می‌شود، ظلمی است که ناخواسته به نظام انجام می‌دهیم.

بطحایی بیان کرد: اکنون ۱۴ میلیون دانش‌آموزی داریم که به رغم همه هجمه‌های فرهنگی، اگر لازم باشد همانند دوران دفاع مقدس در صحنه خواهند بود و جانفشانی خواهند کرد.

وی اظهار کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ بالغ بر دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانش‌آموز و معلم در نهضت جزء سی قرآن شرکت کردند که این تعداد سال قبل از آن ۲۲۰ هزار نفر بوده است. این که از این دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ۴۸۰ هزار نفرشان کل جزء ۳۰ قرآن را حفظ کرده‌اند، نشانه‌های هویتی ما است.

بطحایی ادامه داد: این نشان می‌دهد که آموزش و پرورش و بنیان‌های فرهنگی به رغم این که در معرض خطر هستند اما همچنان هویت خود را توانسته‌اند حفظ کنند. نزدیک به ۱۰ میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی که پشت سر گذاشته شد در مسابقات فرهنگی هنری داوطلبانه شرکت کردند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هرچند در روزهای اخیر برخی از هجمه‌ها سنگین‌تر شده و صحبت از اسنادی که از آن طرف آب به ما تجویز می‌کند، است و در مقابل جامعه فرهنگی در برابر این نسخه‌های پیچیده شده مقاومت می‌کنند و این برای حفظ المان‌های هویتی است.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز بیش از ۶۰۰ هزار کلاس درس در قالب یک‌صد و ۱۰ هزار مدرسه در کشور داریم که از این میزان کلاس درس ممکن است ۱۰ یا ۵۰ یا ۱۰۰ و یا ۲۰۰ مدرسه وجود داشته باشند که یک معلم کارنابلد ناشی غیر واردی یک رفتار نسنجیده هم انجام دهد اما یادمان نرود ۶۰۰ هزار معلمی داریم که بر اساس نظرسنجی‌ها همچنان از بالاترین رتبه سرمایه‌های اجتماعی در کشور برخوردارند و جزء متعهدترین‌، متدین‌ترین و خادم‌ترین اقشار جامعه هستند و مردم بالاترین اعتماد را در بین اقشار مختلف به معلمان دارند.

وی گفت: یکی از داشته‌های گران‌بهاء، معلمان هستند که من به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش وظیفه دفاع از ۸۰۰ هزار معلم کشور را دارم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: شاید در بین این افراد خطاکار هم باشد همچنان که طی چند روز گذشته دو نفر را لغو ابلاغ کرده‌ام اما انگشت شمار هستند و نباید به خاطر این افراد جایگاه تمام معلمان را زیر سوال برد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید مسیرش را تصحیح کند اکنون فقط در حوزه شناختی و دانش و آن هم در حافظه محوری متمرکز شده‌ایم.

بطحایی افزود: اکنون دانش‌آموزانی که نمرات ۲۰ بیشتری بگیرند، تشویق می‌کنیم در حالی که هویت و ماهیت فرزندان ما در خطر است، بنابراین باید به فرزندانمان یاد دهیم در فضای مجازی چگونه از هویت خود مراقبت کنند.

وی عنوان کرد: در تعلیم و تربیت اسلامی رقابت فردی نداریم رقابت فردی مربوط به تعلیم و تربیت غرب با زیربناهای فلسفی تعلیمی و تربیتی‎ خودشان است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: این که به گردن یک نفر مدال بیندازیم و چندین نفر دیگر را افسرده کنیم تعلیم و تربیت اسلامی نیست بلکه همه با هم باید پیروز شوند.

وی گفت: با توجه به این که جامعه پذیری کارکرد اصلی آموزش و پرورش است به همین دلیل از دوره ابتدایی اصلاح کارکردها آغاز شده است.

بطحایی اظهار کرد: بر این اساس گرفتن آزمون و کتاب‌های کمک درسی ممنوع شده و در این خصوص طی یک سال گذشته ۴ مدیر مدرسه و ۲ نفر از روسای مناطق آموزش و پرورش را شخصأ لغو ابلاغ کرده‌ام چون خط قرمز تعلیم و تربیت اسلامی من این است.

وی افزود: دانش‌آموز دوره ابتدای به جای این که تست کار کند، باید یاد بگیرد در بازی کردن چگونه با دوست خود مدارا کند، مهربان باشد و خشم خود را کنترل کند.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: جای تاسف دارد دانش‌آموزی که در بهترین مدرسه با بهترین نمرات ادامه تحصیل می‌داده و همیشه وی را تشویق می‌کردیم در کوچک‌ترین مانع زندگی خود را حلق‌آویز و فوت کرده است.

وی گفت: این اتفاقات اگر می‌افتد چون راه و رسم زندگی، سختی‌ها و صبوری کردن را به دانش‌آموزان یاد نداده‌ایم.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید