محمد صادق جوادی حصار در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی امید:

مناسب‌ترین فرد برای اجماع عارف است

یک تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه در میان کاندیداهای اردوگاه اصلاح‌طلبان بعد از آقای خاتمی مناسب‌ترین و مستحق‌ترین فرد برای اجماع دکتر عارف است،تاکید کرد:اجماع روی آقای عارف می‌تواند رای قابل توجه و آبرومندی را برای جبهه اصلاحات در پی داشته باشد.

محمد صادق جوادی حصار در گفت وگو با پایگاه تحلیلی – خبری امید،در پاسخ به سوالی در رابطه با الزامات اجماع اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه شرکت در انتخابات و اجماع اصلاح‌طلبان بر سر یک کاندیدا ضرورتی عقلانی است ، گفت: شرکت در انتخابات برای حصول نتیجه ی دلخواه است و اگر کس یا کسانی بخواهند در انتخابات شرکت کنند تنها به صرف اینکه  شرکت کرده باشند و از حضورشان در انتخابات نتیجه‌ی مناسبی را به دست  نیاورند ، رفتارشان منطقی به نظر نمی‌رسد.
وی با بیان اینکه  راه حل دستیابی به نتیجه ی دلخواه در شرایط کنونی معرفی کاندیدای اجماعی است ، ادامه داد: هرکس آزموده را بیازماید خطا کرده است،عرب‌ها می گویند هر کس که امری تجربه شده را دوباره تجربه کند ندامت و پشیمانی بر او گوارا باد.اصلاح طلبان یکبار تجربه تلخ حضور در انتخابات بدون اینکه به اجماع رسیده باشند را داشته‌اند . ناکامی ومشکلات ناشی از آن رفتار ، نتایج ناگواری را هم برای خودشان و هم برای کشور در پی داشت.
جوادی حصار تصریح کرد: اگر شرکت در انتخابات  امری سیاسی  ، اجتماعی و ملی است - که هست - مد نظر قرار دادن پیروزی   و نتیجه مثبت گرفتن از حضور در انتخابات هم  امری  منطقی وعقلانی است و نباید بدون توجه به جوانب وعواقب رفتار انتخاباتی به این عرصه وارد  شد.
وی در پاسخ به اینکه برای رسیدن به اجماع چه راهکاری مدنظر است، گفت:به نظر می رسد  آقایان خاتمی و هاشمی می‌توانند در این مسیر نقشی محوری و موثر داشته باشند . به نحوی که یکی از این دو نفر کاندیدا شود . در این صورت دستیابی به اجماع مورد نظر آسانتر و دارای شمول بیشتری  خواهد بود .
جوادی حصار خاطرنشان کرد:با محوریت خاتمی وهاشمی - در صورتی که هیچکدام کاندیدا نباشند- مکانیزمی برای دستیابی به اجماع ابداع گردد که التزام همه ی اصلاح طلبان را در پی داشته باشد .در صورت اتخاذ چنین رویکردی  ستاد مرکزی انتخابات اصلاح طلبان از طرق مقتضی به اخذ نظر تمامی افراد موثر در ساحت اصلاحات  چونان مهندس موسوی ، مهدی کروبی و نیز گروههای سیاسی این جبهه  خواهد پرداخت ، تا در کنار آرا و نظرات کاندیداهای مطرح و معتقد به اصلاحات ، دست بکار تعیین استانداردهای یکسان واطمینان بخش برای ارزیابی کاندیداها شوند .
وی تصریح کرد:روشن است که برای رسیدن این مجموعه به کاندیدای واحد دو روش از دیگر روش ها ، قریب الوقوع تر می نماید
اول ، اینکه مجموعه ی مورد نظر با تن دادن به حکمیت نهایی خاتمی -هاشمی به معرفی کاندیدای اصلاح طلبان مبادرت ورزد - با شرط وتعهد همراهی دیگر کاندیداها با فرد معرفی شده از سوی این مجموعه .دوم ، اینکه ستاد مرکزی با نظارت و محوریت خاتمی -هاشمی  ابتدا از طریق ابزارهایی چون نظرسنجی علمی و اطمینان بخش به درجه ی رای آوری کاندیداها دست یافته وسپس در ستاد مذکور تلاش برای دستیابی به کاندیدای اجماعی را آغاز نماید .
این فعال سیاسی ادامه داد:ستاد مذکور در هنگام تصمیم گیری برای چنین مهمی  حتما شاخص  تعیین کننده‌ای چون پتانسیل پوشش دهی همه‌ی سلایق وگروه‌های سیاسی و اجتماعی  در هردو جناح عمده کشور را مد نظر خواهد داشت.چرا که کاندیدای معرفی شده از سوی اصلاح طلبان در صورت پیروزی می خواهد ریاست جمهوری ملت بزرگ ایران بر عهده بگیرد
جوادی حصار با بیان اینکه در میان کاندیداهای فعلی اصلاح‌طلب -به شرط عدم کاندیداتوری آقایان خاتمی وهاشمی - عارف گزینه مناسبی برای اجماع به نظر می رسد، گفت:آقای دکتر عارف انسانی شریف ، با شخصیت و  چهره ای موفق در عرصه های علمی و اجرایی  هستند،ایشان نفر دوم دولت آقای خاتمی بودند. در صورتی که آقای خاتمی و هاشمی کاندیدا نشوند اگر امتیازات کاندیداهای دیگر را بررسی کنیم ممکن است شانس  دکتر عارف در اینکه مرکز توجه قرار گیرد از بسیاری افرادبیشتر باشد .شاید هم بتوان گفت ، اگر آقای خاتمی به عنوان نماد سیاسی،فرهنگی،دولت اصلاحات مطرح هستند آقای عارف نیزمی توانند نماد دولت اصلاحات در ساحت اجرا وتحقق برنامه های  اصلاح طلبانه باشند.
وی ادامه داد:اگر بخواهیم برای دولت اصلاحات یک کارنامه موفق در نظر بگیریم بخشی از این توفیق حداقل در 4 سال دوم که آقای عارف معاون اول بودند و با شیوه مدیریت ایشان بدست آمد.
به گفته جوادی حصار،انسجام فکری،تشخص مدیریتی ،صلابت رفتار، منش والا ، عشق به خدمت ، هوش وذکاوت بالای علمی واقتدار عمل در عرصه های تخصصی واجرایی ، زمینه های توفیق ایشان را در تحقق‌مطالبات اصلاح طلبانه ،پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌ها و رسیدن به اهداف تعیین شده در دولت اصلاحات فراهم ساخت .
وی با بیان اینکه نمره قابل توجه‌ای را برای آقای عارف چه از نظر شخصیتی و چه از جهت اجتماعی ، علمی و مدیریتی لحاظ می‌کنم،گفت:اگر اجماع روی آقای عارف صورت گیرد می‌تواند رای قابل توجه و آبرومندی را برای جبهه اصلاحات در پی داشته باشد و به گمان من در میان کاندیداهای اردوگاه  اصلاح‌طلبان بعد از آقای خاتمی مناسب‌ترین و مستحق‌ترین فرد برای اجماع دکتر عارف خواهد بود.
جوادی حصار تاکید کرد:اجماع باید در میان اصلاح طلبان و کاندیداهایی صورت بگیرد که محوریت آقای خاتمی را در اردوگاه اصلاح طلبان پذیرفته‌اند و پیروی از برنامه‌ها و منویات اردوگاه اصلاح طلبان را محور مناسبات ومراودات  خود قرار داده اند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که تعلق خاطر به مطالبات مطرح شده در حوزه اطلاح‌طلبان نشان می‌دهند و هنوز خود را در اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌دانند باید طرف گفتگو برای رسیدن به یک اجماع اصلاح‌طلبانه باشند. در غیر این صورت  هر تابلوی برای اجماع در مسیر اصلاحات نصب شود  تابلوی گمراه کننده  خواهد بود که  ما را از هدف اصلی - اصلاحات اجتماعی و سیاسی در چارچوب قانون اساسی -  دور خواهد کرد.

افزودن نظر جدید