"مهندسی آرا" در مجلس برای فتح‌ هیات‌ نظارت‌ بر مطبوعات

محافظه کاران مجلس نهم سرانجام هدف خود را به نتیجه رساندند. قرار است کمیسیون فرهنگی مجلس که اکثریت مطلق آن یا عضو جبهه پایداری هستند و یا ازمحافظه کاران نزدیک به این گروه، حسن کامران را به عنوان کاندیدای سوم برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات به صحن علنی مجلس معرفی کردند.

به گزارش امید به نقل از تدبیر،حالا پس از رای استمزاجی پر حاشیه نمایندگان در روز یکشنبه، آنان فردا از میان حمید رسایی عضو سابق جبهه پایداری، محمود نبویان عضو این جبهه و حسن کامران باید یکی را انتخاب کنند.

اما کمال‌الدین پیرموذن اقدام کمیسیون فرهنگی در معرفی حسن کامران به عنوان کاندیدای سوم هیات نظارت بر مطبوعات را مهندسی آرای نمایندگان مجلس می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه کمیسیون فرهنگی اصرار بر مهندسی آرای کل نمایندگان دارد. در انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات حق، حق کل مجلس بود. چرا که مجلس به تمام گرایش‌های فکری اعتقاد دارد. اما تندروها نمی‌خواهند به این مساله توجه کنند.»

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «متاسفانه در نشست روز یکشنبه ما تاکید کردیم که تعداد کاندیداها را حداقل به دو نفر باید افزایش دهند اما در آن رای تاکید نشده بود که تعداد کاندیداها باید چهارنفر باشد. بنابراین کار دیگری نمی‌توان انجام داد چرا که فردا روز رای گیری نهایی است.»

او تاکید دارد که «اعضای کمیسیون فرهنگی که اکثریت مطلق آن نزدیک به جبهه پایداری هستند تنها به همفکرانشان بها می‌دهند. گرایش فکری قاطبه نمایندگان این کمیسیون نیز شان نزدیک به جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو است و به همین دلیل است که عزمشان جزم شده است تا فضای باز سیاسی و چند صدایی را در مطبوعات کلید نزنند. آنان می‌خواهند عضوی از خودشان به هیات نظارت بر مطبوعات راه یابد تا با پندار و بینش اقتدارگرایانه جلوی تعدد و تکثر  و آزادی مطبوعات گرفته شود و کنترل رسانه ها در اختیارشان قرار بگیرد. این مساله یعنی بعد از این آن ها با ابزار قانونی، علیه منتقدان خود عمل خواهند کرد.»

پیرموذن با وجود تاکید بر مهندسی آرا توسط جبهه پایداری، بر این باور است که تعداد زیادی از نمایندگان رای ممتنع به این سه کاندیدا می دهند.

او می‌گوید: «حق بر آن است که کمیسیون فرهنگی به همه سلایق و مبانی فکری نمایندگان که برآمده از آرای مردمی است. چرا که از همه جناح‌ها برای کاندیداتوری اعلام آمادگی شده بود. گرچه استباط من این است که تندروها با معرفی گزینه همفکر خودشان نمی‌خواهند فضای باز سیاسی و فرهنگی درمطبوعات کلید بخورد. همانطور که در استیضاح فرجی دانا وزیر علوم عمل کردند و نخواستند نشاط و چند صدایی در دانشگاه‌ها باشد. همین هدف درباره مطبوعات، مورد توجه آنان است.»

بازی جدید جبهه پایداری بر "فتح هیات نظارت بر مطبوعات" در حالی صورت می گیرد که پیش از این تلاش این گروه برای حذف مطهری به ثمر نشست و این عضو پیشین هیات نظارت بر مطبوعات از کاندیداتوری مجدد کناره گیری کرد. پس از آن جواد هروی، نماینده قائنات برای این سمت کاندید شد که کمیسیون فرهنگی مانع حضور او میان کاندیداها شد.

امروز نیز مشخص شد رای استمزاجی نمایندگان برای افزایش تعداد کاندیداها تنها موجب افزودن نماینده محافظه کار دیگری به این جمع شده است. هر چند جنجال های روز یک شنبه مجلس و "دیکتاتور" خواندن لاریجانی از سوی زاکانی و حسینیان نشان از عزم جدی محافطه کاران اقلیت مجلس برای در اختیار گرفتن هیات نظارت بر مطبوعات حکایت می کرد اتفاقی که مشخص نیست لاریجانی برابر آن چه واکنشی نشان خواهد داد؟

افزودن نظر جدید