نان مخالفان تحزب‌گرایی از فضای مبهم سیاسی تامین می‌شود

قائم مقام سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی گفت: نان برخی افراد از ابهام و عدم شفافیت فضای سیاسی کشور تامین می‌شود به طوریکه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها در شرایط آزمایشگاهی، ایزوله و دوپینگ سیاسی می‌توانند روی پای خود بایستند.

به گزارش امید به نقل از ایسنا،بهراد بهشتی با بیان اینکه قانون احزاب در کشور ما نیازمند بازنگری و تجدید نظر است، اظهارکرد: قدمت تدوین قانون احزاب به ۳۳ سال قبل باز می‌گردد و طبیعی است که این قانون مانند هر قانون مستعمل و ناکارآمد دیگری نیاز به اصلاح و تغییر دارد.

وی تصریح‌کرد: اگر نحوه بازنگری طرح، نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی  در جهت تقویت احزاب قدرتمند ملی، تسهیل شرایط عضویت در آن‌ها و کاهش هزینه‌های جاری برای گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی باشد تغییر مناسب و کارآمدی است، اما چنانچه پس از تبدیل این طرح به قانون و اجرای آن در فضای سیاسی کشور، احزاب قدرتمند هنوز هم نتوانند در عرصه رقابت با احزاب قارچی و فصلی حرفی برای گفتن داشته باشند این طرح سودی برای جامعه نخواهد داشت.

عضو هیئت رییسه سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در اصفهان، خاطرنشان‌کرد: جزئیات این طرح باید به حرفه‌ای شدن احزاب در کشور کمک کند به طوریکه یک حزب قدرتمند ملی به پشتوانه این طرح بتواند در کنار سامان دهی نیروهای خود در سراسر کشور، به رقابتی شدن فضای انتخابات نیز کمک کند.

بهشتی در تشریح لزوم وجود رفتار حرفه‌ای برای احزاب گفت: فراگیری احزاب قدرتمند کشور باید به اندازه‌ای باشد که آن‌ها توانایی سرویس دهی به بدنه اجتماعی کشور را داشته باشند به طوری که این احزاب در چارچوب‌های تعریف شده قانونی و رقابتی عزم جدی خود را برای دست یابی به بالاترین مناصب اجرایی و حکومتی در کشور به کار گیرند.

عضو شورای مرکزی سازمان افزود: این عقیده که جامعه ایران باید به سمت تحزب گرایی حرکت کند به این معنا است که معیار گزینش افراد در یک انتخابات از افراد به سمت احزاب تغییر جهت دهد که نتیجه این تغییر پیروزی یک حزب قدر در انتخابات و به دنبال آن حضور مهره‌های ارزشمند منتسب به آن حزب در مناصب مهم سیاسی کشور است.

این اصلاح‌طلب ادامه داد: احزاب، نیازمند پرداخت یارانه‌های شفاف و تعریف شده دولتی هستند هر چند وابستگی احزاب به دولت‌ها ممکن است حیات سیاسی آن‌ها را به چالش بکشد، اما اگر این تسهیلات بر اساس ضوابط تعریف شده حکومتی پرداخت شود مشکلی نخواهد داشت.

بهشتی اظهارکرد: در مواردی که دولت برای پرداخت یارانه به احزاب با ممانعت قانونی رو به رو است باید با تخصیص ردیفی از بودجه‌های عمومی و جاری خود به آن‌ها به رفع مشکل مالی احزاب کمک کند.

قائم مقام این حزب اصلاح طلب کشور با اشاره به اینکه احزاب نماد سازمان یافته فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند، تصریح‌کرد: قدرت احزاب در جامعه زمانی آشکار می‌شود که آن‌ها توان نقد سازنده، منصفانه و هدفمند مراتب قدرت و حاکمیت را از صدر تا ذیل داشته باشند.

بهشتی با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره عمران “ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکرواولئک هم المفلحون” خاطرنشان‌کرد: فعالیت احزاب یک فریضه واجب الهی است که به نخبگان سیاسی جامعه اجازه می‌دهد تا با تشکیل یک دولت سایه برنامه‌های حکومت را به بوته نقد منصفانه بکشند و به مثال عینی و عملی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تبدیل شوند.

این فعال سیاسی گفت: بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی هیچ نهادی حق سلب حق عضویت افراد در احزاب و تشکل‌های سیاسی را ندارد و نمی‌توان از نقش نخبگان مستقل سیاسی در تغییر محدود سیاست‌های کشور چشم پوشی کرد، اما یکی از راه‌های مبارزه با احزاب فولکس واگنی حضور فراگیر و حداکثری احزاب ملی و پیروزی آن‌ها در انتخابات مختلف کشور است.

وی درباره مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل احزاب در کشور افزود: نان برخی افراد در ابهام و عدم شفافیت فضای سیاسی کشور تامین می‌شود به طوری که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها در شرایط آزمایشگاهی، ایزوله و دوپینگ سیاسی می‌توانند روی پای خود بایستند درحالی که اصل فعالیت احزاب تنها در شرایط شفاف و منضبط سیاسی نحقق می‌یابد.

بهشتی با تاکید بر اینکه قوانین اصناف کشور نیز نیازمند اصلاح و بازنگری است، ادامه داد: تشکل‌های صنفی کشور هم از نظر اهداف و هم از نظر اجتماع هدف با یکدیگر متفاوت هستند به گونه‌ای که احزاب کشور به دنبال دستیابی به قدرت سیاسی و عرض اندام در فضای جامعه هستند، اما تشکل‌های صنفی بیش از هر چیز به اصلاح امور صنفی خود می‌اندیشند و بنابراین باید جدا از احزاب مورد توجه قانون قرار گیرند.

افزودن نظر جدید