چرا برخی مخالف بررسی پرونده‌ "پول‌‌های کثیف" هستند؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه غیرعلنی رافع پرونده «پول های کثیف» نیست. جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه در گفت‌و‌گو با آفتاب در خصوص حضور وزیر کشور در جلسه غیرعلنی جهت ارائه مستندات برای پرونده پول‌های کثیف گفت: هنگامی موضوعی در سطح افکار عمومی به صورت علنی مطرح می‌شود گمان نمی‌کنم جلسه غیر‌علنی رافع و گره‌گشا باشد.
او در ادامه تاکید کرد: بررسی چنین پرونده‌هایی باید غیرعلنی صورت بگیرد چراکه موضوعی قضائی نیست ممکن است برخی مستندات صحت داشته و برخی دیگر از مستندات صحت نداشته باشند. 
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا شائبه کمک بابک زنجانی به حلقه یاران احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات مجلس صحت دارد، گفت: من در این مورد خبر ندارم و این رویه‌ای که از سوی برخی مقامات و رسانه‌ها پیش گرفته شده را نادرست می‌دانم؛ اگر چنین رویه‌ای حاکم باشد با دو پدیده نامناسب اجتماعی مواجه خواهیم بود. ابتدا اینکه اعتماد عمومی مردم نسبت به مدیران و مسولان به‌شدت دچار خدشه خواهد شد و دوم اینکه تخریب مدیران گذشته به مدیران فعلی و اینده تسری پیدا می‌کند. در چنین فضایی مدیران و مسوولان جرات پذیرش مسولیت را در هر شرایطی از دست خواهند داد. 
 
او ادامه داد: من با متهم کردن افراد در شرایطی که امکان دفاع از خود ندارند مخالفم اما به همان میزان به این مسئله معترضم که در کشور ما به میزانی که آلودگی به مواد مخدر حساسیت‌زا است، آلودگی مالی نیست. 
 
جهانگیرزاده در تقبیح اتهام به مسوولان سابق در سطح افکار عمومی، یادآور شد: این درست نیست که از آنچه به عنوان ادله برای افکار عمومی مطرح می‌شود به نفع اهداف شخصی استفاده شود چراکه ممکن است این اتهامات به اثبات برسد یا پایه و اساس نداشته باشد. در صورتی که به اثبات نرسد خسارات جبران‌ناپذیری را به فرد و سرمایه اعتماد اجتماعی وارد می‌کند. اگر آبروی یک جناح یا جریان سیاسی را بردیم خسارات جبران‌ناپذیری به عرصه سیاسی وارد خواهیم کرد. 
 
او در پاسخ به این سوال که آیا پرونده پول‌های کثیف تنها در کمیسیون قضائی مورد بررسی قرار می‌گیرد یا به کمیسیون امنیت نیز راه پیدا کرده، گفت: این پرونده در کمیسیون قضایی در دست بررسی است و در صورتی که مرتبط با امنیت ملی شود به کمیسیون امنیت خواهد آمد. 
 
فلاحت‌پیشه: صاحبان پول‌های کثیف رانت اطلاعاتی دارند
 
همچنین یک نماینده دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی انتقادهایی که از طرف مخالفان نسبت به طرح مسئله «پول‌های کثیف» از سوی وزیر کشور و وزیر دادگستری وارد می‌شود، را موجب شائبه در دست‌داشتن آنها در این قضیه دانست.
 
حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با آفتاب می‌گوید: نمی‌توان گفت که به چه دلیل برخی از افراد و نمایندگان مجلس با طرح موضوع پول‌های کثیف و استفاده آن در انتخابات مخالفت می‌کنند، اما به هر دلیل که باشد نظر من این است کسانی که از شفافیت در این باره می‌ترسند، اولین تردید درباره آنها این است که ممکن است با پول‌های کثیف ارتباط داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: در انتخابات‌های مختلف هزینه‌هایی صورت می‌گیرد که این هزینه‌ها غیرقابل باور است. به عنوان نمونه برخی از هزینه‌هایی که افراد برای تبلیغات انتخاباتی خود در حوزه‌ها انجام می‌دهند به هیچ وجه با درآمدهای احتمالی آنها، حتی در صورت پیروزی در انتخابات‌ها همخوانی ندارد. طبیعتا این یک شائبه جدی را در این باره به وجود می‌آورد.
 
این فعال سیاسی اصولگرا می‌افزاید: موضوع دیگری که وجود دارد این است که در عرصه بالاتر هم متاسفانه شفافیت لازم برای هزینه‌های انتخاباتی وجود ندارد. هزینه‌های گزافی در انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد اما کسی پاسخگوی آن نیست.
 
فلاحت‌پیشه درباره وضعیت مالی در تبلیغات انتخاباتی در کشور بیان کرد: چه در سطح خرد یعنی؛ انتخابات شوراها و مجلس و چه در سطح کلان یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری باید این هزینه‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد.
 
وی درباره اصلاح قوانین مربوط به انتخابات و شفافیت‌های مالی و پول‌شویی عنوان کرد: به نظر من در ایران منع قانونی وجود ندارد، بلکه منع ساختاری است. در کشور ما ساختارها که قوانین هم یکی از این ساختارها است، فدای یک سری مناسبات جناحی می‌شود.
 
این نماینده پیشین مجلس اعلام و پیگیری ورود پول‌های کثیف به عرصه سیاست و انتخابات را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: اکنون که شرایطی فراهم شده که برخی از مقام‌های سیاسی حال و گذشته کشور نسبت به این موضوع هشدار دهند و هر تحولی که موجب شده تا مشخص شود که پول‌های کثیف چه آثار سویی در کشور دارند، این تحولات مثبت است  و برای رفع آن باید تلاش کرد.
 
فلاحت‌پیشه یکی از موانع مقابله با موضوع فساد را شعاری‌بودن آن عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: متاسفانه برای مقابله با فساد شعارها، ادعاها و شائبه‌های زیادی به وجود می‌آید؛ اما جایی که باید برخورد صورت گیرد، می‌بیینم که ضعیف عمل می‌شود. به‌خصوص مردم نتیجه برخورد شفاف را نمی‌بینند و این موضوع آثار روانی منفی خود را در جامعه به ویژه در  فضای سیاسی کشور به جا می‌گذارد.
 
وی تاکید کرد: موضوع پول‌های کثیف در انتخابات اگر به صورت عملی و جدی حل نشود، نسبت به توسعه، رفتارهای سیاسی و سیستم انتخاباتی در جمهوری اسلامی تردید و شائبه به وجود خواهد آمد. این یک بحث اساسی است و در بسیاری از کشورهای دنیا که دموکراسی را در عمل اجرا می کنند، سعی کرده‌اند موضوع پول‌های کثیف را در حوزه سیاست و اقتصاد خود حل کنند.
 
این نماینده مجلس درباره دلایل به وجود آمدن این نوع از تخلفات توضیح می‌دهد: متاسفانه در ایران عدم پرداختن به این عارضه دلیل ساختاری دارد. ساختار سیاسی در ایران یک ساختار حزبی نیست بنابراین در عمل خیلی از افراد پاسخگو نیستند. یا اینکه مسائل و تخلفاتی که شکل می‌گیرد بیشتر در غالب تخلف‌های جناحی است و خیلی زود حق مردم و واقعیت مطلب قربانی مچ‌گیری‌های جناحی می‌شود. بعد از آن هم به صورت تبانی‌های نامعلوم می‌بینیم، تنها چیزی که مشخص نمی‌شود شفافیت موضوع در جامعه است.
 
وی افزود: به طور مشخص کسانی که در هزینه کردن پول‌های کثیف در حوزه سیاسی صاحب نقش هستند، نقش و اختیار بیشتری را برای درآمدزایی از پول‌های کثیف در حوزه‌های اقتصادی دارند. در واقع اینها کسانی هستند که دو ضربه را به سامان سیاسی و اقتصادی می‌زنند. ضربه اول را به قوانین توسعه وارد و بخشی از این قوانین را به سود خود متوقف و به ضرر ملت عمل می‌کنند تا به سود کلان برسند. دوم در حوزه سیاسی روند عادی امور را دچار نوسان و چالش می‌کنند و با پول به مناصب سیاسی می‌رسند که این یک چرخه فاسد است.
 
این فعال سیاسی تاکید کرد: بدون یک عزم ملی و با پرهیز از چالش جناحی نمی‌توان با موضوع پولهای کثیف مقابله کرد. به ویژه این کاری است که عزم سه قوه باید برای حل آن وجود داشته باشد.
 
فلاحت‌پیشه دباره روند شکل‌گیری چرخه ورود پول‌های کثیف به ساختار سیاسی توضیح می‌دهد: درگام اول که فساد انجام می‌شود افرادی که یا این شیوه را قبول ندارند و یا از راه اصلی توسعه به ثروت نمی‌رسند، سعی می‌کنند بخش‌هایی از مجوزها، مصوبات و .. را برای تعلیق موضوع به خود اختصاص دهند. اینها کسانی هستند که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارند، در نظام تعرفه و تجارت کشور معمولا دستکاری انجام می‌دهند به سود خود و به ویژه با تجارت واسط به این پول‌ها می‌رسند.

افزودن نظر جدید