کتاب های نشر چشمه در نمایشگاه عرضه نخواهد شد

حسن کیائیان مدیر نشر چشمه گفت: «نشر چشمه در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران حضور نخواهد داشت و کتاب هایش نیز در نمایشگاه عرضه نخواهد شد.» مشکلات نشر چشمه از آن جا آغاز شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد چند ناشر مثل «چشمه» را لغو مجوز کرد.

به گزارش امید به نقل زا پیام نو حسن کیائیان مدیر نشر چشمه ، گفت: «نشر چشمه در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران حضور نخواهد داشت و کتاب هایش نیز در نمایشگاه عرضه نخواهد شد.»

مشکلات نشر چشمه از آن جا آغاز شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد چند ناشر مثل «چشمه» را لغو مجوز کرد.  منتفدان دولت احمدی نژاد معتقد بودند این ناشرها به دلایل کاملا سیاسی لغو مجوز شدند. نحوه  لغو مجوز این ناشران هم ادعای منتفدان را تقویت می کرد. نشر چشمه هم یکی از ناشرانی بود که در دولت احمدی نژاد به محاق توقیف و لغو رفت.

نشر چشمه و چند ناشر دیگر به دلیل لغو مجوز نتوانستند در نمایشگاه های بیست و پنجم و ششم حاضر شوند.

با تغییر دولت احمدی نژاد و روی کار آمدن دولت تدبیر این انتظار میان اهالی نشر به وجود آمد تا ناشرانی مثل چشمه با رفع تعلیق بتوانند در نمایشگاه کتاب حاضر شوند.

طبق قانون مبنای ثبت نام برای ناشران به تفکیک هر حوزه: عمومی، دانشگاهی و آموزشـی ۳۵ عنـوان کتـاب ، بـرای ناشران بخش کودک و نوجوان ۴۰ عنوان کتاب است که در همه حوزه ها بایستی حداقل ۱۵ عنـوان آن چـاپ اول  باشد.

به این ترتیب ناشران تعلیق شده نمی توانستند در نمایشگاه کتاب حاضر شوند. سیدعباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نشست مطبوعاتی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب  راه حل وزارت ارشاد را  برای رفع مشکل ناشران تعلیق شده اینگونه عنوان کرد: « ناشران به دلیل تعلیق فعالیت‌های‌شان طی سال‌های گذشته کتابی منتشر نکرده‌اند و نمی‌توانستند با کتاب‌های قدیمی در نمایشگاه حاضر شوند، مگر این که ما در این‌باره، تبصره‌ می‌زدیم ولی در این صورت با مشکل بزرگتری مواجه می‌شدیم.اگر این تبصره اجرایی می‌شد خیلی از ناشرانی که تعداد کتاب‌هایشان به ده، پانزده اثر می‌رسید ادعا و انتظار حضور در نمایشگاه را پیدا می‌کردند و اگر به آنها می‌گفتیم که تنها ناشران تعلیقی مشمول این تبصره می‌شدند، حاشیه‌های بسیار زیادی به وجود می‌آمد.به همین دلیل، در یک گفت‌وگوی تعاملی و طی جلساتی که با این ناشران داشتیم، آن‌ها مشکل ما را پذیرفتند و این حسن‌نیت و خواست ما مبنی بر تعامل را درک کردند.»

به نظر می رسید پس از این گفته های صالحی این امکان وجود داشته باشد که کتاب های نشر چشمه را بتوان از غرفه های دیگر نمایشگاه تهیه کرد اما مدیر نشر چشمه تاکید می کند که این ناشر هیچ حضوری در نمایشگاه امسال نخواهد داشت تا نمایشگاه کتاب امسال هم بدون چشمه باشد!

افزودن نظر جدید