یک عروسک و چند مالک 

 روزنامه الکترونیک امیدایرنیان نوشت: شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد بعد از عروسک محبوب کودکان و حتی بزرگسالان یعنی کلاه قرمزی ،عروسک دیگری خلق شود که بتواند روی دست کلاه قرمزی بیاید.اما فصل دوم برنامه خندوانه از عروسکی رونمایی کرد که پیشتر در مجموعه «کوچه مروارید» که در شبکه خانگی تولید می‌شد نقش آفرین بود اما به اندازه خندوانه ندرخشید. صداپیشگی محمد بحرانی و عروسک‌گردانی بسیار متبحرانه آن باعث شد خیلی زود این عروسک جدید بتواند در خانواده‌های ایرانی جایی برای خود پیدا کند.بسیاری از دنبال کنندگان برنامه خندوانه بیشتر به خاطر وجود جناب خان این برنامه را دنبال می‌کردند. با این حال فصل چهارم این برنامه تلویزیونی در حالی از شب یلدا آغاز به کار کرد که پیشتر شایعاتی از جدایی این عروسک بانمک از برنامه رامبد جوان به علت آنچه اختلاف بین مالک جناب خان و رامبد جوان گفته می‌شد شنیده شد.این شایعات اما در برنامه چهارشنبه شب خندوانه به واقعیت تبدیل شد آنجا که رامبد جوان از محمد بحرانی صداپیشه جناب خان به عنوان مهمان دعوت کرده بود.از ابتدا مشخص بود که علت دعوت از بحرانی برای پاسخ دهی به مطالبی بود که سعیدسالارزهی مالک و خالق عروسک جناب خان مطرح کرده بود.

 

 

در آن برنامه کارگردان خندوانه با بیان اینکه خندوانه خودش باید در خصوص ابهامات حذف جناب خان پاسخگو باشد، اظهار داشت: جناب خان یکی از عناصر مهم در خندوانه بود که دیگر در ادامه فصل جدید آن را نداریم، اما همکاری خودمان را با محمد بحرانی در بخش‌های دیگر ادامه خواهیم داد.

جوان پیرامون دامن زدن رسانه‌ها و ساخت حواشی مبنی بر حذف جناب خان و صحبتهای سعید سالارزهی صاحب امتیاز این شخصیت عروسکی تصریح کرد: بارها در رسانه و اخبارهای رسیده از حذف جناب خان، به نقل از سالارزهی خواندیم که هیچ پیشنهادی برای ادامه همکاری و دریافت مالی از سوی عوامل برنامه ساز و یا شبکه نسیم نشده است، اما سعید عزیزم، میدانم الان دلخور هستی، اما هم من و هم شبکه پخش بارها با شما تماس گرفتیم و پیشنهاد ادامه همکاری و تصمیم برحضور جناب خان در فصل جدید را دادیم و خدا را شکر خانم مرضیه برومند به عنوان شاهد درکنار ما بودند و با شما بارها صحبت کردند، ولیکن شما نپدیرفتی.

کارگردان فیلم سینمایی «اسپاگتی در 8 دقیقه» افزود: دیده شدن و رشد جناب خان با تمام عناصر خندوانه، تلویزیون شکل گرفته و متعلق به تمام ایران است، «خندوانه» با گروه خود سعی دارد حال مردم خوب را کند، شاید روزی تصمیم بگیریم که دوباره با جناب خان همکاری داشته باشیم.

بحرانی در ادامه این گفتگو اشاره کرد: عروسک هم مانند انسان از جسم تشکیل می‌شود و اگر بدون روح وجودی به آن نگاه شود، ارزش جانی ندارد، این عروسک‌ها با صدا و افرادی که پشت خلق کردن ایده‌ها هستند روح می‌گیرند و دیده می‌شوند، جناب خان هم مانند دیگر شخصیت‌های عروسکی از این قاعده مستثنا نبوده و به خاطر نگاه‌های این مردم معنا پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال جوان، که رابطه‌ات با جناب خان به چه صورت است، گفت: خود من به شخصه چندین بار جناب خان را در خواب دیدم، همان مرد لبو فروشی که از طبقه پایین سطح کشور و متعهد به حرفه لبو فروشی است، آمده در خندوانه تا از کردها برای لرها، از شمالی‌ها برای جنوبی‌ها و از بلوچ‌ها برای ترک‌ها بگوید.

این بازیگر درخصوص خداحافظی جناب خان از خندوانه خاطر نشان کرد: من وارد مسائل حقوقی نمی‌شوم، اما بدون تعارف و از ته قلبم معتقدم که شما جناب خان را دوست دارید و همین مردم تا همیشه صاحبان اصلی این عروسک هستند.

بحرانی درباره ادامه همکاری خود با خندوانه و عروسک جناب خان بیان کرد: بعد از حضورم در خندوانه پیشنهادهای بسیاری برای اجرای صدای جناب خان در مراسم‌ها شد، اما اولویت اول و بالای من حفظ این شخصیت عروسکی است. همچنین در این روزهای اخبر خبری مبنی بر ساخت فیلم سینمایی من و جناب خان پیچیده است، در همین جا می گویم من برای تولید این فیلم سینمایی همکاری نخواهم داشت.

واکنش خالق جناب خان به اظهارات رامید جوان

پس از پخش این برنامه و اظهارات کنایه آمیز رامید جوان به خالق جناب خان،سعیدسالارزهی مالک و خالق  این عروسک در نامه‌ای خطاب به مردم، توضیحاتی درباره عدم حضور جناب خان در «خندوانه» ارائه کرد.

در این نامه آمده است:

از سال نود که تلاشم را برای خلق جناب خان و کوچه مروارید شروع کردم گهگاه خوشبینانه تخیل می‌کردم که در مراسمی دعوت شده و بابت نقشم در خلق جناب خان و کوچه مروارید تقدیر و تحسین می‌شوم و  بعد از دو سال بی‌توجهی مطلق بالاخره این اتفاق در چهارشنبه شب گذشته افتاد و در دادگاهی به اسم برنامه خندوانه که در آن قاضی و شاکی هر دو یک نفر بودند نام  من هم برده شد ولی به عنوان متهم.

دوست عزیز و رفیق قدیمی من رامبد جوان در برنامه‌اش از جای خالی جناب خان گفت و از هیولایی که جلوی حضور این کاراکتر ملی را در برنامه‌اش گرفته است، بی آنکه حتی اجازه دهد در برابر آن همه سخن و اتهام، فرصت پاسخگویی برای من وجود داشته باشد یا لااقل من بتوانم از آنچه که طی این سال‌ها بر من و جناب خان گذشته سخنی بگویم.

مردم عزیز ایران! من مثل دوستانم امکان استفاده از رسانه ملی و تریبون چند میلیونی را ندارم و بلد نیستم با گروگان‌گرفتن احساسات پاک یک ملت خودم را محق جلوه دهم. تنها کاری که طی دو سال گذشته انجام داده‌ام این بوده که به خاطر عشق مردم به جناب خان و حفظ حرمت دوستی، اجازه حضور او را بدون دریافت یک ریال یا گرفتن امتیازی داده‌ام چون می‌دیدم عروسکی که من، محمد نادری، امیر سلطان‌احمدی، رضا کاظمی‌نژاد، سارا سالار، هدیه هاشمی و دیگر همکارانم  چند سال برای ساخت، طراحی شخصیت و ویژگی‌هایش زحمت کشیدیم، عروسکی از بین چندین و چند عروسک دیگر که برای خلق هر کدامشان هزینه شد، انتخاب شد و به کوچه مروارید آمد، توانسته در برنامه دیگری صدای مردم خودش باشد و لبخند بر روی لب آنان بیاورد. اما حالا نتیجه این همکاری، تبدیل شده به برگزاری دادگاه یک‌طرفه‌ای که در آن، شاکی راضی به خانه بازگشته است.

برخلاف آنچه که گفته می‌شود، اعتقاد راسخ دارم این برنامه خندوانه نبود که باعث شهرت جناب خان شد بلکه برعکس این جناب خان بود که با حضور پرمهرش و ویژگی‌های شخصیتی که ما برای آن ساخته بودیم باعث موفقیت دو چندان این برنامه شد. اما متاسفانه روندی که طی شد و استحاله جناب خان از یک شخصیت نکته‌بین و حق‌دوست، به شخصیتی مجیزگو و متملق باعث شد در روند دو ساله‌ام تجدیدنظر کنم و بیش از این چشمم را به روی حقوق مادی و معنوی خودم و همکارانم نبندم.

در ضمن  وقتی که از عدم دریافت پیشنهاد مناسب برای ادامه همکاری حرف می‌زنم منظورم پیشنهادی عادلانه، اخلاقی و حرفه‌ای بوده است که متاسفانه این امر تا کنون صورت نپذیرفته و همه پیشنهادها از جمله پیشنهادی که توسط خانم برومند به من منتقل شده، فقط و فقط صحبت از  واگذاری اجباری و بدون قید و شرط مالکیت جناب خان با شرایط آنها و بدون توجه به رضایت قلبی من و همکارانم بوده است.

حالا قضاوت با شما. اگرچه رساندن صدایم به شما کار سختی است آن هم وقتی که انگار همواره حق با کسی است که صدایش بلندتر است. من همچنان منتظر باز شدن در همکاری و تعامل هستم. در سر، جنگیدن یا حذف یک کاراکتر ملی را ندارم و امیدوارم روزی برسد که بدون تهدید، بدون قلدرمآبی و بدون تطمیع و دروغ بتوانیم کنار هم کار و زندگی کنیم.

افزودن نظر جدید