سید حسن رسولی: بهتر است کابینه دوازدهم، اصلاح‌طلبانه‌تر باشد

اصلاح‌طلبان معتقدند که مردم با رأی به کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان نشان دادند که خواهان تشکیل کابینه‌ای اصلاح‌طلب‌تر هستند از دیگر سو اصولگرایان نیز با طرح این موضوع که اکنون روحانی رئیس‌جمهور همه مردم ایران است، چنین عنوان می‌کنند که باید از ظرفیت اصولگرایان نیز در کابینه استفاده شود. طرح این موضوع که روحانی باید از اصولگرایان در کابینه دعوت نماید در حالی مطرح می‌شود که در دولت‌های نهم و دهم شاهد یکه‌تازی اصولگرایان در تصدی پست‌های مدیریتی و نهادهای تصمیم‌گیری بودیم؛ به نحوی که در دو دولت احمدی‌نژاد همه نهادها از حضور اصلاح‌طلبان پاکسازی شد.

به گزارش امیدنامه به نقل از نوآوران ،در همین خصوص با حسن رسولی، عضو هیأت‌مدیره بنیاد باران و امید ایرانیان و همچنین عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به گفت‌وگو نشستیم.

این منتخب مردم در پنجمین شورای شهر تهران با اشاره به این‌که همه رؤسای‌جمهور ایران پس از دهه شصت در نحوه اعلام آمادگی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری متأثر از نقش و جایگاه این مسؤولیت که مطابق قانون اساسی پس از مقام معظم رهبری بالاترین مقام سیاسی و اداری و حکومتی به شمار می‌رود، موضع خویش و نیز نحوه حضور در عرصه اداره امور قوه‌مجریه را بر مبنا و موضع فراجناحی اعلام کردند، اظهار داشت: در انتخابات دوم خرداد سال 76 نیز آقای خاتمی و همین‌طور سایر رؤسای‌جمهور پیش از او همواره این عنوان را به کار گرفته‌اند که به اعتقاد من نیز عنوان درستی است؛ چراکه شخصی که مطابق قانون برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند و صلاحیتش نیز مورد تأیید قرار گیرد و همچنین موفق به جلب اکثریت آرای مردم ایران شود، رئیس‌جمهور است و از زمانی که مراسم تنفیذ و تحلیف او انجام شود، رئیس‌جمهور همه مردم ایران محسوب می‌شود و طبعاً مرزبندی‌های ایام انتخابات در بینش و نگرش او نباید تأثیری داشته باشد.

رسولی با بیان این‌که دکتر روحانی در سال 92 و همچنین در انتخابات 29 اردیبهشت 96 کاندیدای قطعی و مورد حمایت همه‌جانبه جریان اصلاح‌طلب بوده، گفت: در سال 92 دکتر عارف به عنوان شخصیتی ملی و اصلاح‌طلب بنابر مصالح ملی و با نیت عدم‌تکرار تجربه سال 84 به نفع روحانی و با هدف کمک به تأمین بیشتر منافع ملی از صحنه رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد و بدون‌شک اگر این کناره‌گیری اخلاقی و سرنوشت‌ساز نبود، دکتر روحانی چه بسا در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش، رئیس‌جمهور ایران نمی‌شد اما در سال 96 حمایت جریان اصلاحات از دکتر روحانی رنگ و لعاب بسیار جدی‌تر و قوی‌تر به خود گرفت. به‌گونه‌ای که تقریباً همه سازوکارهای انتخاباتی او در سراسر کشور از ستاد مرکزی تا رؤسای ستادهای استانی بر عهده جریان اصلاحات قرار گرفت.

وی افزود: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در اسفند ماه سال 95 پس از بحث و بررسی‌های بسیار جدی در جلسه‌ای که رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی یعنی محمد شریعتمداری نیز حضور داشت، در عین طرح نقدهای مشفقانه جدی نسبت به مواضع و عملکرد دولت تدبیر و امید در دوره اول در مقام جمع‌بندی نقاط قوت آقای روحانی را بسیار بیشتر از نواقص و کاستی‌های عملکردی و رفتاری او شناختند و بر این اساس به صورت قاطع و یکپارچه حمایت خود را از دکتر روحانی اعلام کردند.

منتخب مردم در پنجمین شورای شهر تهران با خاطرنشان کردن این‌که دکتر عارف در سال 92 زمینه‌ساز پیروزی روحانی بود، عنوان کرد: عارف در سال 96 با نیت کمک به روحانی از ثبت‌نام در انتخابات اجتناب و به صورت رسمی موضع جریان اصلاحات را در حمایت از روحانی اعلام کرد. خاتمی و سایر بزرگان اصلاح‌طلب نیز در مسیر تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بسیار واضح‌تر و آشکارتر از سال 92 از روحانی حمایت کردند؛ به‌گونه‌ای که در جریان برگزاری انتخابات سال 96 هیچ کاندیدای غیرهمراه اصلاح‌طلب با روحانی در صحنه حضور نداشت. بنابراین در انتخابات 96 فلسفه اصلی حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی کمک به مصالح ملی و کمک به دولت‌های او برای خارج ساختن کشور از شرایط بسیار نا‌به‌سامان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برجای مانده از دوره 8 ساله حضور حداکثری اصولگرایان در دو نهاد انتخابی یعنی مجلس و دولت بوده است و همچنان این راهبرد جدی به نظر من ادامه خواهد داشت.

عضو هیأت‌مدیره بنیاد باران معتقد است آنچه این روزها از سوی برخی از تحلیلگران سیاسی و به‌خصوص منتقدان دکتر روحانی تحت‌عنوان سهم‌خواهی مطرح می‌شود، نوعی محدودیت‌سازی و تحت‌فشار قرار دادن دکتر روحانی است.

رسولی با بیان این‌که به طور طبیعی احزاب، شخصیت‌ها و جریانات سیاسی و مؤثری که زمینه‌ساز پیروزی دکتر روحانی بودند و هزینه‌های این سیاست‌ورزی را پرداخت کرده‌اند، امروز همچنان مشفقانه به حمایت از روحانی می‌پردازند، عنوان کرد: اکنون نیز در فصل چیدمان کابینه، اصلاح‌طلبان از این موضع وارد چیدمان کابینه خواهند شد. از این رو می‌توان گفت حمایت‌های تعیین‌کننده و تاریخی جریان ریشه‌دار اصلاح‌طلبان از روحانی با کارنامه دو دولت تدبیر و امید گره خورده است. به جرأت می‌توان گفت امروز پیروزی روحانی پیروزی اصلاح‌طلبان است و تأمین نقطه‌نظرات اصلاح‌طلبان که حامیان اصلی دکتر روحانی هستند اقتدار، کارآیی و اثربخشی بیشتر روحانی را موجب می‌شود.

منتخب مردم در پنجمین شورای شهر تهران همچنین به عدم حمایت جریان‌های اصولگرا از روحانی در انتخابات سال 92 و همچنین 96 اشاره کرد و گفت: به نظر من این گزاره ناصحیح نخواهد بود که اگر عنوان کنیم هیچ‌کدام از جریان‌های مؤثر و بانفوذ اصولگرایی حامی و پشتیبان دکتر روحانی نبودند. بنابراین اگر امروز اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان در کابینه دکتر روحانی سهم و نقش پررنگ‌تری داشته باشند بهتر و به منزله این خواهد بود که رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در روزهای پس از انتخابات نیز از ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان استفاده خواهد کرد و این ظرفیت درحقیقت پایگاه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روحانی است و در چنین شرایطی او با قدرت بیشتری در جایگاه ریاست قوه‌مجریه ایفای نقش خواهد کرد.  

رسولی در ادامه تأکید کرد: من قائل به این نیستم که همانند دولت‌های نهم و دهم، دکتر روحانی بحث پاکسازی مدیریتی را در مواجهه با اصولگرایان مطرح کند و در این میان قطعاً دکتر روحانی از موضع ابتکار عمل اصلاح‌طلبانه و منطبق با خواست و مطالبه 24 میلیون هوادار خویش از ظرفیت شخصیت‌های اصولگرای همراه و همگام با برنامه‌های خود همانند دوره اول استفاده خواهد کرد و به نظر من این دعوت از وزرا و مدیران ارشد اصولگرا برای پیوستن به دولت تدبیر و امید باید با این نیت صورت گیرد که مشروعیت و مقبولیت دولت دکتر روحانی افزایش یابد.

وی با بیان این‌که بهتر است که کابینه دوازدهم، اصلاح‌طلبانه‌تر و با خط‌مشی اعتدالی باشد، تصریح کرد: در عین حال دولت دوازدهم باید متناسب با وزنی که جریان اصولگرا در سپهر سیاسی ایران دارد، صدای این جریان نیز در دولت دوم دکتر روحانی همانند دولت اول شنیده شود.

عضو هیأت‌مدیره بنیاد باران ادامه داد: طبیعی است که جریان غالب در دولت دوازدهم جریان اصلاح‌طلب همراه و حامی و هزینه‌داده برای دکتر روحانی باشد و  پیش‌بینی من این است که روحانی از ترکیب اصلاح‌طلبانه متوازن استفاده و همچنین از جریان اصولگرای سابقاً همراه خود برای پیوستن به دولت آینده نیز دعوت خواهد کرد

افزودن نظر جدید