اسناد پارادایز ابر بهشت های مالیاتی!

قانون نوشت: هنوز یک سال بیشتر از رو شدن اسناد پاناما نگذشته، اسناد پارادایز، ابعاد وحشتناک تری از فرار مالیاتی رهبران دنیا به خصوص ملکه بریتانیا را افشا كرده است. حالا افکار عمومی در جهان، هاج و واج مانده اند که اگر رهبران و دولتمردان مالیات ندهند، پس چی کسی باید مالیات بپردازد؟

 

در یکی از مهم‌ترین پرونده هایی که رسانه‌اي شده،فرار مالیاتی ملکه بریتانیا حسابی سر و صدا کرده است.

ملکه و فرار مالیاتی چند میلیون دلاری

اسناد نشان می‌دهد که حدود ۱۳ میلیون دلاراز اموال شخصی ملکه بریتانیا در صندوق‌های فراساحلی سرمایه‌گذاری شده است.

بنیاد املاک سلطنتی لنکستر که برای ملکه درآمدزایی می‌کند، صندوقی در جزایر کیمن و برمودا داشته است.

بخش کوچکی از این سرمایه از شرکتی سردرآورد که پشت شرکت های برایتهاوس و ترشرز است، برایتهاوس به وام دادن غیرمسئولانه متهم است و ترشرز با ۱۷.۵ میلیون پوند بدهی مالیاتی ورشکست شد. بنیاد املاک سلطنتی لنکستر می گوید که دارایی‌اش در شرکت هلدینگ برایتهاوس ۳۲۰۸ پوند است و در تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری صندوق دخیل نبوده است.ترشرز با مالکیت جدید، بدهی زیادی بالا آورد و به مدت دو سال مالیات نداد تا اینکه در سال ۲۰۰۹ ورشکست شد و حدود ۶ هزار کارمندش بیکار شدند.

اسناد بهشتی!

طبق اسناد تازه بسیاری از «پناهگاه‌های مالیاتی» به بنگاه‌های اسمی در برمودا و شرکت‌های جعلی در سنگاپور برمی‌گردند. افشاگران به این اسناد «اوراق پارادایز» یا مدارک بهشتی مي‌گويند.در نزدیک ۱۳ و نیم میلیون سندی که منتشر شده نام بیش از ۱۲۰ سیاستمدار از ۵۰ کشور جهان به میان آمده است، در کنار سرمایه‌گذاران و دلالان و ورزشکاران پردرآمدی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.برای اجتناب از غرض‌ورزی و انتشار اطلاعات غیردقیق این اسناد بیش از یک سال در دست تحقیق و بررسی بوده و بر آنها راستی‌آزمایی صورت گرفته است.

ویلبر راس؛ کابوس بی‌پایان پوتین برای ترامپ

به گزارش روزنامه فرانسوی لوموند – که گروهی از روزنامه‌ نگاران آن در تیم تحقیق اسناد پارادایز مشارکت داشته اند- ویلبر راس، وزیر بازرگانی دولت دونالد ترامپ، با خرید شرکت‌هاي آهن و فولاد در آستانه ورشکستگی، میلیاردها دلار ثروت اندوخته است. آقای راس که یکی از قدرتمندترین اعضای کابینه ترامپ به شمار می‌رود، در زمان ورود به دولت ۸۰ شرکت متعلق به خود را واگذار کرد اما ۹ بنگاه اقتصادی تحت مدیریتش در گریزگاه‌های مالیاتی نظیر جزایر کایمن و مارشال را مخفیانه حفظ کرد. یکی از این شرکت‌ها، نویگیتور هولدینگز (Navigator Holdings Ltd) است. موسسه‌ای که بر اساس اسناد جدید در ارتباط تنگاتنگ با شماری از گروه‌های تجاری روسیه است که مدیران آن‌ها از جمله «پدرخوانده‌هایی» هستند که از زمان الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه، از سوی دولت آمريکا تحریم شده اند.

ترودو، از مبارزه با فساد تا رسوایی برونفمن

جاستین ترودو، نخست وزیر جوان کانادا در زمان به قدرت رسیدن، مبارزه با بهشت‌های مالیاتی را یکی از اولویت‌های خود معرفی کرده بود. به گزارش یورو نیوز، با این حال اسناد پارادایز نشان می‌دهند که استفان برونفمن، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران وی ۶۰ میلیون دلار در جزایر کایمن سرمایه گذاری کرده است. حمایت‌های مالی هوفمن از کمپین انتخاباتی جاستین ترودو، در تاریخ حزب لیبرال کانادا، بی سابقه به شمار می‌رود.

افزودن نظر جدید