علی عباسپور تهرانی:

تغییر روسای دانشگاه برای عوام فریبی است

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم در خصوص دستور رییس جمهور برای برکناری روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس با این استنباط که این دو رییس ، فضای دانشگاه ها را امنیتی کرده اند، گفت: محیط دانشگاه ها در شرایط امروز با دو یا سه سال پیش هیچ تفاوتی نکرده است و با توجه به این مسئله که عمر این دولت کم تر از 6 ماه است، لذا این دست از ادعاها از جانب دولت که نگران وضعیت امنیتی دانشگاه ها هستند، مباحث انحرافی و برای فریب افکار عمومی است.

علی عباسپور تهرانی، تصریح کرد:این دو رییس دانشگاه  برای فعالیت خود، از شورای عالی انقلاب فرهنگی تاییده گرفته اند و در شورای انقلاب فرهنگی نیز هیچ گونه تذکری نسبت به عملکرد آنها به خصوص از جنبه هایی که عنوان شده تا به امروز داده نشده است.

وی تاکید کرد:  این مسائل صرفا مسائلی است که جنبه انتخاباتی دارد و این که به هر حال یک مقدار بحث عوام فریبی نیز مطرح است که در چنین مقطعی چنین بحثی را مطرح می کنند ودر نهایت به دنبال  کسب وجهه و به دنبال کسب رای برای کسانی هستند که می خواهند به عنوان کاندید ریاست جمهوری یازدهم از جانب دولت  وارد انتخابات شوند.

روسای دانشگاه تهران و تربیت مدرس هرگز تذکری در شورای عالی انقلاب فرهنگی نگرفته اند

عباسپور تهرانی با تاکید بر این که مسئله رییس جمهور با این دو رییس دانشگاه ارتباطی با عملکرد آنها ندارد، گفت:اگر قرار بود نگرانی در خصوص عملکرد رییس دانشگاه تهران وتربیت مدرس وجود داشته باشد باید خیلی پیش از این روزها  مطرح می شد و در شورای انقلاب فرهنگی مورد بحث قرار گرفته و تذکر داده می شد

این استاد دانشگاه ادامه داد: رییس جمهور رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و قبل از این که در حقیقت خواستار عزل این افراد شود باید در مرحله اول در شورای انقلاب فرهنگی خواستار  تذکر دادن به این دو رییس دانشگاه می شد اما در بحث هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی می شد هرگز تذکری نسبت به این دانشگاه ها و روسای آن ها نداشت.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم تاکید کرد:این مسئله صرفا جنبه خوراک تبلیغاتی و سیاسی دارد و در حقیقت یکی از خصوصیات  بارز دولت نهم و به خصوص دولت دهم است.

تمایل شدید رییس جمهور برای دخالت در امور وزرای دولت در تاریخ کشور بی سابقه است

عباسپور تهرانی هم چنین در خصوص اختیارات قانونی برای عزل روسای دانشگاه های کشور گفت: در خصوص عزل روسای دانشگاه ها این اختیار با وزیر است البته نصب روسای دانشگاه ها به این صورت است که  تعیین روسای دانشگاه ها با پیشنهاد وزیر علوم و تایید شورای انقلاب فرهنگی است اما عزل آنها با شخص وزیر است.

وی تاکید کرد: وزیر هم زیر مجموعه دولت است و تابع رییس جمهور است به این ترتیب می توان به این صورت مطرح کرد که دستور برکناری آن هم از جانب ریاست جمهوری خلاف قانون نیست و منطبق بر  اختیارات ریاست جمهوری است اما قاعدتا ما چنین روشی تا به امروز نداشته ایم که رییس جمهور تا این اندازه مایل  به دخالت در مسئولیت های رده های پایین تر و اختیارات مربوط به وزرای خود باشد.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم هم چنین تصریح کرد: این اقدام رییس جمهور خلاف قانون نیست اما چنین عرفی آن هم در پایان عمر دولت دهم و رییس جمهوری که باید تا چند ماه آینده دولت را تحویل دهد، دور از ذهن و بی سابقه و بی منطق است.

عزل و نصب های پی درپی خصوصیت بارز دولت های نهم و  دهم است

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم عزل و نصب های پی درپی خصوصیت بارز دولت های نهم و دهم توصیف و تصریح کرد: به هر حال این دست از عزل و نصب های ناگهانی، دخالت در امور و کار مسئولان رده پایین تر از خصوصیات منحر به فرد و نامطلوبی است که در دولت دهم وجود داشته است.

عباسپور تهرانی در خصوص موضع گیری های رفتاری رییس جمهور با مسئولان گفت: کار هیچ کس بدون اشکال نیست و ممکن است در روند کاری هر کس اشکالاتی باشد.

وی تاکید کرد: آقای احمدی نژاد نیز از این امر مستثنی نیست اما در دولت نهم و دهم دیدیم که رییس جمهور انتقادی را بر نمی تابد و اگر این انتقاد مورد پافشاری قرار گرفته و به صورت علنی مطرح شود در نهایت ایشان سریع این افراد را عزل می کنند.

دانشگاه تهران، سازمان برنامه و بودجه نیست که بتوان آن را منحل کرد

عباسپور تهرانی در خصوص انحلال سازمان برنامه و بودجه در زمان مدیریت دکتر فرهاد رهبر- رییس فعلی دانشگاه تهران- گفت: سازمان مدیریت در اثر تصمیم نادرست رییس جمهور منحل شد و در آن زمان دکتر رهبر را عزل و سازمان را منحل کردند .

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم تصریح کرد: سازمان مدیریت بر طبق قانون اساسی در اختیار رییس جمهور بود و می توانست شاکله سازمان داشته باشد و یا در قالب یک معاونت فعالیت کند اما دانشگاه تهران به این شکل نیست.

وی تاکید کرد: دانشگاه تهران قانون دارد و نه این رییس جمهور و نه هیچ رییس جمهور دیگری قدرتی برای تغییر ساختار و یا انحلال آن ندارد و دانشگاه تهران دانشگاه باسابقه ای است و کسی نمی تواند بر سر لج و لجبازی این دانشگاه را منحل کند.

وزیری که دولت نهم را نجات داد!

این نماینده سابق مجلس در مورد خصوصیات اخلاقی و رفتاری  رییس جمهور در برخورد با منتقدین خود گفت: تفکر رییس جمهور برخورد کاملا متقابلانه و شخصی با افراد و مسئولان است و هر گونه انتقاد و مخالفتی را با عزل و برکناری پاسخ می‌دهد.

عباسپور تهرانی در تشریح این دست از رفتارهای رییس جمهور تاکید کرد: دو هفته به پایان عمر دولت نهم  بیش تر باقی نماینده بود که ایشان به دلیل مسائل حاشیه ای ، حکم عزل 4 وزیر را صادر کردند .

وی ادامه داد: با این رفتار تعداد وزرای برکنار شده از حد نصاب قانون گذشت واز جانب مجلس به دولت تذکر داده شد که بر اساس قانون باید برای کابینه خود دوباره از مجلس رای اعتماد بگیرد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص یادآوری کرد: در آن وضعیت ،  برای ممانعت از اجباری قانونی برای کسب رای اعتماد مجدد برای هیئت دولت، حکم عزل یکی از وزرا پس گرفته شد و ان شخصیت نیز با سختی بسیار بر سر کار برگشت چرا که به طور طبیعی دیگر هیچ گونه تمایلی برای همکاری با دولت نداشت اما مصالح انقلاب و ملت و کشور را در نظر گرفت و برای مدت کوتاه عمر باقی مانده به دولت نهم بازگشت.

عباسپور تهرانی با اشاره به ماجرای عزل وزیر بهداشت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه و رفتارهای هر شخصی در هیئت دولت و از مسئولان زیر دست دولت که با تفکر رییس جمهور و همراهان ایشان تطابق پیدا نکند، از نظر رییس جمهور نادرست است و فرد به سرعت از پست خود عزل می شود و این مسئله از خصوصیات اصلی رفتاری دولت دهم و رییس دولت دهم است.

وی تاکید کرد: مسئله ای که از جانب رییس جمهور به تازگی مطرح شده که باید رییس دو دانشگاه مهم کشور تغییر کند، ادامه همین دست از رفتارها است و چندان دور از ذهن نیست.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم تصریح کرد: در نهایت به نظر می رسد با توجه به غیر منطقی و غیر اصولی بودن این دستور این تصمیم به طور کلی ملغی شود کما این که می بینیم بعد از نامه رییس جمهور برای ابلاغ این دستور، تاکنون اقدام جدی در این خصوص صورت نگرفت.

افزودن نظر جدید