نشست خبری سخنگوی ستاد عارف:

عارف تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان است /تفاوتی در نوع نگاه ولایتی، قالیباف، حدادعادل، رضایی و جلیلی وجود ندارد

سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در نشست خبری که در ایسنا برگزار شد، به بیان آخرین مواضع عارف پرداخت و با بیان اینکه علائمی برای وابستگی روحانی به اصلاح طلبی ندیدیم، گفت:عارف تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان است.

به گزارش امید، سیدحسن رسولی در این نشست خبری گفت:کشور ما پرشمارترین کشور از جهت تنوع و تکرار انتخابات است و در انتخابات سال 92 برای یازدهمین بار از طریق انتخابات، رییس قوه مجریه به عنوان نفر دوم سیاسی کشور تعیین تکلیف می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری به لحاظ عمق اثرگذاری و گستره آثار، تصریح کرد: هر چهار سال یک بار با مراجعه به آرای مستقیم مردم رییس دولت و به تبع آن همکاران او و رویکردهای اساسی و نظریه کشورداری به رای مردم گذاشته می‌شود.

رسولی با اشاره به این‌که امروز همه صاحبنظران دارای نظر در عرصه داخلی و بین‌المللی منتظر نتیجه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در ایران هستند، گفت: مقام معظم رهبری در مشهد به درستی امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامیدند که مهم‌ترین اتفاق سیاسی کشور یعنی انتخابات ریاست جمهوری در آن به وقع می‌پیوندد و سایر تحلیلگران و مراجع بین‌المللی که دارای روابط با ما هستند، بخشی از تصمیم‌گیری‌های خود را موکول به نتیجه این انتخابات کردند به طوری که در آخرین نشست نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور رسمی در اقدامی غیرمنتظره اعلام شد تا روشن شدن نتیجه انتخابات ایران، فعالیت رسمی خود را به حالت تعلیق در می‌آورند.

سخنگوی ستاد انتخابات محمدرضا عارف اضافه کرد: امیدواریم آقای عارف بتواند نقشی در تحقق حماسه سیاسی، نوسازی دولت، تغییر خط مشی نظام از وضع نامطلوب فعلی و هدایت آن به شرایط مطلوب ایفای داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که جریان اصلاحات بر این باور بوده و هست که صندوق‌های رای بهترین مسیر برای دخالت شهروندان ایران در تعیین سرنوشت‌شان است، گفت: اساسا اصلاح‌طلبی که مبتنی بر پی‌جویی خط مشی مسالمت‌آمیز گام به گام و مدنی در جهت اعتلای نظام جمهوری اسلامی است به انتخابات به خصوص در بخش ریاست جمهوری به عنوان یک فرصت مغتنم نگاه می‌کنند و ظرف یک سال گذشته علی‌رغم رنجیدگی‌هایی که متوجه جامعه اصلاح‌طلبی کشور بوده است، به صورت فعال احزاب اصلاح‌طلب، مراجع و محافل سیاسی اصلاح‌طلبی و چهره‌های اصلاح‌طلب به خصوص آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاح‌طلبی نسبت به مقوله انتخابات در حوزه نظری و عملی فعال بوده‌اند.

سخنگوی ستاد انتخابات محمدرضا عارف با اشاره به این‌که از مدت‌ها قبل اصلاح‌طلبان سراسر کشور در مرحله اول و تحول‌خواهان جامعه در حوزه نخبگان و متن جامعه با مقایسه کارنامه دولت فعلی که برآمده از جریان اصولگرایی است، با هشت سال عملکرد دولت اصلاح‌طلب در یک نتیجه‌گیری طبیعی درصدد تشویق آقای خاتمی برای حضور در صحنه انتخابات بودند، خاطرنشان کرد: در این راستا خیلی تلاش شد و ما مدعی هستیم مطالبه عمومی برای آمدن آقای خاتمی به صحنه انتخابات شعاری فراتر از شعاع اصلاح‌طلبی پیدا کرد.

رسولی با اشاره به این‌که آقای خاتمی تا آخرین مراحل نگفته بودند که به انتخابات نمی‌آیند، توضیح داد: شرط آقای خاتمی این بود که چنانچه آمدن من برای نظام و مردم هزینه نداشته باشد، شانه از زیر مسوولیت خالی نمی‌کنم و در آخرین روزهای تصمیم‌گیری آقای خاتمی به این نتیجه رسیدند که در صحنه نباشند.

وی افزود: با عدم حضور آقای خاتمی به عنوان کاندیدای حداکثری اصلاح‌طلبان علی‌رغم فضای مثبتی که ایجاد شده بود، خاتمی دچار بی‌عملی نشد و با ملاقات‌های پی در پی دنبال این بود که شخصیت‌های فراجناحی مثل آقای ناطق نوری و هاشمی که از بزرگان انقلاب و کشور هستند، با پرچم غیراصلاح‌طلبی وارد صحنه شوند و مورد اصلاح‌طلبان قرار گیرند و این را برای عبور از این شرایط موجود مناسب‌تر می‌دانستند و از نظر آقای خاتمی این امر حتی از ورود خودشان به عنوان رهبر اصلاح‌طلبان مناسب‌تر بود.

رسولی با اشاره به این‌که آقای ناطق از ابتدا اعلام کردند که نمی‌آیند، افزود: آقای هاشمی در اقدامی شجاعانه و غیرقابل پیش‌بینی در آخرین دقایق ثبت‌نام کردند و با آمدن آقای هاشمی به صحنه انتخابات، اصلاح‌طلبان به سطح دوم از آرزو و مطالبه خود در انتخابات فرارو رسیدند و موجی در بدنه جامعه و اصلاح‌طلبان ایجاد شد که در زمانی کوتاه امیدواری زیادی در کشور ایجاد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات محمدرضا عارف با اشاره به این‌که پس از آمدن آقای هاشمی به صحنه کسانی با من تماس گرفتند و برای حمایت به نفع آقای هاشمی اعلام آمادگی کردند که برای من بی‌سابقه بود، افزود: فضا در بعد سیاسی، اقتصادی، تولیدی، فرهنگی، جوانان و بانوان و احزاب و گروه‌ها و جامعه‌های صنفی با حضور آقای هاشمی بسیار امیدوار کننده شده بود.

رسولی در ادامه اظهار کرد: متولیان امر انتخابات و مسئولان سیاسی و امنیتی بنابر سناریویی که بر اساس آن کشور را اداره می‌کنند، با ردصلاحیت هاشمی فضای کشور را برای تحقق حماسه سیاسی نه تنها آماده نکردند، بلکه آب سردی بر روی احساسات تحول‌خواهان و مردم کوچه و بازار ریخت و در فضای سیاسی سردی و در فضای عمومی بلاتکلیفی به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: البته موج امیدی که ایجاد شده بود قابل احیاست و در آینده نزدیک دوباره ایجاد خواهد شد.

رسولی با اشاره به سوابق محمدرضا عارف، اظهار کرد: ایشان درصدد بود که به گرم شدن فضای انتخابات پیش‌رو کمک کند. پس از انتخابات سال 88 آقای عارف تنها شخصیتی است که از یک سو مورد اعتماد اصلاح‌طلبان قرار دارد و از سوی دیگر مورد قبول نهادهای حکومتی است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف ادامه داد: آقای عارف به دنبال این است که آیا می‌تواند میان جریان رنج‌دیده و هزینه داده اصلاحات پس از حوادث سال 88 و نهادهای حکومتی آشتی برقرار کند یا نه؟

وی افزود: آقای عارف سال 87 هم کاندیدای بالقوه بود، اما بعد از آمدن آقای خاتمی به عنوان نفر اول ستاد ایشان آغاز به کار کرد. عارف 91 و 92 مجددا همان موضع 88 را گرفت و گفت که اگر شخص دیگری بیاید یعنی آقای خاتمی یا حتی آقای هاشمی یا آقای ناطق‌نوری وارد عرصه انتخابات شوند او حضور پیدا نمی‌کند و حتی حاضر است به اجماع اصلاح‌طلبان تن دهد.

رسولی ادامه داد:علت این‌که امروز ملاحظه می‌کنیم در حوزه نظری اصلاح‌طلبان قائل به این هستند که آقای عارف تنها نماینده و کفیل تفکر اصلاح‌طلبی در انتخابات است و از سوی دیگر جنب و جوشی در عرصه انتخابات به نفع آقای عارف نمی‌بینیم به نظرم باید از متولیان دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، تبلیغی، امنیتی و سیاسی سوال کرد که چرا فضای کشور را به چنین روزی رسانده‌اند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف ادامه داد: آقای عارف بعد از ثبت‌نام آقای هاشمی بیانیه پایانی‌شان را آماده کردند و من هنوز آن را در کیفم به همراه دارم و ما تا آخرین لحظه صبر کردیم و قطعا با حضور آقای هاشمی، آقای عارف کناره‌گیری می‌کرد، اما امروز وضعیت به گونه‌ای است که آقای عارف تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان هستند و آرایش سیاسی انتخابات به گونه‌ای است که پاسخ به توصیه جناب آقای هاشمی که از این فرصت به خوبی باید استفاده شود، مستلزم رسیدن به شرایطی متفاوت از شرایط امروز است.

وی تصریح کرد: امیدواریم این تغییر صورت گیرد و ما شاهد ایجاد امیدواری در بین اصلاح‌طلبان باشیم. قطعا در صورتی که چنین روزنه امیدی در بین اصلاح‌طلبان ایجاد شود با سازماندهی ضمنی اصلاح‌طلبانی که از هاشمی حمایت کردند و پشت سر آقای عارف گرفتن آنها فکر می‌کنم در این صورت در 10 روز آینده شاهد شرایط بهتری نسبت به امروز خواهیم بود

سخنگوی ستاد عارف در ادامه نشست خبری خود در ایسنا، در برابر پرسشی درباره برنامه‌های عارف در بحث مسکن مهر گفت: طرح مسکن مهر برای کسانی است که مسکن را به عنوان یک کالا برای خود می‌بینند. در این صورت است که نقدینگی در جامعه پایین می‌رود و مسکن از این وضعیت خارج خواهد شد.

وی افزود: دولت در شرایط فعلی بیش از 500 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و پیمانکاران بدهکار است و نه تنها برای دولت آینده بلکه برای دولت‌های بعد نیز تعهد ایجاد کرده است.

خبرنگاری از رسولی پرسید "گفته می‌شود قرار است بر روی آقای روحانی اجماع شود و آقای عارف هم معاون اول ایشان شود، آیا این موضوع درست است؟" که سخنگوی ستاد عارف پاسخ داد: چهار کاندیدای اصلاح‌طلب در معرض کاندیداتوری (عارف، شریعتمداری، جهانگیری و مهرعلیزاده) جزو اولین افرادی بودند که به صورت رسمی در ملاقات حضوری خدمت آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاح‌طلبان رسیدند و اعلام کردند که برای اجماع بین اصلاح‌طلبان آمادگی دارند. اگر سال 84 آن تنوع کاندیداها نبود، جمع جبری آرای اصلاح‌طلبان بعلاوه آرای آقای هاشمی بسیار بیشتر از آقای احمدی‌نژاد بود.

وی با بیان اینکه "با توجه به سازوکار رسیدن به اجماع، ما فکر نمی‌کردیم آقای هاشمی احراز صلاحیت نشوند و آن اجماع روند طبیعی خود را طی می‌کرد"، گفت: طبق اسناد موجود، روند اجماع متوجه شخص آقای عارف بود و در این باره تردیدی بین اصلاح‌طلبان و مشاوران آقای خاتمی وجود نداشت.

رسولی تاکید کرد: من از اجماع مجدد بی‌اطلاعم ولی به هر ترتیب معتقدم که ما اصلاح‌طلبان با تکیه بر اصول باید از کمترین فرصت در جهت مورد توجه قرار دادن دموکراسی در صحنه استفاده کنیم و در صورت تحرک پرشتاب طی روزهای آینده می‌توانیم حول محور تنها کاندیدای اصلاح‌طلب که به صورت یکه و تنها پرچم اصلاحات را به دوش گرفته است، حرکت کنیم و اگر هوشمندانه عمل کنیم می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف در ادامه گفت: با آقای روحانی قرابت‌های زیادی وجود دارد اما اگر بنایی به اجماع باشد، اجماع در بین حوزه همگون موثر است. در شرایط فعلی که عمر ائتلاف‌های رسمی و ائتلاف‌هایی چون1+2 با توجه به چیدمان صحنه سیاسی انتخابات به پایان رسیده است و بحث اجماع جدید مدنظر نیست؛ البته ما با آقایان هاشمی و خاتمی رایزنی‌های متناوبی داریم و نشست و برخاست‌هایی انجام می‌شود و امیدواریم با تغییر در فضای جامعه آنچه که خیر و صلاح است پیش آید.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شما روحانی را جزء اصلاح‌طلبان نمی‌دانید، گفت: اگر آقای روحانی خود را اصلاح‌طلب می‌داند، ما هم وی را اصلاح‌طلب می‌دانیم. اگر خود وی بگوید که با خاستگاه اصلاح‌طلبانه وارد انتخابات شده است، من هم می‌پذیرم، اما وقتی خود کاندیدا خود را در حوزه فراجناحی معرفی می‌کند ما نمی‌توانیم وی را در حوزه اصلاح‌طلبی تعریف کنیم.

رسولی در ادامه با بیان این‌که اولین کسی که باید نسبت خود را با اصلاح‌طلبی مشخص کند، حسن روحانی است، اظهار کرد: تاکنون روحانی وابستگی خود به اصلاح‌طلبان را به صورت شفاف بیان نکرده است. روحانی می‌خواهد از سرمایه تشکیل شده برای هاشمی و کمک خاتمی استفاده کند که البته امر مذمومی نیست.

سخنگوی ستاد انتخابات عارف در پاسخ به این پرسش که اگر در نظرسنجی‌ها روحانی از عارف بالاتر باشد، آقای عارف به سمت اجماع با روحانی حرکت می‌کند، اظهار کرد: در اجماع اصل اعتنا به تفکر اصلاح‌طلبانه است و کاندیداگرفتن در درجه دوم اهمیت دارد. روحانی تا زمانی که به عنوان نامزد فراجناحی مطرح است، شبیه آقای غرضی است. تاکنون هیچ بحثی بین ستاد عارف و روحانی برای اجماع نبوده است.

رسولی در ادامه با اشاره به این‌که احزاب اصلاح‌طلب، شورای هماهنگی اصلاحات و مشاوران خاتمی تمایل خود را به روحانی اعلام نکرده‌اند، گفت: تا قبل از پایان یافتن مرحله بررسی صلاحیت‌ها، ما فکر می‌کردیم که صحنه انتخابات 92 رویارویی سه گفتمان اصولگرا، اصلاح‌طلب و دولت است.

وی همچنین افزود: با آنچه که در مرحله بررسی صلاحیت‌ها اتفاق افتاد، این سه گانه محقق نشد و الان سه بلوغ فکری اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و فراجناحی در کشور وجود دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات عارف در ادامه با اشاره به این‌که گفتمان اصولگرایی با پنج نامزد خود به دنبال تداوم وضع موجود است، اظهار کرد: آنچه که امروز در نابسامانی‌ها می‌بینیم، محصول عملکرد و کارنامه اصولگرایان است. تقسیم‌بندی‌های خودخواسته تصنعی این جریان حاکم و مسوول را فرار به جلو می‌دانیم. به گونه‌ای که یکی از بزرگواران در زمانی که در کسوت رییس مجلس بود، در شب عید حذف ماده سه برنامه سوم را با هدف تثبیت قیمت‌ها به مردم نوید داد و گفت که ایران را باید به ژاپن اسلامی تبدیل کنیم. ولی امروز این فرد در مقابل دولت قرار گرفته است.

وی همچنین افزود: امروز این جریان باید پاسخ دهد که با درآمدهای فراوان حاصل از فروش نفت، در این سال‌ها چه شاخص‌های مثبتی داشته است.

رسولی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: یکشنبه سیاه در شان مردم ایران نبود. گفتمان اصولگرایی با شعار ولایت‌پذیری وارد انتخابات شده و تفاوتی در نوع نگاه ولایتی، قالیباف، حدادعادل، رضایی و جلیلی وجود ندارد.

وی همچنین با بیان این‌که در حوزه گفتمانی ما رقیب اصلی خود را گفتمان اصولگرایی می‌دانیم، گفت: غرضی و روحانی جزئی از بلوک فراجناحی هستند که خودشان خود را فراجناحی نامیدند. نماینده بلوک سوم هم که بلوک اصلاح‌طلبی است، عارف است.

سخنگوی ستاد انتخابات عارف گفت: اگر قرار است در میان اصلاح‌طلبان اجماعی صورت بگیرد، به نظر من اکنون این اجماع صورت گرفته است. هم متولیان انتخابات اجازه ندادند و هم اگر آنها اجازه می‌دادند ما غیر از خاتمی و هاشمی به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان و نه کاندیدای حداکثری اصلاح‌طلبان با فرد دیگری اجماع نمی‌کردیم. ما نه در مورد ائتلاف و نه در مورد اجماع با هیچ یک از نامزدهای دیگر صحبتی نداشتیم.

وی در ادامه در جواب این سوال که سفرهای استانی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از چه زمانی شروع می‌شود؟" گفت: آقای عارف پس از اینکه ضبط برنامه‌های رادیو و تلویزیونشان تمام شود، یعنی از جمعه یا نهایتا ظهر شنبه به صورت فشرده سفرهای استانی‌شان بر اساس برنامه کمیته استانی آغاز خواهد شد.

رسولی با اشاره به اینکه عارف معتقد است عملکرد گفتمان اصولگرایان که ظرف هشت سال گذشته سکانداری سه قوه را در اختیار داشته در جامعه مناسب نیست، گفت: در حوزه‌های مختلف ضمن تقدیر از زحمات کشیده شده، دستاوردها فاصله زیادی با منابع مصرف شده دارند که انتظارات مورد قبول جامعه را برآورده نکرده است.
وی با این اعتقاد که "در حوزه اقتصادی اضمحلال نهادهای ناظر، نگهبان و رصد کننده و کنترل کننده مدیریت منابع و مصارف اتفاق افتاد"، گفت: سازمان برنامه و بودجه بانک مرکزی و سایر بانکها به قلک دولت تبدیل شدند که نتیجه‌ای جز رساندن کشور به این وضعیت نداشته و ندارند، چراکه امروز بر اساس اعلام بانک مرکزی در سال 90 عملکرد اقتصادی دولت 20 درصد اشتغال منفی به دنبال داشته است، در حالی که رئیس دولت ابتدای سال گفته بودند بنا دارند دو و نیم میلیون شغل ایجاد کنند.
رسولی با اشاره به اینکه "دولت اصلاحات سال 76 کشور را با نفت 8 دلاری تحویل گرفت و سال 84، 20 میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی داشتیم که کشور را تحویل داد و در این دوره رشد اقتصادی 8 درصدی و 11 در صدی در صنعت را تجربه کردیم"، افزود: در آن زمان کشور به خودکفایی در تولید گندم رسید اما امروز ایران در صدر کشورهای وارد کننده گندم است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی، خط مشی‌ای از افشاگری ها و بگم بگم ها شروع شد، تصریح کرد: در صف‌بندی‌های بعدی برچسب‌زدن‌ها به همه صاحبان فکر آغاز شد و امروز به جز عده‌ای محدود از نیروهای انقلاب و فعالان سیاسی و فرهنگی  شاید نتوان کسی را پیدا کرد که برچسب فتنه گر، ساکتین، بی‌بصیرت و منحرف را نخورده باشد. آیا وحدتی که امام (ره) از آن صحبت می‌کرد امروز تحقق یافته است؟

سخنگوی ستاد انتخابات محمدرضا عارف با بیان اینکه "تئوری حذف برای بقاء بر خلاف نگاه آقای خاتمی که می‌گفت زنده باد مخالف من، شکل گرفته است و ما از حیث انسجام فرهنگی و سیاسی در فضای بدی قرار داریم"، تصریح کرد: در این راستا می‌توانم به نطق امروز آقای توکلی به عنوان شخصیت ریشه‌دار اصولگرا اشاره کنم.
وی با اشاره به برخی برخوردهای انجام شده در عرصه مدیریتی و  کشور خاطرنشان کرد: با ادبیات حذفی امروز خودشان به جان خودشان افتاده‌اند و شاهد گفت‌وگوهای رئیس مجلس و دولت هستیم در حالی که در زمان آقای خاتمی چنین ادبیاتی مشاهده نمی‌شد و شما کی بین آقای خاتمی و شاهرودی چنین برخوردهایی که الان بین رئیس مجلس و رئیس دولت و یا رئیس قوه قضائیه و رئیس دولت است دیدید؟ این نابسامانی‌ها محصول کارنامه اصولگرایی است. همچنین در حوزه سیاست خارجی، با دروغ و متهم کردن اصلاح‌طلبان به وادادگی و با تهاجمی ماجراجویانه با دنیا صحبت کردند اما در عمل در فرودگاه نیویرک گفتند که من الان آمادگی دارم با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنم. غافل از اینکه تصمیم گیری در این حوزه  در قانون اساسی فراتر از اختیار دولت است.
رسولی با اشاره به حوزه امنیتی یادآور شد: فروردین امسال 20 نفر از اصلاح طلبانی که برای کشور فعالیت کردند، خواستند در فضایی معمولی دور هم جمع شوند اما فضای امنیتی اجازه تشکیل یک محفل خانوادگی را نداد. ما فکر می کنیم به این وضعیت باید پایان و به این روند توقف داده شود.
وی افزود: به کسانی که در این عرصه هستند باید بگوییم که یا معتقد به تداوم، یا توقف و یا اصلاح هستند. عارف معتقد است که تداوم این وضعیت به صلاح کشور نیست. چون وی به عنوان مورد اعتماد طرفین خود را عرضه کرده و برمبنای خط و مشی عقلایی به دنبال ارتقاء منزلت ایرانیان، ساماندهی معیشت، شکل گیری دولت پاسخگو در عمل و نه در شعار است. دولتی که در عرصه بین المللی قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت را کاغذ پاره نداند.
رسولی با اشاره به برخی ضعف ها در عرصه داخلی نیز تاکید کرد: عارف به دنبال این است که در عرصه داخلی به گونه ای عمل شود که سامانه مدیریت اجرایی کشور از نو سامان یابی شود و نهادهای معلق برگردند. این نحوه پاسخگویی دولت به مجلس که در راس امور است و علی رقم تذکرات رسمی رهبری و رئیس مجلس اینطور بی اعتنایی می شود و این وضع در شان مردم نیست.
وی ادامه داد: ما مهعتقدیم کسی مانند عارف که صفحات زندگی اش فاقد نقطه ضعف است و سیاسی کاری نمی کند. مهمتر آنکه دو شخصیتی نیست و ظاهر و باطنش یکی  و در حوزه مدیریت کشور پلکانی حضور پیدا کرده است، برای کشور مناسب است.
بسیاری از مردم از ترس از دست دادن اندک پس انداز خود پولشان را به سکه تبدیل کردند و در صندوق خانه گذاشته اند چون نمی دانند آینده اقتصادی کشور چیست؟ برای سامان دهی به این شرایط به نظر ما کسی باید به عرصه بیاید که امتحانش را پس داده و گفتار و رفتارش یکی باشد.
 

افزودن نظر جدید