- کد مطلب : 14028 |
- تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت, 1396 - 08:43 |
- ارسال با پست الکترونیکی
توفیقی: رتبه اول رشد علمی، میراث مبارک دولت روحانی است
دولت یازدهم در حوزه آموزش عالی با چه چالش هایی مواجه بود؟
مهمترین چالش ها در حوزه دانشگاهی و آموزش عالی در دولت یازدهم باز می گردد به عملکرد دولت نهم و دهم دراین حوزه.
در ابتدای سال ۹۲ و زمانی که دکتر روحانی دولت یازدهم را تحویل گرفت حوزه آموزش عالی با چند دسته چالش مواجه بود؛ نخستین چالش مسائل دانشجویی و تشکل های دانشجویی و فضای دانشگاه ها بود. در دولت قبل فضای دانشگاه ها به شدت امنیتی و حراستی شده بود و تشکل های محدودی که عمدتا از سلایق جبهههای خاص سیاسی بودند اجازه فعالیت داشتند و سایر تشکلهای وابسته به پایگاه های سیاسی دیگر اجازه فعالیت نداشتند.
از سوی دیگر، در دو دولت قبل بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از ادامه تحصیل محروم و در آغاز دولت یازدهم این دانشجویان به چالشی بزرگ برای وزارتخانه تبدیل شده بودند.
در حوزه مدیریت، تمرکزگرایی به وجود آمده بود و بسیاری از اختیارات از مدیران و دانشگاه ها و حتی وزارت علوم سلب شده و به نهادهای دیگر سپرده شده بود.
چالش دیگر که در سال ۹۲ پیش روی دولت یازدهم قرار داشت، برخوردهای خارج از قانون و نامناسب با اساتید بازنشسته بود که فضای دانشگاه ها را ملتهب می کرد. از سوی دیگر، حوزه فناوری و فعالیت های پژوهشی و شرکت های دانش بنیان -که مصوب سال ۸۹ بود- تا سال ۹۲ متوقف شده بودند و صندوق نوآوری عملکردی نداشت.
همچنین گسترش بی رویه موسسات غیردولتی و دانشگاه های دولتی بار سنگینی را به دولت تحمیل کرده بود که موجب افت کیفیت و استانداردهای آموزشی در دانشگاه ها شده بود.
دولت یازدهم وزارت علوم را در شرایطی تحویل گرفت که همه این مسائل موجب افزایش نارضایتی از عملکرد مدیریتی دانشگاه ها و ایجاد تنش در محیط های دانشگاهی شده بود.
دستاوردهای دولت یازدهم در طول ۴ سال چگونه بوده است؟
با وجود آنکه در ابتدای شکل گیری دولت یازدهم و معرفی وزیر پیشنهادی وزارت علوم چالش هایی پیش آمد و ناهماهنگی مجلس با دولت یازدهم موجب شد وزیر علوم با تاخیر وزارتخانه را تحویل بگیرد و فعالیت خود را آغاز کند اما از همان ابتدای کار، تغییرات و تحولات مثبتی در این حوزه آغاز شد.
یکی از اقدامات مثبت، تغییرات گسترده در مدیریت دانشگاه ها بود -که تنش هایی را در دانشگاه ها رقم زده بودند- و این تغییرات امید دانشگاهیان به آینده و دولت یازدهم را بیشتر کرد.
دکتر روحانی در ابتدای از به کار دولت تاکید کردند فضای دانشگاه ها نباید امنیتی بلکه باید امن باشد، در نتیجه امن شدن فضای دانشگاه ها در دولت یازدهم، تشکل های دانشجویی روز به روز بیشتر پا گرفتند و تشکل هایی که در دولت قبل اجازه فعالیت نداشتند مجدد فعال شدند هرچند همچنان با محدودیت هایی از سوی نهادهای غیر از دولت مواجه هستند.
در این دولت خوشبختانه روند تمرکززدایی در مدیریت دانشگاه ها آغاز شده و اختیارات بیشتری به دانشگاه ها سپرده شده و وزارت علوم درصدد خروج از تصدی گری و واگذاری اختیارات بیشتر به دانشگاه هاست.
دستاورد دیگر دولت یازدهم ساماندهی و گسترش آموزش عالی است. دولت ساماندهی آموزش عالی را در دستور کار قرار داد و امروز وزارت علوم به دنبال استاندارد کردن دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است که باعث افزایش کیفیت در دانشگاه ها شده است.
حوزه پژوهش و فناوری بعد از سال ها متوقف بودن در این دولت فعال شدند و امروز نزدیک به هزار شرکت دانش بنیان مجوز فعالیت گرفته و در زمینه توسعه صادرات خدمات و کالا فعالیت می کنند. همچنین در این دولت قراردادهای منحصربفردی بین دانشگاه ها و حوزه صنعت منعقد شده که منجر به تقویت و گسترش ارتباط این دو حوزه شده است.
خوشبختانه در این دولت بحث دانشجویان ستاره دار حل وفصل شده، اکثریت دانشجویان محروم از تحصیل در طول دو دولت قبل، امروز به دانشگاه ها بازگشتهاند
همچنین موضوع بازنشستگی اساتید با ضوابط و مقررات قانونی پیگیری می شود.
یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در حوزه آموزش عالی، انعقاد قراردادهای همکاری و رونق گرفتن همکاری های بین المللی وزارت علوم و دانشگاه های ایران با مراکز علمی و دانشگاه های معتبر خارجی است که در دولت نهم و دهم رونق چندانی نداشت.
نتیجه همه این تحولات و تغییرات مثبت این است که امروز ایران طبق گزارش و آمار پایگاه های اطلاع رسانی خارجی در رتبه نخست رشد علمی قرار گرفته است این در حالی است که در سالهای ۹۱-۹۲ رشد علمی ایران نزولی بود.
نظر شما درباره ضرورت ادامه سیاست های دولت یازدهم در این حوزه چیست؟
با توجه به مسیر تحولات و تغییرات مثبتی که طی ۴ سال دولت یازدهم در حوزه آموزش عالی رخ داده من معتقدم لازم است سیاست های دولت ادامه یابد و بخش دوم تحولات با سرعت و انگیزه بیشتری پیگیری و به نتیجه برسد.
افزودن نظر جدید