آموزش عالی و آموزش و پرورش در انتظار وزرای زن

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان در گفت‌وگو با اشرف بروجردی نوشت:

حسن روحانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، وعده‌های زیادی درباره استفاده از پتانسیل جوانان و زنان در دولتش داد. وعده‌هایی که این قشر را بسیار امیدوار کرد اما در کابینه اولش نمود زیادی نداشت. تا آنجا که حتی کابینه دولت یازدهم، پیرترین کابینه پس از انقلاب شناخته شد. شناسایی نیروهایی کاردان و کاربلدی چون بیژن نامدار زنگنه برای تصدی گری وزارت نفت و نعمت زاده در وزارت صنعت، کار کمی نبود اما به هر روی تلقین کننده این بود که روحانی به نیروهای جوانش اعتماد نکرده است. از سوی دیگر در کابینه اول حسن روحانی، هیچ زنی به عنوان وزیر وجود نداشت. این در حالی بود که او در انتخابات، درباره پتانسیل‌ها و کارآمدی زنان در جامعه سخن گفته بود. تمام این تضادها اما حامیان او را برآن داشت که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، در این راستا مطالبه گری بیشتری داشته باشند. چه آنکه نامه‌ها و بیانیه‌های بسیاری نیز قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از سوی جامعه زنان، فعالان مدنی و جوانان منتشر شد که خواهان استفاده از نیروهای جوان و کارآمدتر در کابینه دوم حسن روحانی بودند. اکنون نیز که کمتر از سه ماه تا معرفی کابینه‌اش زمان باقی است، اهالی سیاست می گویند که برخی تغییرات در کابینه دوم روحانی الزامی است. اما تیر پیکان اکثر این تغییرات، این بار به سمتی است که مسائل مربوط به سیاست داخلی را نشانه گرفته است. مثلاً تغییرات در وزارت علوم و جان بخشیدن دوباره به فعالیت‌های دانشجویی از خواسته‌های فعالان دانشجویی و دانشگاهیان است. در همین راستا، اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی و رییس کمیته زنان ستاد انتخاباتی روحانی در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» از تغییرات در کابینه دوم حسن روحانی خبر می‌دهد. او می‌گوید که در کابینه دولت دوازدهم با توجه به همراهی هر چه بیشتر نمایندگان با دولت، کابینه تغییرات چشمگیری خواهد داشت تا آنجا که جای خالی زنان در کابینه دوم روحانی احساس نخواهد شد.

خانم بروجردی، با توجه به اینکه شما رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی آقای روحانی بودید، نقش زنان در پیروزی آقای روحانی را چقدر پر رنگ می دانید؟
 با رفتن کشور به سمت فضای انتخابات، زنان جزو تحریمی‌ها محسوب می‌شدند. چون آمارها نشان می‌داد که زنان علاقه‌ای به آمدن پای صندوق‌های رأی را ندارند. این نگران کننده بود. چون اگر قرار بود زنان که در دولت اول بسیار نقش آفرین بودند، نخواهند پای صندوق رأی بیایند، قافیه را باخته‌ایم. اما بعد اینکه فضای انتخاباتی پر شور شد و زنان احساس مسئولیت بیشتری پیدا کردند که اگر حضور پیدا نکنند، سرنوشت جامعه به خطر می افتد، با عزم جدی به میدان آمدند. در واقع زنان بودند که از طریق تبلیغات و رفتن به مناطق محروحم و صحبت‌های چهره به چهره، توانستند خیلی‌ها را به آمدن پای صندوق رأی تشویق کنند. بنابراین نقش زنان از یک جایی در انتخابات، واقعاً پر رنگ شد. در واقع زنان مطالبات خود را بخاطر منافع کشور کنار گذاشتند. چراکه خیلی از مطالبات آنها در دولت اول، پاسخ داده نشد اما زنان این موضوع را کنار گذاشتند و بخاطر مردم و جامعه پای صندوق رأی آمدند. زنان خیلی خوب تلاش کردند و نتیجه تلاش‌هایشان را هم دیدند.

با توجه به نقش زنان در پیروزی آقای روحانی که شما هم به آن اشاره داشتید، فکر می‌کنید که ایشان در کابینه دومشان چقدر از ظرفیت و توانایی‌های زنان استفاده خواهد کرد؟
بر اساس شواهد و قرائن به نظر می‌رسد که ایشان در این مقطع به این نتیجه رسیده‌اند که زنان می‌توانند ایفای نقش جدی‌تری در تصمیم گیری‌ها داشته باشند. چون عرصه تصمیم گیری، عرصه اجرا و مدیریت کلان است، بنابراین قاعدتاً زنان در این دوره می‌توانند به عنوان یک برند متمایز از سایر دولت‌ها، در دولت فعلی آقای روحانی بدرخشند. بخشی از این موضوع هم به وسیله حضور زنان در کابینه میسر خواهد شد.

بنابراین به نظر شما فارغ از بحث معاونت‌ها، زنان در کابینه دولت دوازدهم نقش آفرین خواهند بود؟
بله. فکر می‌کنم که آقای روحانی بر خلاف کابینه یازدهم، این بار از ظرفیت زنان در کابینه استفاده خواهند کرد.

فکر می‌کنید که در کدام کابینه‌ها از ظرفیت زنان استفاده شود؟
باید دید که چه چیزی مد نظر آقای روحانی است. اما فکر می‌کنم وزارتخانه‌هایی چون کار و امور اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی. زنان متخصصی هم در این سه حوزه وجود دارند که می‌تواند از ظرفیت‌هایشان استفاده کرد. در واقع فکر می‌کنم که احتمالاً برای 2 یا 3 وزارتخانه از ظرفیت زنان استفاده خواهد شد. اما بلاخره باید در این زمینه هم بررسی‌های لازم صورت گیرد.

صحبتی در این راستا با شما یا زنان اطراف دولت شده است؟
خیر. من تازه در کتابخانه ملی مسئولیت گرفته‌ام. از این جهت صحبتی با من نشده است. اما برای شناسایی زنان توانمند قطعاً معاونت زنان ریاست جمهوری می‌تواند بسیار کمک کند.
برخی بر این باورند که عدم استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان در کابینه یازدهم به حسن روحانی ضربه زد.
کابینه اول کابینه حساسی بود. کشور در وضعیتی قرار داشت که باید از بحران خروج می‌کرد. از طرفی استفاده نکردن از طرفیت زنان در کابینه و منحصر شدن به معاونت‌ها باعث شد، جامعه زنان درباره مطالباتشان احساس سرخوردگی کنند به گونه‌ای که بخشی از مطالباتشان برآورده نشده است. اما الان کشور از آن وضعیت خارج شده است و به نظر من، حسن روحانی می‌تواند به بسیاری از وعده‌هایی که به جوانان و زنان داده، عمل کند. یکی از پیش بینی‌های من این است که کابینه دولت دوازدهم، کابینه جوان‌تری خواهد بود و فضای کشور هم به نسبت دولت یازدهم در سیاست داخلی بازتر خواهد شد. بنابراین به نظرم دولت دوازدهم هم کابینه تغییر خواهد کرد و هم اینکه فضای سیاسی کشور روند آر امش و پیشرفتش را ادامه می‌دهد.

افزودن نظر جدید