اشرفی اصفهانی:برگشت به عقب ،زیبنده نظام نیست 

 تا کنون ۲ مناظره از ۳ مناظره انتخابات به صورت زنده از صدا و سیما پخش شده است. مناظره اول حول محور اجتماعی و دومین مناظره حول محور سیاسی- فرهنگی بود اما در عین حال تمام این بحث ها پای اقتصاد به میان آمد و سوالات در حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بی جواب ماند. این در حالی بود که انتظار می رفت کاندیداها بیشتر به ارائه برنامه های خود بپردازند اما در مناظره ها کاندیداها، اغلب سعی در نقد یکدیگر و یا به عبارت دیگر، کاندیداهای اصولگرا سعی در نقد دولت داشتند. تا جایی که پای منطق از مناظره ها بریده شد و کاندیداهای اصولگرا به سایت های غیر رسمی و تحریف سخنان رئیس جمهور پرداختند. چه آنکه قالیباف در مناظره اولش صحبت های روحانی را دربار ه اشتغال تحریف کرد و در مناظره دومش هم درباره پرونده دختر وزیر آموزش و پروش اطلاعات نادرستی به مردم داد. از این رو عملکرد برخی کاندیداها، با انتقاد رو به روست. عملکردی که شاید خودشان بر این باورند، توانسته اند، با حرف هایشان مچ دولت را برای مردم باز کنند. اما آمار و نظرسنجی ها نشان می دهد که آرای اصولگرایان علی رغم تمام تلاش هایی که می کنند، رو به کاهش است و حرف های هیجانی شان هم نتوانسته موجب جلب آرای بیشتری برایشان شود. در همین زمینه حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، ئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری علاوه بر انتقاد از نحوه برگزاری مناظره ها به از نحوه برخورد کاندیداها نیز گلایه مند است. او به امید ایرانیان می گوید که برخی برای دعوا آمده اند به طوری که در این 2 مناظره شاهد دعوای یک کاندیدا با چند کاندیدای دیگر بودیم. او یکی از آسیب های این مسأله را شفاف نشدن عرصه برای انتخاب مردم می داند.

با توجه به دو مناظره ای که برگزار شد. تحلیل شما از روند برگزاری مناظره ها چیست؟
شخصا نظر من این است که اینگونه مناظره ها ،مناظره ای نیست که کسی بتواند کاندیدای ایده آل خود را انتخاب کند.روند مناظره ها به گونه ای است که حتی با برنامه ریزی هایی که از سوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی مطرح شده بود مغایرت دارد. سوالاتی مطرح می شود که از کیفیت سوالات که بگذریم اما کاندیداها حاضر پاسخگویی شفاف آن نیستند و حرف خود را می زنند. ملت با کنار هم گذاشتن این مناظره ها نمی توانند به این نتیجه برسند که کدام یک اصلح هستند.

از دیدگاه شما مردم از چه طریقی می توانند به شناخت بیشتر از کاندیداها دست پیدا کنند؟
مردم ما باید رزومه این کاندیداها را یک دور کامل بررسی کنند و ببینند رزومه ،سوابق ،شناسنامه،خدمات، موقعیت اجتماعی ،سیاسی و علمی این 6 نفر چگونه است. عملکرد هر یک تا کنونی مشخص است و مردم تنها باید نیم نگاهی به عملکرد های این افراد در گذشته و امروز بیاندازند تا درست تصمیم بگیرند.

به نظر شما مناظره ها تا کنون توانست انتظارات را بر آورده کند؟
تا کنون فقط انتقاد طرفین از یکدیگر را شاهد بودیم. این هم نتیجه ای برای مردم در پی نخواهد داشت. مردم تنها شاهد دعوای این چند نفر بودند. این زینده نظام جمهوری اسلامی نیست که افرادی در سطح کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، یکدیگر را متهم کنند.

آقای اصفهانی توصیه شما به کاندیداها در ارتباط با نحوه برخورد در مناظره ها چیست؟
کاندیداها نباید به دنبال حمله به یکدیگر باشند. قصد بر تخریب و یا تضعیف یکدیگر نداشته باشند .هر یک باید برنامه های خود را ارائه کنند و با صداقت با مردم حرف بزنند. اینگونه می توانند اقبال مردم را کسب کنند. این مسئله مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد اما تنها یک یا ۲ کاندیدا این موضوع را رعایت کرده اند که حسن روحانی هم از جمله آنهاست.

از دیدگاه شما چه نقدی بر نحوه برگزاری مناظره وارد است ؟
یکی از بزرگترین مشکلات موجود در مناظره زمانبندی آن است. دقایقی که برای کاندیداها در نظر گرفت شد بسیار کم است.زمانی نیست که در آن کاندیداها بتوانند پاسخگوی انتظارات مردم باشند و نمی توانند برنامه های خود را ارائه دهند. فقط در رابطه با دولت کنونی تکلیف مردم مشخص است. 4 سال کار کرده است و مردم با عملکرد آن آشنا هستند.

گفتید که عملکرد دولت یازدهم مشخص است.شما کارنامه این دولت را چطور می بینید؟
به اعتقا من تا کنون عملکرد دولت یازدهم مثبت بوده است. البته نقاط ضعفی هم در این دولت وجود دارد که نمی توان انکار کرد . اما امری طبیعی است. در هر دوره از ریاست جمهوری و تصدی گری دولت ها شاهد ضعف هایی بوده ایم. باید متذکر شوم که بسیاری از مسائلی که در این دولت با آن مواجه شدیم ریشه در دوره های گذشته، به خصوص دوره دولت نهم و دهم داشت. دولت یازدهم وارث خرابی هایی بود که از دولت گذشته به ارث رسیده بود. .هر دولت دیگری هم روی کار می آمد با همین وضعیت روبرو می شد. انتظار حل شدن تمامی مشکلات در 4 سال با وجود این حجم از خرابی و ویرانی انتظاری بی جایی است.که فقط با اعجاز الهی میسر می شد.

روند آقای روحانی و جهانگیری را در مناظره ها را چطور دیدید؟ به نظر شما تاکنون توانسه است انتظارات بر آورده کند؟
آقای روحانی در این 2 مناظره در آن حدی که زمان و وقت به او اجازه داد پاسخ های مفیدی را برابر سوالات داد.آقای جهانگیری هم پاسخ های موثری تا کنون داشت.رفتار آنها هم نسبت به کاندیداهای دیگر علی رغم برخی از آقایان که اصلا برنامه ای ندارند و فقط مسائل تکراری را مطرح می کنند و شعار سر می دهند که مردم بیکار هستند، منطقی تر بود. باید از برخی سوال کرد که با خرابی هایی که از دولت نهم و دهم برای کشور به جا گذاشت کاری بیش از می توانستند انجام دهند؟ مشکلات ما مشکلات جهانی و منطقه ای بود. اصلا مشکلات کوچک و پیشا افتاده ای نبود. تصور برخی کاندیداها از آنچه در دولت گذشته رخ داده، محدود و کوچک است.

با توجه به صحبت های آقای آشنا که گفتند پیش گرفتن موضع سکوت از سوی آقای روحانی برای حفظ آرامش جامعه است و ایشان نمی خواهد بر اثر مناظره ها به جامعه شوک وارد شود.از نظر شما اگر آقای روحانی این راه را در پیش گرفته باشند.راه و تدبیر درستی را اتخاذ کردند؟
تا کنون مناظره ها به گونه ای بود که 4 نفر با نوع گفتار متفاوت به دولت حمله کردند و این غیر منصفانه است.آقای روحانی نمی خواهد جو جامعه را متشنج کند و با آرامش در مقابل این تخریب ها رفتار می کند تا تنشی در جامعه ایجاد نکند. از نظر من خوب است که ایشان گذرا از کنار این مسائل رد شود. طبیعتا مردم هوشیار ،بیدار و متوجه مسائل هستند. .امیدواریم این ریل گذاری که این دولت انجام داده است به پایان رسد و نوبت به قطار برسد تا از این ریل گذاری عبور کند. ولی اگر این ریل گذاری را خراب کنیم به 8 سال قبل باز می گردیم و باید از نو شروع کنیم. این زیبنده نظام نیست.

افزودن نظر جدید