اطرافیان احمدی‌نژاد به هر قیمتی می‌خواهند بمانند

محمد قسیم‌عثمانی، نماینده بوکان و از امضا كنندگان نامه حمله به هاشمي كه به تازگي امضاي خود را پس گرفته است و عنوان كرده كه نامه ‌اي كه او امضا كرده عليه هاشمي نبوده است و سپس توسط تهيه‌كنندگان نامه تغيير كرده است ، معتقد است اطرافیان رییس‌جمهوری هر کاری برای پیروزی مشایی خواهند کرد چون می‌خواهند در قدرت بمانند. عثمانی در گفت‌وگو در ارتباط با ادعای بعضی اصولگرایان مبنی بر ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی می‌گوید هاشمی کسی نیست که بتوان ردصلاحیتش کرد.

واکنش‌های زیادی به همراهی محمود احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم‌مشایی برای ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داده است، آیا در این‌باره پیگیری هم صورت خواهد گرفت؟
حتما باید این موضوع پیگیری شود چون این رفتار چه از نظر سیاسی و چه از نظر امنیت روانی جامعه برای سلامت انتخابات رفتار صحیحی نیست، از طرفی آقای احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری این مملکت است و شأن رییس‌جمهوری همراهی با یک نامزد نیست. رییس‌جمهوری شخص دوم مملکت است و باید رفتارهایش بسیار حساب‌شده باشد.

شورای نگهبان این کار را تخلف قانونی دانسته است؟
بله، از نظــــر حقوقی همراهی رییس‌جمهوری با یک نامزد عنوان مجرمانه است.

اما رییس دولت اعلام کرده بود که مرخصی گرفته است و همراهی‌اش با مشایی ایرادی ندارد؟
شاید بتواند از نظر سوری برگه مرخصی را هم جفت‌و‌جور کند؛ چون رییس‌جمهوری از کسی مرخصی نمی‌گیرد. فکر می‌کنم اگر ایشان بازگردد به رفتاری که انجام داده متوجه می‌شود که نباید چنین کاری می‌کرد.

بعضی معتقدند این شائبه وجود دارد که دولت تمام امکاناتش را برای پیروزی نامزد مورد حمایتش به کار خواهد گرفت آیا مجلس برای رفع این شائبه اقدامی در این‌باره انجام خواهد داد؟
بله اگر حتی قرار نباشد سوءاستفاده‌ای بشود اما با این رفتار‌ها این شائبه ایجاد می‌شود. فرض کنیم به فرض محال آقای مشایی تایید صلاحیت شود و به فرض محال‌تر ایشان رای بیاورد این ذهنیت وجود خواهد داشت که آقای احمدی‌نژاد همان‌طور که دست ایشان را بلند کرد با کارهایی جایش را هم به آقای مشایی داده است.

یعنی نگران این هستید که تخلفی در انتخابات صورت بگیرد؟
من آقای احمدی‌نژاد را انسان معتدلی می‌دانم اما در حلقه اطرافیان آقای احمدی‌نژاد افرادی هستند که برای خوشایند ایشان و آقای رحیم‌مشایی هر کاری را انجام می‌دهند.

چرا به هر قیمتی حاضرند مشایی پیروز انتخابات باشد؟
به این دلیل که می‌خواهند جایی در قدرت داشته باشند تا برای خود پله‌ای بسازند.
یعنی احمدی‌نژاد نمی‌تواند جلوی تخلفات اطرافیانش را بگیرد؟
خیر، چون زمان انتخابات زمان بسیار پرمشغله‌ای است و حلقه اطرافیان رییس‌جمهوری هر کاری برای ماندن در قدرت می‌کنند.

عضی مخالفان هاشمی موج ردصلاحیت ایشان را به راه انداخته‌اند آیا امکان چنین موضوعی وجود دارد؟
خیر، چون ایشان اولا آیت‌الله است، از طرفی وجود آقای هاشمی فضا را رقابتی خواهد کرد. به اعتقاد من ایشان تنها درباره فتنه88 موضع‌گیری‌هایی داشتند که آن هم با عنایت رهبری نادیده گرفته می‌شود. زمانی نامزدی وضعیتش مشخص است مثل آقای مشایی که نه رجل سیاسی است و نه سوابق روشنی دارد و می‌توان گفت حتما ردصلاحیت می‌شود، اما افرادی مثل آقای هاشمی چه دلیلی وجود دارد که ردصلاحیت شود. هاشمی کسی نیست که بتوان ردصلاحیتش کرد.

مشکلی که جبهه اصولگرایی در انتخابات با آن درگیر است پرتعداد‌بودن نامزدهایشان است. فکر می‌کنید سرنوشت این گروه چه خواهد شد؟
به اعتقاد من اصولگراها با هم ائتلاف خواهند کرد و درنهایت رقابت بین پنج یا شش‌نفر خواهد بود.

این پنج یا شش‌نفر چه کسانی هستند؟
یک نفر نامزد دولت، آقای هاشمی به‌عنوان نامزد اصلاح‌طلبان و سه یا چهار‌نفر هم نامزد اصولگرایان هستند.

و نامزدهای اصولگرایان چه افرادی‌اند؟
به نظر من آقای قالیباف، آقای ولایتی، نامزد دولت منهای مشایی یعنی آقای لنکرانی که مورد حمایت آقای مصباح است و آقای ابوترابی هستند. البته از مستقل‌ها هم افرادی در رقابت انتخابات مانند آقای دکتر سبحانی باقی خواهند ماند.

به نظر شما پیروز انتخابات از کدام طیف خواهد بود؟
برداشت من این است یک نامزد اصولگرا پیروز انتخابات خواهد شد، هرچند ممکن است شخصا درباره نامزدها نظر دیگری داشته باشم. 

منبع: روزنامه بهار

افزودن نظر جدید