انتخابات ۹۶ و آینده حسن روحانی

علیرضا خامسیان:اینکه آقای حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت ۹۶ است هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست،

شواهد و قرائن و برخی اخبار موثق حکایت از این دارد که آقای روحانی با مشورت با مقامات عالی نظام به عرصه انتخابات ورود و در گام اول هم محمد شریعتمداری را به عنوان ریاست ستاد خود منصوب کرده است. انتصاب شریعتمداری به عنوان ریاست ستاد آقای روحانی هم این تحلیل را تقویت کرده است که آقای رئیس جمهور در انتخابات آینده می‌خواهد سبد رأی اصولگرایان را به سمت خود متمایل کند. در این بین چند نکته به اعتقاد نگارنده باید مورد توجه قرار بگیرد:

۱-آقای روحانی به خوبی می‌داند که پیروزی‌اش در انتخابات سال ۹۲ با همراهی، حمایت و ایثار اصلاح‌طلبان میسر شد. شاید برخی اطرافیان آقای روحانی که در برخی احزاب موسوم به حامی دولت هم عضویت دارند آنچنان باور به تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان در رأی آوری ایشان نداشته باشند و معتقدند همان حزبی که آقای روحانی پدر معنوی‌اش است باعث رأی آوریش شده است که این باور به اعتقاد نگارنده بیشتر به توهم شباهت دارد تا واقعیت. به همین دلیل اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده برای پیروزی آقای روحانی با ایشان همراهی خواهند کرد و با ساز و کارهایی که توسط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تبیین خواهد شد پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان در اختیار کمپین انتخاباتی آقای روحانی قرار خواهد گرفت. ساز و کاری که شورای عالی سیاست گذاری تبیین خواهد کرد قاعدتا باید در یک فرایند ائتلافی و با آسیب شناسی ائتلاف صورت گرفته در جریان انتخابات مجلس دهم باشد.

۲-درباره نوع نگاه نهادهای نظارتی در امر انتخابات یعنی شورای نگهبان به موضوع صلاحیت آقای روحانی اظهارات مختلفی صورت گرفته است برخی با استناد به اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه تضمینی به تأیید صلاحیت رئیس جمهور مستقر وجود ندارد این نوع اظهارات را نگران کننده دانستند هر چند در صورتیکه رئیس‌جمهور مستقر توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شود حکم تنفیذ رهبری هم زیر سؤال می‌رود و به طریق اولی رئیس‌جمهور مستقر صلاحیت اداره امور تا مرداد ماه سال ۹۶ را نخواهد داشت و به همین دلیل امکان رد صلاحیت وی به صفر نزدیک می‌شود با این حال برای آماده بودن هرگونه رخداد احتمالی پیشنهاد حضور کاندیدای پوششی مطرح شده است تا در صورت هرگونه اتفاق غیر قابل پیش بینی برای آقای روحانی جریان اصلاح‌طلب و اعتدال گرا در صحنه انتخابات بدون کاندیدا نباشند. اما اینکه حضور کاندیدای پوششی ضریب تأیید صلاحیت آقای روحانی را افرایش یا کاهش می‌دهد متغییری است که هنوز جای بحث آن بین اهالی سیاست وجود دارد. آنچه که اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده طراحی و مهندسی کرده‌اند شکننده شدن آرای آقای روحانی است و به همین دلیل به دنبال کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان هستند. از سوی دیگر کاندیدایی که به عنوان کاندیدای پوششی می‌خواهد در انتخابات آینده در کنار آقای روحانی فعالیت کند باید از آنچنان عزت نفسی برخوردار باشد که حضورش در میان طرفدارانش در موسم انتخابات این حس را به وی منتقل نکند که شخص او باید وارد پاستور شود و حضور تا پایان رقابت انتخاباتی را برای خودش تکیلف قلمداد کند که در صورت وقوع چنین اتفاقی نمی‌توان خوشبین بود که جریان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا پیروز رقابت انتخاباتی باشند.

۳-درخصوص کاندیدای پوششی باید این نکته را هم متذکر شد که مطمئناً شخصیت‌هایی مانند دکتر عارف در این موقعیت قرار نخواهند گرفت و اینچنین شخصیت‌هایی تنها و تنها در قامت کاندیدای اصلی وارد عرصه انتخابات خواهند شد که برای انتخابات سال ۹۶ همانگونه که پیشتر دکتر عارف تاکید کرده بود حمایت از آقای روحانی و تداوم روند انتخابات ۹۲ مدنظر است.
منبع: امید ایرانیان

دیدگاه‌ها

به نام خدا با سلام احتراما اینجانب به عنوان یکی از مخاطبان نوشتار اصلاح طلبانه حضرتعالی کاندیدای پوششی را جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ( عضو حزب کار گزاران سازندگی ، که آعضای آن خود را اصلاح طلب می نامند) پیشنهاد می نمایم ، که اگر در این اثنا با توجه به شانس بسیار اندک شان رئیس جمهور شدند بتوانند دوست اصول گرایشان جناب آقای محمد شریعتمداری ( وزیر بازرگانی اسبق) و رئیس ستاد آقای دکتر روحانی را به عنوان معاون اولی خود برگزینند. با تشکر محسن مروج

افزودن نظر جدید