برای نهادینه شدن مردم سالاری، کارهای زمین مانده‌ای داریم

معاون پارلمانی رئیس جمهور می‌گوید هنوز برای استقرار اراده مردم و نهادینه شدن مردم سالاری، کارهای زمین مانده ای داریم به خصوص آسیب هایی بر این موضوع در نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان، نحوه انتخابات، اجرای مردم سالاری و شفاف کردن و نهادینه کردن آن داریم که باید چنین کاستی هایی را از طریق سیاست گذاری، اصلاح قوانین و اصلاح روش ها برطرف کنیم.

به گزارش امید به نقل از جماران،حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری با اشاره به فلسفه نامگذاری روز دوازدهم فروردین به نام روز جمهوری اسلامی، گفت: به جرات می توان گفت کوتاه ترین و گویاترین نامی که تمامی محتوای نظام جمهوری اسلامی را در بر گیرد، واژه ترکیبی جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: در واقع، جمهوریت مسئله حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و اتکای تمامی امور در نظام به اراده و رای مردم را تجلی می بخشد و اسلامیت نیز محتوای نظام را از حیث قوانین و مقررات به لحاظ اینکه اکثریت قاطع مردم ایران مسلمان هستند، مشخص می کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: طبعا در جمهوری اسلامی باید خواست مردم تحقق پیدا کند. در حقیقت اسلامیت نیز از آن بعد اهمیت بیشتری پیدا می کند که اکثر مردم ما مسلمان هستند و طبیعی است که باید مقررات حاکم بر مسائل مختلف کشور در عرصه قانونگذاری، اجرا، قضا و دیگر عرصه ها مبتنی بر احکام اسلام و قرآن کریم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین انصاری در پاسخ به اینکه تا امروز چه میزان از آرمان حضرت امام در جمهوری اسلامی محقق شده، تشریح کرد: جمهوری اسلامی دارای آرمان ها و اهداف والایی به بلندا و عظمت اسلام و جامعیت قرآن است و تا رسیدن به قله آرمان ها و اهداف آن فاصله زیادی داریم، گرچه در حوزه مردم سالاری طی 36 سال گذشته، ایران کارنامه ای افتخارآمیز دارد و ارکان قدرت از رهبری تا رئیس جمهور، مجلس و شوراها، منتخب مستقیم یا غیرمستقیم مردم هستند و در این روند، تقریبا هر سال یک انتخابات یا همه پرسی داشته ایم.

وی ادامه داد: هنوز هم برای استقرار اراده مردم و نهادینه شدن مردم سالاری، کارهای زمین مانده ای داریم به خصوص آسیب هایی بر این موضوع در نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان، نحوه انتخابات، اجرای مردم سالاری و شفاف کردن و نهادینه کردن آن داریم که باید چنین کاستی هایی را از طریق سیاست گذاری، اصلاح قوانین و اصلاح روش ها برطرف کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: در حوزه مسائل اسلامی نیز نواقصی وجود دارد همانطور که بعضا هنوز شاهد برداشت های تحجرمآبانه و پیرایه های وابسته به اسلام هستیم در حالی که اسلام، دین زندگی و انطباق با زمان و مکان و مقتضیات مربوط به آن است.

وی خاطرنشان کرد: تا رسیدن به وضع مطلوب در حوزه عدالت اجتماعی و تبیین مفهوم عدالت در حوزه های مختلف دیگر مانند حقوق زنان، حقوق خانواده، رفع فقر و موضوعات دیگر، فاصله هایی تا نقطه مطلوب داریم اما باید اذعان کرد که حرکت کلی نظام ما در 36 سال گذشته رو به جلو بوده است البته افت و خیز و فراز و نشیب هایی داشته اما به طور کلی حرکت رو به جلو بوده و باید تلاش کنیم این حرکت را سریع تر و مطمئن تر پیش ببریم.

افزودن نظر جدید