بیانیه کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران :آزادی سریع و بی قید و شرط دانشجویان / تنها با حکمرانی مبتنی بر عقلانیت می توان مسیر را اصلاح کرد/ مقابله خشن با اعتراض‌ها باید متوقف شود/ بازداشت دانشجویان به جز خسران و تشدید بحران چیز دیگری در بر نخواهد داشت

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در بیانیه ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با اشاره وقایع رخ داده بعد از فوت مهسا امینی، خواستار رواداری نیروی انتظامی با معترضین و آزادی سریع و بی قید و شرط دانشجویان شد.

به گزارش امیدنامه ،متن این بیانیه به شرح زیر است:

ماه مهر زمان آغاز مجدد سال تحصیلی در این سرزمین را به همه دانشجویان و استادان وکارکنان زحمتکش دانشگاهی و پژوهشگران کشور تبریک و تهنیت عرض می نماید.دانشگاه عرصه آموزش، پژوهش، فنآوری و بروز و ظهور ایده های نوآورانه و خلاقانه است. محل رشد و توسعه است. آنچه از دانشگاه بیرون می آید منابع انسانی برای مدیریت و توسعه کشور، علم و دانش برای رشد و شکوفایی جوانان و نخبگان، فنآوری برای پیشرفت این سرزمین و اخلاق و ارزش های انسانی برای معنویت جامعه است.همه کشورهای توسعه یافته از مسیری به موفقیت دست یافته اند که دانشمندان و دانشگاه های آنها ترسیم کرده اند.

 به مناسبت آغاز سال تحصیلی کانون صنفی استادان دانشگاهی لازم می داند نکاتی را به اختصار یادآور شود:

وقایع روزهای اخیر و رخدادهای پس از درگذشت تأسف بار و ناباورانه دختر این سرزمین، خانم مهسا امینی که منجر به کشته شدن جوانان بی گناه و وارد شدن صدمات و لطمات به مردم و نظام شده است موجب شده که ایرانیان روزهای ناخوش و غمباری را سپری کنند.

کانون صنفی استادان دانشگاهی تأسف و تأثر عمیق خود را نسبت به این وقایع و عواقب ناخوشایند آن اعلام می دارد و اعتقاد دارد که دانشگاه باید مأمنی آرام و بدون دغدغه برای دانشجویان باشد. دانشگاه بدون حضور دانشجویان همچون پیکری بی نشاط و بدون شور و شوق است.

بازداشت دانشجویان که جوانان نخبه و آینده ساز این کشور هستند قطعاً به جز خسران و تشدید بحران چیز دیگری در بر نخواهد داشت. بنابراین کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران آزادی سریع و بدون قید و شرط همه بازداشت شدگان را خواهان است.

دانشگاه جائی برای آزاداندیشی و رواداری عقاید مختلف است. کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه به همین معنی است. بسیاری از معضلات و مشکلات و چالش های امروز کشور از مسیر علم و دانش و به دست همین دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها قابل حل است کما اینکه هر پیشرفت و توسعه ای که در کشور رخ داده است چنین بوده است.چند صدایی و تفکر نقادانه و تضارب افکار لازمه محیط های دانشگاهی و رشد و توسعه است.

 کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران نیاز امروز جامعه را در تغییر و اصلاح مسیر فعلی می بیند و امیدوار است که جایگاه جوانان برومند کشور ارج نهاده شود و به جای تقابل با آنها به خواسته هایشان توجه شود تا جامعه از التهاب و بحران نجات پیدا کند. مسیری که باعث شده تا مهاجرت نخبگان، فارغ التحصیلان و حتی اخیراً استادان دانشگاه ها رشد شتابان و فزاینده ای داشته باشد باید تغییر کند. مسیری که باعث شده تا شاهد حضور اعتراض های جوانان این مرز و بوم باشیم باید اصلاح شود.

مقابله خشن با اعتراض ها قابل قبول نیست و باید متوقف شود. کانون صنفی استادان دانشگاهی همه مسؤلین کشور بویژه نیروهای انتظامی را به رواداری و آرامش دعوت می کند و اعتقاد دارد که تنها با حکمرانی مبتنی بر عقلانیت می توان مسیر را اصلاح کرد.

 

افزودن نظر جدید