عارف در مناظره انتخاباتی مطرح کرد:

تاثیر ربنای شجریان بر فرهنگ جامعه/نتوانستیم از فرصت اسکار فرهادی استفاده کنیم/انتقاد به توقیف روزنامه‌ها و تعطیلی خانه سینما

محمدرضا عارف در دومین مناظره تلویزیونی تاکید کرد که تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ و هنر باید به حداقل برسد.

به گزارش امید بخش‌های مهم سخنان عارف در این مناظره تلویزیونی که با محوریت مسائل فرهنگی برگزار شد به شرح زیر است:

تسلیت رحلت آیت الله طاهری و گرامیداشت 15 خرداد و تسلیت شهادت امام معصوم. تبریک پیروزی تیم ملی فوتبال. فرهنگ و هنر جزو اولویت‌های من است. به طور طبیعی هم اجتماعی و هم فرهنگی جزو اولویت های من است. اول باید نگاه و نگرش به فرهنگ و هنر تغییر یابد. تصدی گری دولت باید به حداقل برسد در این زمینه. امور فرهنگی و هنر باید به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود. نگاه ما مبتنی بر اعتماد است و فکر نکنیم با انتخاب یک مسئول فرهنگی مشکل فرهنگ و هنر ما حل می شود. فعالین فرهنگ و هنر کارمندان دولت نیستند که با بخشنامه و بودجه بخواهیم به تولید آثار فرهنگی و هنری به صورت دستوری وادار کنیم. فرهنگ و هنر بومی‌ترین محصولات ماست که باید استفاده کنیم. در تولید فیلم مقام اول منطقه را داریم اما در زیرساخت‌ها وضعیت خوبی ندارم.

باید در برنامه های توسعه مان فرهنگ و هنر و امور اجتماعی جایگاه ویژه داشته باشد. همانطور که در صحبت های  آقای روحانی اشاره کردم نگاه ما این است که تلاش در فرهنگ و هنر یک حق است و امتیاز نیست. قبلا فکر میکردند امتیاز است و حق نیست و هر وقت لازم باشد امتیاز را میگیرم. مانند حذف روزنامه ها و انتشار کتاب و جلوگیری از پخش فیلم و تعطیلی خانه سینما. به جای کنار گذاشتن برجستگان فرهنگ و هنر بر اساس سلیقه باید سعی کنیم از این افراد به عنوان سفرای فرهنگی برای رساندن پیاممان به دنیا استفاده کنیم.ربنای استاد شجریان چه تاثیر فرهنگی را در جامعه داشته است؟ خانواده ها آرزو می کنند روزه خود را با این صدا باز کنند. نگاهی که ما داریم باید پیشخوان فرهنگی را تقویت کنیم و کالایی فرهنگی را خلق کنیم. اما تولید صنایع فرهنگی با کیفیت بالا باشد و باید به فرهنگیان باید اعتماد شود.

دولت‌ها باید تامین کننده زیربناها باشند و فرهنگ را باید به خود مردم محول کرده و ابزار و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.برای طرح ورزش گام‌های اولیه برداشته شد اما در دولت بعد به آن توجهی نشد. نقشه  مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده که باید دولت آن را کار کند. اما رویکرد ما در اجرایی کردن آن سند محوریت دادن به مردم است. در اتکا به نظام‌های صنفی در پزشکی موفق شدیم و این کار کار بسیار خوبی است. باید کارهای فرهنگی نیز به انجمن‌ها و نظام ‌های صنفی واگذار شود. نباید برای چاپ یک کتاب هفت  خوان طی شود. اگر تخلفی شد البته باید طبق قانون رسیدگی شود مانند نظام پزشکی که تخلف پزشکان را پیگیری می کند. با این روش میتوانیم در فرهنگ و هنر خلق آثار کنیم. ما گاهی یک فیلم را به خاطر 5-10 درصد اجازه پخش نمیدهیم. جوان ما به چه سمتی می رود و چه فیلم‌های خارجی را تماشا میکند؟ صداوسیما به خاطر برخی محدودیت‌ها، یک شبکه خارج از کشور را مردم به آن اولویت بیشتری میدهند. انشاءالله بتوانیم در راستای انقلاب فرهنگی گام برداریم.

* فضای امنیتی بی سابقه ای در سال های اخیر در دانشگاه حاکم شد که نتیجه اش بی رغبتی دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی و سیاسی شد. با چماق کمیته انضباطی عملا دانشجو را در کانال خاص آموزش قراردادند.ستاره دار کردن دانشجویان هم که به آن اشاره شده است. تشکل های دانشجویی عملا فعالیت خاصی نداشتند. من نمیدانم به چه دلیل ترم 2 دانشگاه امسال فشرده شد. در حالی که باید دانشجو در حماسه سیاسی شرکت داشته باشد. روح و شادابی که باید در دانشگاه الان باشد را نمی بینیم.استاد دانشگاه الان برای اینکه به یک کنفرانس علمی برود توسط حراست پرس و جو می شود که چرا می روی. اگر بخواهد مخالفتی کند با بازنشستگی یا لغو قرارداد استخدام روبرو می شود. بله کرسی ها مهم است و باید انجام شود. روشن است که در یک فضای امنیتی که اگر دانشجو بحث و جدل کند هزینه میدهد، انگیزه ای برای این کار ندارد. باید این نگاه از سر دانشجویان برداشته شود.

 یکی از نگرانی های امروز جوانان بحث اعتیاد است. اخیرا با دو مورد در تهران روبرو شدم. به بازار تهران رفتم خانم میانسالی التماس میکرد من را از شر شوهر و 4 فرزند معتادم نجات دهید. متاسفانه سن مصرف مواد مخدر پایین آمده و درصد معتادان هم بالا رفته که من آمار نمیدهم چون بحث های امنیتی برای ما دارد. معتاد را باید مریض بدانیم و بپذیریم که باید درمان شود. باید راهکار جلوگیری از افزایش اعتیاد را دنبال کنیم. مهمترین دلیل اعتیاد امروز بیکاری و مسائل اقتصادی است. 

*عارف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت شما چگونه فضای مجازی را ساماندهی می‌کند؟ گفت: امروز وجود فضای مجازی یک واقعیت است که اطلاعات فراوانی در این فضا ردّ و بدل می‌شود، اطلاعاتی که دانشمندان، محققان و دانشجویان برای کارهای پژوهشی، مورد نیازشان است و باید از آن استفاده کنند.

وی افزود: مهمترین مسئله‌ای که ما در فضای مجازی با آن روبرو هستیم برای اینکه بتوانیم مبادلاتمان را به صورت بهینه انجام دهیم، موضوع امنیت در تبادل اطلاعات است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروزه مکاتباتی که جنبه طبقه‌بندی شده دارد، در فضای مجازی انجام می‌شود و آسیب‌های زیادی از این بابت وجود دارد، به همین دلیل اولویت ما تأمین امنیت در فضای مجازی کشور است تا بتوانیم مصونیت خوبی به بخش نرم‌افزاری کشور بدهیم.

وی ادامه داد: ما امروز می‌توانیم ببینیم که مصونیت خیلی خوبی در ارتباط با حملات نرمی که به ما می‌شود، داریم و قدرت برتر منطقه هستیم.

 عارف همچنین متذکر شد: باید با بدآموزی‌ها در حوزه فضای مجازی مقابله کنیم، باید از ورود سایت‌ها و اطلاعات غیراخلاقی جلوگیری کرد، به نظرم باید با یک حرکت جهشی در حوزه فرهنگی و تأمین فضا و اطلاعات مورد نیاز مردم بتوانیم نوعی مصونیت را در فضای مجازی ایجاد کنیم.

کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که دولت شما برای تسهیل ازدواج جوانان چه اقدام عاجلی خواهد کرد اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما امروز با آن مواجهیم افزایش سن ازدواج است که متاسفانه این سن حدود 5 سال در کشور ما بالا رفته است.

وی افزود: از جمله مهمترین اقداماتی که ما در این رابطه انجام می‌دهیم پیگیری بحث اشتغال است؛ به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری و عدم امکان تامین درآمد برای زندگی جوانان رغبتی برای ازدواج نیست لذا باید مسئله اشتغال حل شود.

عارف ادامه داد: موضوع مسکن یکی دیگر از مسائلی است که دغدغه جوانان است؛ ما طرحی را تحت عنوان مسکن ماندگار در برنامه‌هایمان پیشنهاد داده‌ایم و با اصلاحی که در طرح فعلی مسکن مهر انجام گرفته انشاءالله امیدواریم بتوانیم با ساز و کارهای مناسبی مسکن مورد نیاز جوانان را تامین کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ایجاد تسهیلات برای ازدواج جوانان از جمله دیگر مسائلی است که ما پیگیری می‌کنیم؛ در حال حاضر وام‌هایی برای ازدواج جوانان پرداخت می‌شود که کفایت نمی‌کند و باید میزان آن افزایش یابد تا بتوانیم با تسهیلاتی که در اختیار جوانان قرار می‌دهیم ازدواج را تسهیل کنیم؛ همچنین می‌توانیم با همکاری شهرداری‌ها اماکن مناسبی را فراهم کنیم تا جوانان ما بتوانند در این اماکن مراسم برگزار کنند.

وی اظهار داشت: حل مشکلات معیشتی مهمترین مسئله است که دغدغه جوانان شده و ما باید این دغدغه‌ها را کم کنیم.

عارف افزود: همچنین از لحاظ فرهنگی هم باید تلاش کنیم تا جوانان قبل از ازدواج، در حین ازدواج و بعد از ازدواج آموزش‌های لازم را ببینند تا زندگی باثباتی را داشته باشند چرا که متاسفانه نرخ طلاق در کشور ما وضعیت خوبی را ندارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نرخ طلاق هم اکنون در کشور ما افزایش یافته و باید با کارهای فرهنگی تلاش کنیم تا این مسائل حل شود.

وی همچنین در جمع بندی سخنان خود گفت: آقای جلیلی نامی از فیلم آرگو بردند و استفاده از فرصت ها که عنصر کلیدی بود ولی من اشاره میکنم به جایزه اسکارآقای اصغر فرهادی و متاسفانه نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. از همه پتانسیل ها و فرصت ها برای توسعه فرهنگی و استفاده از دیپلماسی فرهنگی باید استفاده کنیم.

عارف سپس به چند اصل قانون اساسی اشاره کرد و آن ها را قرائت کرد. بحث آزادی افراد و آزادی مطبوعات از  جمله این اصل ها بود. همچینن اصل 15 قانون اساسی .

وی گفت که یک عروسم آذری است و یک عروسم بیرجندی و دیگری اصفهانی.

افزودن نظر جدید