تغییر و تحولات در دستگاه سیاست خارجی کشور

با مشخص شدن نسبی وضعیت پرونده هسته ای کشور و کاهش تنشهای ایران و قدرت های بزرگ جهانی، مسوولان دستگاه سیاست خارجی کشور بر آن هستند تا در ترکیب مدیران این وزارت خانه تغییراتی را اعمال کنند.

به گزارش امید،نخستین تغییر احتمالی سپردن پست سفارت نمایندگی ایران در مالزی به مرضیه افخم سخنگوی فعلی دستگاه سیاست خارجی کشور است.  افخم که عنوان نخستین سخنگوی زن  در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را با خود یدک می کشد حالا هم  عنوان دار اولین سفیر زن ایران خواهد بود.البته مقامات دستگاه سیاست خارجی کشور پیش از این گزینه دیگری را برای سمت مذکور انتخاب کرده بودند.منصوره شریفی صدر ، مدیرکل امور بانوان وزارت امور خارجه که گفته می شد با توجه به سوابق کاری او در شرق آسیا احتمالا روانه اندونزی یا بنگلادش خواهد شد انتخاب اول ظریف برای حضور در جایگاه نخستین سفیر ایران پس از انقلاب بود. هرچند که گفته می شد به دلیل برخی مسائل خانوادگی وی از رفتن به این ماموریت منصرف شده است؛شریفی صدر پیشتر به عنوان نخستین زن کاردار ایران در ژاپن در وزارت خارجه خدمت کرده بود اما به نظر می رسد این داستان های اولین دیگر شامل حال او نشد و شریفی صدر ترجیح داد که باقی سالهای فعالیت خود را همینجا در تهران و در کنار همسر خود که هم اکنون عهده دار مدیرکلی امور اداری وزارت خارجه است،سپری کند.از افخم به عنوان سفیر احتمالی ایران در اندونزی نیز نام برده می شد که به نظر می رسد این سمت به فرد دیگری سپرده شده باشد.اینطور گفته می شد که سفیر جدید ایران در اندونزی در سفر اخیر رئیس جمهور به جاکارتا او را همراهی کرده است.
افخم هم اکنون  رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه است. وی در دوران وزارت علی‌اکبر ولایتی در دستگاه سیاست خارجی کشور مسوولیت اداره کل اخبار و مطبوعات وزارت خارجه را بر عهده داشته است.او همچنین در زمان تصدی کمال خرازی بر وزارت خارجه و سخنگویی حمید رضا آصفی در این سمت باقی‌ ماند و برای مدتی در یکی از سفارتخانه‌های ایران در یکی از کشورهای آفریقایی اقدام به فعالیت کرد.سخنگوی فعلی دستگاه سیاست خارجی  کشور،در دوره وزارت کمال خرازی مدیرکل اطلاعات و اخبار این وزارتخانه بوده است. مرضیه افخم سابقه سی سال فعالیت در بخش‌های مختلف وزارت خارجه را در کارنامه کاری خود دارد.سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور عضوی از یک خانواده دیپلماتاست به طوریکه همسر خانم افخم هم،هم اکنون به عنوان یکی از اعضای کنسولگری ایران در جلال آباد افغانستان مشغول فعالیت است.
جایگزین خانم سخنگو
اینطور عنوان  می شود که با رفتن افخم از وزارت خارجه محتمل ترین گزینه برای جایگزینی وی سیدمحمدعلی حسینی، مشاور و معاون مدیرکل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه است.پس از آصفی سید محمدعلی حسینی حدود دو سال ( 19 شهریور‌ 1385 تا تیرماه 1387) سخنگوی وزارت امور خارجه بود.حسینی که دارای مدرک کارشناسی علوم پایه از دانشگاه بنگلور هندوستان و همچنین کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی و کارشناسی ارشد همین رشته را در کارنامه علمی خود دارد، سوابقی چون پژوهشگر مرکز تحقیقات صنایع دفاع، کارشناس سیاسی نهاد ریاست جمهوری، معاون اداره امور نمایندگی‌های خارجی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در اردن و همچنین در سوریه، معاون اداره اول خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، معاون کمیته اقتصادی لبنان، دبیر شورای مشاورین وزیر، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، مدیرکل ارزیابی و نظارت، سرپرست معاونت آسیا و اقیانوسیه و معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و سفیر ایران در رم را  هم در کارنامه 25 سال فعالیت وزارت خانه ایش دارد.سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه هم اکنون با حکم "محمد جواد ظریف" به عنوان مشاور وزیر و معاون مدیرکل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه مشغول فعالیت است.
علاوه بر حسینی از گزینه دیگری نیز برای صدارت بر بخش دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه یاد می شود.محمود محمدی یکی از سخنگویان اسبق دستگاه سیاست خارجی کشور  که  این روزها در قامت مشاور وزیرخارجه در کنار ظریف حضور دارد. محمدی سخنگو و مسئول بخش مطبوعات سفارت ایران در ایتالیا در سالهای ۱۳۶۷-۱۳۶۲ بوده  و در مقطع زمانی سالهای 1368-1371 سمت رئیس اداره مطبوعات وزارت امور خارجه را عهده دار بود. مدیر کل اطلاعات ومطبوعات وزارت امور خارجه در سالهای ۱۳۷۱-۱۳۶۸ و مشاور وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه طی سالهای ۱۳۷۷-۱۳۷۰ و همچنین مشاور وزیر امور خارجه در سال‌های ۱۳۸۸-۱۳۸۷ و نیز نماینده مجلس شورای اسلامی دوره هفتم ۱۳۸۷-۱۳۸۳ از سمتهای پیشین او است.محمدی همچنین سمت نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی در سالهای ۱۳۸۵-۱۳۸۳ و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در سالهای ۱۳۸۷-۱۳۸۵، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تونس در سالهای ۱۳۸۲-۱۳۷۸ و نیز رئیس انجمن دوستی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تونس در طول سالهای ۱۳۸۹-۱۳۸۳ را در کارنامه کاری خود دارد.
البته با وجود سوابق مرتبط مدیریتی محمدی  به نظر می رسد شانس نخست سمت سخنگویی به حسینی تعلق داشته باشد. فردی که در بیشتر سفرهای خارجی وزیر امور خارجه به ویژه نشست های مرتبط با مذاکرات هسته ای او را همراهی کرده است.گفته می شود پس از حضور معاون مدیرکل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه در جایگاه سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور سمت فعلی حسینی با سمت جدید او یعنی مدیرکل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه در هم ادغام خواهند شد.هرچند که پیش از این یعنی پیش از روی کار آمدن دولت روحانی نیز هیچ گاه در آن واحد دو مقام مسوول در جایگاه دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه حضور نداشته اند.سمت هایی که با یک کارکرد،دارای یک حوزه مسوولیت باشند.
اگر شنیده ها از تغییرات آتی وزارت خارجه صحت داشته باشد ممکن است ما در آینده نزدیک هم، شاهد تغییرات دیگری در این وزارت خانه باشیم. تغییراتی که پس از فراغت ظریف از مذاکرات هسته ای شاید در معاونت های منطقه ای دستگاه سیاست خارجی کشور نیز محقق شود.

 

افزودن نظر جدید