تقدیر نایب رئیس کمیته محیط زیست بنیاد امید ایرانیان از عملکرد بسیج دانشجویی درباره پارک فرزانه شیراز

نایب رئیس کمیته محیط زیست بنیاد امید ایرانیان ضمن تقدیر از عملکرد بسیج دانشجویی درباره پارک فرزانه شیراز،گفت: این اقدام می تواند نقطه عطفی در مباحث توسعه‌ای کشور در کنار مسائل محیط زیستی باشد.

فرشید رزاقیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی امید،درباره عملکرد بسیج دانشجویی در ارتباط با پارک فرزانه شیراز ،گفت: در مورد اتفاقی که در شهر شیراز چندی پیش شاهد آن بودیم باید بگویم که این ماجرا می تواند یک نقطه  عطفی در بحث‌های توسعه ای کشور در کنار بحث های محیط زیستی باشد.

وی ادامه داد: از یک سو ما شاهد واکنش لازم از سوی چندی از نهادهای زیست محیطی بودیم که در راس آنها بسیج دانشجویی حضور فعال و مناسبی داشته که این مسئله حاکی از آگاهی جامعه در سطح فعالین محیط زیستی و افراد دغدغه مند کشور می باشد که مشابه آن را در سایر کشور های پیشرو در عرصه محیط زیست نیز مشاهده کرده ایم. ا این واکنش مناسب از سوی بسیج دانشجویی بسیار حائز اهمیت است.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد:از سوی دیگر تقابل بحث‌های توسعه ای کشور با معضلات و آثار مخرب زیست محیطی است که در این پروژه مانند بسیاری از طرح ها و پروژه ها شاهد آن هستیم. این مقوله ما را به سمت و سویی هدایت خواهد کرد که توازن لازم در تقابل این دو مقوله را مورد پرسش و واکاوی قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم،گفت:ما در دانش محیط زیست موضوعاتی تحت عنوان توسعه پایدار داریم که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. نکته ای که لازم به ذکر است این است که توسعه پایدار صرفا یک شعار نیست و صد البته می تواند در شکل عملیاتی و اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. دانش و متد های اجرایی آن سالهاست که مورد بررسی متخصصین قرار گرفته و توانایی های اجرایی آن نیز در کشورمان وجود دارد.

رزاقیان با ذکر مثالی در این خصوص گفت: بحث خود کفایی گندم که مدتها در کشور ما مورد نظر مدیران کشوری بود از جمله مواردی است که به دلیل مصرف بالای آب این محصول کشاورزی در کنار خشک و نیمه خشک بودن کلیت کشورمان ، میتواند صدمات جدی به وضعیت منابع آب در کشور وارد کند که یکی از دلایل پایین رفتن سطح سفره های آب زیرزمینی کشور هم همین قضیه بوده است. این که چه محصولی با چه متد کشت و زرع و در کدام منطقه از کشور تولید شود از طریق گشترش بحث توسعه پایدار به جواب خواهد رسید.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی موجود در کشور ما نبود ارزیابی های محیط زیستی است.،اظهار داشت: علیرغم تاکید سازمان حفاظت محیط زیست و در راس آنها شخص دکتر ابتکار، متاسفانه شاهد آن هستیم که در بسیاری از پروژه های صنعتی و عمرانی کشور ، ارزیابی های زیست محیطی به صورت  غیرکارشناسی صورت میگیرد ؛ این در حالی است که ضرورتا باید این ارزیابی ها در مرحله تصمیم گیری ها وارد شود تا در همان ابتدای کار از آثار مخرب محیط زیستی آن در سطح منطقه و در بازه زمانی بلند مدت آگاه شویم.

نایب رئیس کمیته محیط زیست بنیاد امید ایرانیان افزود: نکته دوم وجود نهاد های مدنی است که لازم است در مراحل تصمیم گیری ایفای نقش کنند. این یعنی این نهاد ها در اجرا یا عدم اجرای یک پروژه خود را دخیل بدانند و در مورد آثار ما تاخر پروژه ها احساس مسئولیت کنند. لازمه این مهم  تعریف این نهاد های مسئول در شکل سهام داران این پروژه هاست که باید در میزگرد های قبل از تصمیم گیری تا به انتهای پروژه و حتی بعد از اتمام آن حضور فعال داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما در ساختار دولت خودمان مشابه بسیاری از کشورهای دیگر نهاد محیط زیستی را در قالب یک معاونت در دولت تعریف کرده ایم. این بدین معنی است که معاون ریس جمهور باید در تمامی تصمیمات کلان کشور نظر مشخصی را از نگاه محیط زیست به عنوان یک بازوی ریاست جمهوری و حتی بالاتر از سطح وزرا بدهد. لذا لازم است در سطوح پایین تر نیز برای تصمیم گیری های استانی یا شهری مشابه این مهم دیده شود.

رزاقیان با بیان اینکه ضرورت وجود اطلاعات مشخص و داده های کافی باید قبل از تصمیمات دیده شود و این کار از طریق مطالعات ارزیابی محیط زیستی بدست خواهد آمد،یادآور شد:در بحث مدیریت تالاب های کشور چندی پیش از سوی یکی از معاونین سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد که اتحادیه تالابی با حضور نهاد های محیط زیستی در دست کار است که این مشابه این بحثی است که مطرح کردم و امیدوارم این شکل ساختاری در دیگر مسائل توسعه ای کشور نیز وارد شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان دلسوزی جامعه و مسئولان را نسبت به محیط زیست بیشتر کرد؟ ،خاطرنشان کرد:  دغدغه محیط زیست دغدغه فراگیر و همه گیری است. اما آگاهی از آنچه در کشور روی می دهد یا اتفاق می افتد مقدم بر دلسوزی و دغدغه مندی است. ممکن است یک اتفاقی در یک جایی از کشور بیافتد و ما در جریان آن نباشیم و خبری از آن هم دیده نشود. یکی از ضرورت های وجود نهاد های محیط زیستی نیز در همین مقوله است که بتوانند از اقسا نقاط کشور مدیران و مسئولان را از وقایع آگاه کنند . این اقدام ، هم می تواند جنبه ی پیش گیرانه داشته باشد و هم از جنبه درمانی حائز اهمیت است. در نتیجه شما می بینید که نقش رسانه ها هم در این مقوله بسیار پر رنگ است.

این فعال محیط زیست با تقدیر از عملکرد  واکنش بسیج دانشجویی در ارتباط با پارک فرزانه شیراز آن را  اقدام جالب و تحسین برانگیزی دانست و گفت :به نظر می رسد  به دلیل فراگیر بودن بسیج دانشجویی در بسیاری از دانشگاه ها در نقاط مختلف کشور،این نهاد در این زمینه بازوی فعالیتی خود را تقویت کنند.

رزاقیان در پایان در ارتباط با  فعالیت کاگروه محیط زیست  بنیاد امید ایرانیان،گفت: ما در رویکرد خود به دنبال همکاری و همفکری با جامعه چه در شکل افراد حقیقی دغدغه مند و چه در شکل گروه ها و نهاد های حقوقی مرتبط با موضوع محیط زیست هستیم و از هر شکلی از فعالیت که بر اساس فصل مشرک ها به وجود آید و قابل توسعه باشد ، به گرمی استقبال می کنیم. تاکنون پروژه هایی در درون کارگروه مورد بررسی قرار گرفته است که از جمله می توانم به مدیریت تصمیم گیری در مورد تالاب ها اشاره کنم  و امیدوارم در ادامه فعالیت های وسیع تری نیز صورت بگیرد.
 

افزودن نظر جدید