در دیدار عارف با مراجع تقلید صورت گرفت؛

تمجید علما از دولت اصلاحات و انتقاد از وضعیت فعلی

دکتر محمدرضا عارف در ادامه دیدار با علما و مراجع تقلید روز پنجشنبه با آیات امینی،جوادی آملی،گرامی و آیت الله شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در قم دیدار و گفت‌وگو کرد.معاون اول دولت اصلاحات پیش‌تر با آیت‌الله مکارم شیرازی،آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله بیات زنجانی ملاقات کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی امید،آیت‌الله ابراهیم امینی،امام جمعه موقت قم در دیدار با محمدرضا عارف گفت:هر دولتی سر کار بیاید با انبوهی از مشکلات رو به رو است که حل این مشکلات آسان نیست.
وی با بیان اینکه مردم نگران هستند،اظهار داشت: آنچه مردم را نگران می کند تورم و گرانی است.گرانی مردم را به ستوه آورده است.مردم کارد به استخوانشان رسیده است.تورم علت مختلفی دارد هم تحریم‌ها تاثیر گذار است هم سیاست‌های اقتصادی.
آیت الله امینی تاکید کرد:اینکه بگوییم نظام اسلامی نظام عدالت است کافی نیست.مردم از این شعارها خسته شده‌اند مردم باید عدالت را با تمام وجود حس کنند.
وی با انتقاد از وضعیت فرهنگی جامعه به مساله اشتغال اشاره کرد و گفت: بیکاری واقعا رنج آور است. بیکاری باید ریشه‌ای حل شود. ما اکنون فارغ التحصیلان بیکار فراوانی داریم.کسانی که می خواهند به صحنه انتخابات وارد شوند باید برای این مشکلات راه حل ارائه دهند اگر کاندیداها بخواهند افراد به صحنه بیایند باید برنامه مدون ارائه کنند.
معاون اول دولت اصلاحات نیز در این دیدار با بیان اینکه قوانین بالادستی در کشور موجود است، تاکید کرد: باید اولویت‌های عملی به مردم گفته شود.
وی همچنین با بیان اینکه بخاطر عملکرد بد مسئولان در حوادث انتخابات 88 بسیاری از افراد بی‌انگیزه شد‌ه‌اند،اظهار داشت:اصلاح طلبان بخاطر احساس وظیفه در قبال کشور خود هیچگاه قهر نکرده‌اند و در انتخابات پیش رو نیز علی‌رغم برخی دلخوری‌ها حضور فعالی دارند.

تمجید از عملکرد عارف در دولت اصلاحات
همچنین آیت‌الله محمد علی گرامی در دیدار محمدرضا عارف و هیات همراه با یادآوری دوران اصلاحات،گفت:دوران آقای خاتمی یک دوره نسبتا خوبی بود و آرامش برای مردم از هر حیثی وجود داشت.مردم احساس رضایت می کردند که کارها در جریان است.
وی خطاب به عارف گفت:بخشی از موفقیت‌های دولت خاتمی به خاطر مدیریت اجرایی شما بود.شما و خانواده‌تان دارای مدارج علمی بالایی هستید.
این عالم دینی با بیان اینکه آقای خاتمی به نظام در عرصه بین‌الملل آبرو داد،خاطرنشان کرد:دولت جدید باید شعارش را صداقت بگذارد.شما انشالله بتوانید متانت را احیا کنید.
وی با اظهار نگرانی از سست شدن اعتقادات دینی جوانان گفت:متسفانه ایمان لطمه خورده ست.باید به داد اعتقادات جوانان رسید.
محمدرضا عارف نیز در این دیدار با اشاره به شکاف بین نسلی  در جامعه از رواج قانون گریزی بین مسئولان به عنوان یک پدیده زشت یاد کرد.
وی تاکید کرد:سکوت مراجع معظم و بزرگان در برابر بی قانونی‌ها نباید به همراهی با سیاست‌های غلط تعبیر شود.
معاون اول دولت اصلاحات همچنین ضمن قدردانی از اظهار لطف آیت‌الله گرامی نسبت به عملکرد دولت اصلاحات تاکید کرد: اقای خاتمی سرمایه ملی است و توهین به ایشان روا نیست.

سیاستمداران از جهل مردم سوء استفاده نکنند
همچنین آیت‌الله جوادی آملی در دیدار معاون اول دولت اصلاحات و هیات همراه گفت: در طول تاریخ بعد از امامان، هیچ گاه حکومت دینی مطرح نبود، اما به لطف الهی امام خمینی(ره) پیدا شد که این انقلاب را به جهان عرضه کند.
وی با بیان این که سازمان ملل و مجامع بین المللی دست شان از معارف الهی خالی است، گفت: اول باید این خلا را توضیح داد و بعد به سراغ مباحثی چون انتخابات رفت.
این استاد فلسفه در ادامه سخنان خود گفت: برای مثال صدق و راستی، صفت خوبی است اما نمی تواند مبنا باشد، چرا که ممکن است شخصی که غیبت می کند هم راست بگوید اما کار درستی نمی کند، پس صدق ذاتا خوب نیست و فقط اگر بنابر عدل شد خوب است.
آیت الله جوادی آملی گفت: در بین این مبانی و صفات، ام المبانی عدل است و عدل هم این است که جای حقیقی اشخاص و اشیاء کجاست و آن را نشان می دهد؛ عدل یعنی هر چیزی را سر جای خود نشاندن است.
آیت الله جوادی آملی گفت: غربی‌ها هر که را خواستند می گویند محور شرارت و هرکه را بخواهند محور عدالت معرفی می کنند که این عدالت نیست.
وی در ادامه سخنان خود به بحث انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: اگر نماز ستون دین است و بدون آن دین استوار نمی ماند، باید بدانیم که در سیاست دینی هم مردم ستون سیاستند و ما نمی توانیم هر وقت دلمان خواست مردم را جذب و هر وقت دلمان نخواست آن ها را در امور دخالت ندهیم.
این مرجع تقلید اضافه کرد: همانگونه که کسی نماز نخواند، دینش ستون ندارد، کسی هم که بخواهد به آبروی مردم اهمیت ندهد و مردم را نادیده بگیرد و به نظر مردم احترام نگذارد، سیاستش اسلامی نیست.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی مشکلات فعلی کشور و با بیان این که اگر زندانی و فقر در کشور زیاد شود، همه مسئولیم، گفت: کسی باید برای ریاست جمهوری انتخاب شود که به مشکل مردم برسد و راهکار رفع آن‌ها را بداند.
وی یادآور شد: جمعیت ما در ایران، 70 میلیون است و این جمعیت یک صدم جمعیت دنیاست در حالی که ما 10 درصد امکانات دنیا از جمله امکانات دریایی، معدن، گاز، نفت و ... را در اختیار داریم؛ در چنین شرایطی باید پرسید که چرا نباید بتوانیم کار کنیم؟
این استاد برجسته حوزه علمیه قم، افزود: امروزه کشورهایی در دنیا هستند که به اندازه یک استان ما وسعت دارند، اما صادرات فراوانی به کشورهای دیگر دارند.
آیت الله جوادی آملی گفت: در کشور فقط به جان هم افتادیم و این به خاطر این است که جهنم را باور نکردیم و از بسیاری اسرار آن بی خبریم؛ باید بدانیم که خود ظالم هیزم جهنم است.
وی با اشاره به شعار حضور حداکثری و حماسه سیاسی در انتخابات، گفت: حضور حداکثری وظیفه همه مردم و از جمله افرادی چون ماست که رأی می دهیم؛ یعنی حضور حداکثری برای مردم است، نه برای کاندیداها؛ آقایان باید این مشکل را حل کنند.
آیت الله جوادی آملی با بیان این که خون‌های بسیاری برای تقویت نظام جمهوری اسلامی به زمین ریخته شده است، گفت: وقتی مردم خون دادند در راه دین، بهای خون آن ها در تحقق احکام الهی داده می شود و البته خدا خدای مظلومان هم هست.
این استاد فلسفه اسلامی با اشاره به ظرفیت های مادی و معنوی موجود در ایران، اظهار داشت: با وجود این امکانات در کشور، یک مدیریت خوب، معقول، تنش زا و فکر خوب در جایگاه ریاست جمهوری می تواند مشکلات کشور را حل نماید.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: رسانه‎ها باید دلیل مردم باشند و نه دلال آن ها؛ یعنی دغدغه های آنان را بیان کنند.
این استاد فلسفه اسلامی افزود: سیاستمداران نباید از جهل مردم سوء استفاده کرده و به جای تبلیغ به تکرار روی بیاورند.
آیت الله جوادی آملی در پایان سخنان خود با بیان این که با توجه به بحث بیداری اسلامی، توجه بسیاری کشورها به ایران است، گفت: باید کاری کنیم تا حضور پرشور مردم در انتخابات تحقق یابد.
محمدرضا عارف نیز در این دیدار گفت: مهمترین مسئله کشور در سال جاری، مسئله انتخابات ریاست جمهوری است اما متأسفانه به دلیل مسائل پیش آمده در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و حوادث پس از آن، فضای کشور هنوز انتخاباتی نشده و هنوز هم فضایی امنیتی بر کشور و به ویژه دانشگاه‌ها حاکم است.
وی افزود: حضور مردم در انتخابات ها برای کشور سرمایه است و بزرگان کشور نیز همیشه روی حضور مردم حساب باز کرده و دنیا نیز روی این موضوع حساب باز می کرد؛ امروز هم اگر بخواهیم اوضاع فعلی کشور سامان یابد، باید حضور پرشوری را در انتخابات شاهد باشیم و یک رئیس جمهور با رأی حداکثری انتخاب شود.
معاون اول دولت اصلاحات، با اشاره به نامگذاری امسال به نام حماسه سیاسی ، اظهار داشت: مهمترین مصداق حماسه سیاسی انتخابات و حضور پرشور مردم در آن است.
عارف با بیان این که باید برای برگزاری انتخاباتی حداکثری تلاش کرد، خاطرنشان کرد: در طول چند ماه گذشته، بیشتر در دانشگاه ها حضور یافته و با سعه صدر پرخاش‌های دانشجویان را تحمل کردیم و بر این باورم که اگر به طور جدی، وارد مسائل انتخابات شویم، می توانیم انتخابات پرشوری را انتظار داشته باشیم و همین مهم است.
وی اضافه کرد: در عین حال باید ساز و کاری را فراهم کنیم تا رئیس جمهوری نه بر اساس شعارها که بر اساس توانایی‌های بالا و در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انتخاب شود.
عضو مجمع تخشیص مصلحت نظام با اشاره به برخی مشکلات موجود در کشور، گفت: در حال حاضر شاهد شکاف عمیقی بین نسل اول و سوم انقلاب هستیم که این یکی از معضلات بزرگ در حوزه اجتماعی محسوب می شود.
معاون اول دولت اصلاحات به سرمقاله چند روز قبل حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان که در آن حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشور را مفسد فی الارض خوانده بود اشاره کرد و گفت: چنین کارهایی فضا را به هم زده و مردم را دلسرد می کند در حالی که باید مردم و نیروهای انقلاب را امیدوار کرد. متأسفانه اخلاق در کشور ما قربانی امیال سیاسی شده که این زیبنده کشور ما نیست.
عارف تصریح کرد: امروز شرایط را به گونه ای پیش برده‌اند که نگاه‌های بسیاری از جوانان ما به سمت خارج از کشور بوده و به دنبال راهی برای خروج از کشورند در حالی که باید شرایطی فراهم شود که در داخل کشور همه امیدوار باشند.
وی با تأکید بر این که باید بداخلاقی ها خاتمه یابد، گفت: مراجع تقلید باید در مسئله اخلاق جدی‌تر ورود کنند تا با رویکرد مثبت‌تری در جامعه حرکت کنیم.
عارف خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد مشکلات داخلی و به خصوص مشکلات عرصه بین‌المللی هستیم و می‌بینیم که اجماع برخی کشورها بر علیه ایران حاکم شده و ضرورت دارد که این مسائل هر چه زودتر حل شود.

 

افزودن نظر جدید