جهان شرمنده یمن 

قانون نوشت: یمن را همه فراموش‌کرده اند؛ حتی آن‌هایی که برای مسلمانان روهینگیایی، فریاد می‌کشیدند! گویی مسلمان ‌نيز که با شی، به شهروندی درجه یک، دو، سه و... تقسیم می‌شوی! معلوم نیست دیگر باید چه اتفاقی بیفتد که مردم بی‌گناه یمن برای سازمان‌های حقوق بشری، سازمان ملل، شورای امنیت و دیگر مدعیان ، مهم شوند.یمنی‌ها چند سال است که در محاصره گرسنگی، قحطی و انواع و اقسام بیماری ها گرفتار هستند اما گویی این ملت ، زیاد بود و نبودشان مهم نیست. یک جنایت جنگی تمام عیار در سرزمین سبا در جریان است و ائتلاف سعودی با چراغ سبز شورای امنیت، هر کاری دوست دارد در این منطقه انجام می دهد. یمنی‌ها قربانی فقرشان شده اند؛ اگر این کشور ، منابع و دارایی های خوبی در دست داشت، شاید این‌گونه دچار مشکل نمی‌شد. همین حالا، بیماری وبا پنج میلیون یمنی را تهدید می کند؛ البته نه فقط تهدید، مرگ در یک قدمی یمنی‌هاست. به نظر می‌رسد آن‌هایی که در «سمرقند» ميتينگ امنیتی برگزار می کنند، باید به‌جای این نمایش ها، به فکر مردم یمن باشند و اگر کاری از دست‌شان بر می آید، انجام بدهند.

موضع گیری سازمان ملل

چند روز پیش بود که سازمان ملل متحد از اقدام ائتلاف تحت فرماندهی عربستان در بمباران صنعا، ابراز نگرانی کرد و از همه طرف‌ها خواست مراقب باشند.

سازمان ملل متحد همچنین از عربستان سعودی خواست تا به محاصره انسانی «فاجعه بار» خود علیه مردم یمن پایان داده و اجازه دهد مواد غذایی و سوخت وارد یمن شود.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد اگر مسیر دسترسی بشردوستانه به یمن باز نشود، هفت میلیون انسان در یمن که با قحطی و بحران دست و پنجه نرم مي‌كنند، با «فاجعه» روبه‌رو خواهند شد؛ بحرانی که پیشتر نیز بدترین بحران انسانی جهان نام گرفته است.

از سوی دیگر، سخنگوی رسمی جنبش انصارا... یمن درمورد هر گونه تجاوزی در ساحل غربی یمن به کشورهای متجاوز هشدار داد. محمد عبدالسلام در صفحه شخصی خود در تويیتر نوشت هرگونه حماقت دشمن در ساحل غربی کشور، منجر به این خواهد شد که مردم یمن تصمیم تعیین ‌کننده خود را در دریای سرخ اتخاذ کنند.

21 میلیون یمنی در محاصره گرسنگی

مداخله ائتلاف عربی در یمن در نهایت باعث شده است 21 میلیون یمنی با گرسنگی و بیماری های مرگبار مواجه شوند و سازمان‌های خیریه جهانی، بار دیگر از ائتلاف عربی به فرماندهی سعودی خواستند گذرگاه‌های زمینی و هوایی و دریایی را به روی کمک‌های غذایی و پزشکی برای میلیون‌ها یمنی باز کند. شبکه تلویزیونی الجزیره با اعلام این مطلب افزود این سازمان‌ها گفتند 21میلیون یمنی با خطر گرسنگی روبه‌رو هستند. آن‌ها این بحران را بزرگ‌ترین بحران در جهان توصیف کردند.

طارق تملالی، خبرنگار الجزیره در گزارشی با اشاره به تصاویر کودکان گرسنه یمنی گفت تصاویر، گویاست و نیازی به تشریح آن نیست اما چه کسی تحمل دارد به دیدن این تصاویر ادامه دهد. کابوس گرسنگی بر یک کشور عربی در کنار همسایه‌هایی ثروتمند که در بیانیه‌های رسمی اغلب این کشور «برادر» نیز نامیده می شود، سایه افکنده است.

دیمان المامون از سازمان امدادرسانی آکسفام گفت:« دو روز پس از آغاز بستن گذرگاه‌ها، دریافتیم اوضاع برای غیر نظامیان بسیار بد شده است. قیمت‌های سوخت به شدت افزایش یافته و صف‌های طولانی برای گاز خانگی و سوخت تشکیل شده است که چند مایل طول دارند».

خیرت کابلار، مسئول سازمان صندوق کودکان ملل متحد گفت:« یونیسف در روزهای گذشته نتوانسته است حتی یک محموله مواد اساسی بفرستد و ذخایر حیاتی فقط سه هفته دیگر جواب می دهد، نه بیشتر. باید محاصره نه فردا بلکه همین الان برداشته شود».

کارل شمبری، مشاور شورای نروژی آوارگان در امور خاورمیانه گفت:« بستن مرزها مانند اعدام میلیون‌ها یمنی است؛ این به‌معناي وارد نشدن سوخت و واکسیناسیون و داروهای ضروری برای مبارزه با فلج اطفال و وباست».

گزارش در شورای امنیت ، پشت درهای بسته

مارک لوکاک، معاون دبیرکل و هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه شامگاه چهارشنبه (۸ نوامبر / ۱۷ آبان) اعضای شورای امنیت سازمان ملل را پشت درهای بسته در جریان وضعیت حاکم در یمن قرار داد. به گزارش دویچه وله، وي تصریح کرد: «این قحطی که سخن از آن می‌رود، مانند قحطی در جنوب سودان در سال جاری نخواهد بود که جان ده‌ها هزار نفر را تهدید کند. همچنین این قحطی مانند قحطی سال ۲۰۱۱ در سومالی نخواهد بود که ۲۵۰ هزار نفر، جان باختند».

لوکاک افزود: «ما با بزرگ‌ترین قحطی و گرسنگی روبه‌رو خواهیم شد که جهان در دهه‌های اخیر به چشم دیده است. این قحطی، میلیون‌ها قربانی خواهد گرفت».

از زمان شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی و بالا گرفتن درگیری میان شورشیان شیعه حوثی و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، هزاران نفر کشته و ده‌ها هزار نفر زخمی شده‌اند. بيشتر آنان غیرنظامی بوده‌اند.

وبا، بیماری فراگیر در یمن

از آوریل سال جاری میلادی (۲۰۱۷) تاکنون، ۴۰۰ هزار مورد ظن ابتلا به وبا ثبت شده است. شمار تلفات این بیماری مهلک ۱۹۰۰ نفر برآورد می‌شود.

گیرت کاپلر، مدیر بخش خاورمیانه یونیسف، اوایل ژوئن سال جاری ابراز نگرانی کرده بود که موارد ابتلای به وبا بتواند در صورت نرسیدن کمک‌های لازم، هر ۱۴ روز تا دو برابر افزایش یابد و حتی از مرزهای یمن گذشته، به تمام کشورهای همسایه‌ی این کشور جنگ‌زده نیز سرایت کند.

علاوه بر این حدود دو میلیون کودک از سوءتغذیه رنج می‌برند و ۶۰ درصد جمعیت یمن نمی‌دانند چگونه باید وعده بعدی غذای خود را تامین کنند.دردناک‌تر این است که نظام درمانی در معرض فروپاشی کامل است. به گزارش نمایندگان سازمان ملل، زیرساخت‌های اصلی کشور، از جمله تاسیسات پزشکی، بهداشتی و آب‌رسانی، یا به‌شدت صدمه دیده و یا نابود شده‌اند. در متن این وضعیت آشفته، حدود ۱۶ هزار داوطلب مشغول خدمت‌رسانی‌اند اما بیش از ۳۰ هزار خدمه پزشکی، دست‌کم ۱۰ ماه است دستمزدی دریافت نکرده‌اند. با وجود این، بسیاری از آنان در محل کار خود حاضر می‌شوند.

همزمان با این مصائب، ذره‌ای از شدت عمل ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان در یمن کاسته نشده است. طبق ارزیابی سازمان ملل، نیروهای نظامی این ائتلاف به‌ندرت دغدغه جان غیرنظامیان را دارند و این تراژدی همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید