خرازی: زمانی که ظریف به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد رهبری از من سئوال کردند نظر شما چیست

سفیر سابق ایران در سازمان ملل گفت: سیاست خارجی دولت های نهم و دهم فاقد استراتژی مدون بود.

به گزارش امید به نقل از فارس، صادق خرازی در جلسه بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت های دهم و یازدهم در دانشگاه آزاد مشهد اظهار کرد: در آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم و اگر روح بلند شهیدان و روح بزرگ آنها نبود امروز سرنوشت ما ایرانیان به گونه دیگری بود.

وی افزود: شهدای بزرگواری که در مشهد و استان خراسان رضوی وجود دارد و خراسان همه تمدن ایران است و اگر کمی واقع بینانه به تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی بنگریم تمام تحولات علمی، فلسفی، ادبی و تفسیری و اصولی از خراسان بزرگ متاثر است.

سفیر سابق ایران در فرانسه بیان داشت: موضوع سخنی که برای من در نظر گرفتند بررسی تطبیقی بین دو زمان متفاوت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت های دهم و یازدهم است و اگرچه کارنامه دولت یازدهم کارنامه ای نیست که بخواهیم که در جغرافیای آن صحبت کنیم اما آنچه که در حال رخ دادن است قابل بیان است.

خرازی تصریح کرد:  چیزی که در دولت نهم و دهم صورت گرفت بار عظیمی را برای نظام و حاکمیت ما به وجود آورد و سیاست خارجی دولت های نهم و دهم فاقد استراتژی مدون بوده و کارگزاران سیاست خارجی نتوانستند منافع ملی ایران را با همه عظمت و تاریخی که در ایران وجود دارد تامین کنند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: این اتفاقات پیش بینی نشده در دولت های نهم و دهم قدرت بازدارندگی جغرافیای سیاسی ایران و قدرت بازدارندگی انقلاب اسلامی را کاهش داد و به نام انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و به نام اسلام و ایران شعارهایی داده شد و منویات و آرزوهایی بیان شد که نتیجه آن کاهش قدرت بازدارندگی ایران را به دنبال داشت.

وی با تاکید بر اینکه عملکرد سیاسی دولت نهم و دهم سبب نگاه انتزاعی رقیبان و دشمنان جمهوری اسلامی به کشور و زیر سئوال بردن نظام شد، گفت: دولت ها می آیند و می روند و این نظام و مردم هستند که هزینه ها را باید تحمل کنند.

*سیاست خارجی دولت نهم و دهم با شکست مواجه شد

خرازی ادامه داد: نتیجه این سیاست ها این بود که جزئیات مهمی از دستاوردهای خارجی ما که جزو قلمرو ملی ما بود در معرض تاخت و تاز بیگانگان قرار گرفت و بی تردید سیاست خارجی دولت های نهم و دهم نه تنها موفق نبود بلکه با شکست مواجه شد و آنها ادعا کردند ما قدرت منطقه هستیم در حالیکه ابرقدرت منطقه بودن ایران که امروز در ادبیات سیاسی جهان از آن نام می برند مربوط به یک دولت نیست بلکه مربوط به مجاهدت های یک ملت است که با انقلاب اسلامی همراه شد.

وی عنوان کرد: به دلیل عملکرد آقایان در پایان دولت دهم به دلیل انباری از قطعنامه ها و بیانیه های بین المللی با بحران امنیتی مواجه شدیم و بی تردید قدرت ایران ارتباطی به هیچ کدام از دولت ها ندارد و این دولت ها هستند که با عملکرد خود کاهش و افزایش قدرت را می توانند در کنار آن تعریف کنند و دولت های نهم و دهم از همه ظرفیت های نظام هزینه کرد اما هیچ پیشرفتی را در شاکله نظام به وجود نیاورد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: به دلیل شعارهای آنچنانی و اشتباهات فاحشی که روی داد شش قطعنامه و بیانیه در آژانس و نهادهای بین المللی علیه ما منعقد شد که این امر کاهش قدرت بازدارندگی ایران را به دنبال داشت.

خرازی تصریح کرد: متاسفانه دولت نهم وارث قدرت بود اما عامل قدرت نبود و دولت زمان جنگ دولتی بود که توانست کشور را اداره کند و دولت سازندگی دولتی بود که توانست موقعیت سازندگی ایران را با استفاده از نیروهای داخلی و ملی به مرحله ای از واقعیت برساند.

*دستگیری ملوانان انگلیسی برای نمایش دولت وقت بود

سفیر سابق ایران در فرانسه افزود: ما در عصر جهانی شدن زندگی می کنیم و بخواهیم یا نخواهیم جهانی شده ایم و تحولات جهانی این را نشان می دهد و آگاهی و بینش ما نسبت به تحولات جهان می تواند ما را به هدفی راهنمایی کند که جهان در آن مسیر در حال حرکت است.

وی ادامه داد: جهان امروز جهان علوم، فنون، تکنولوژی و الکترونیک است و دولت سازندگی و دولت هشت ساله جنگ بحران را شناخت اما بحران احراز هویت از این تحولات جهانی را نداشت و ما بر همین اساس ادعا داریم قدرت نظام به این دلیل تامین شده بود که این دولت ها فاقد بحران بینش و تشخیص هویت بودند و آنچه در حوزه فلسطین و مقاومت در خاورمیانه صورت گرفت از آن دولت هایی است که بعد از انقلاب گام برداشتند و عراق و افغانستان سیاست بیش از یک دهه را در خود جای داده است.

وی اضافه کرد: اتقافاتی که در سال 1990 تا 2003 رخ داد نشان می دهد در طی این سال ها با وجود تمام هزینه هایی که غرب برای عراق انجام داد، بیشترین منافع را جمهوری اسلامی برد.

خرازی یادآور شد: بحث دیگر موضوع هسته ای و توان موشکی است که کلید آن در دولت هشت ساله جنگ زده شد و در دولت های بعدی به شکوفایی رسید و دولت نهم و دهم سر سفره ای آماده نشست و با اقدامات و کارهای نمایشی کشور را وارد بحران کرد و دستگیری ملوانان انگلیسی و آزادی بی دلیل آنها فقط برای نمایش رئیس دولت نهم و دهم بود.

وی عنوان داشت: اعلام محو اسراییل و سخنانی که دولت احمدی نژاد در عرصه های سیاسی بیان می کرد سبب شد تا مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه این موضوعات را جمع و جور کند، متاسفانه دولت نهم و دهم سفرهای نمایشی خارجی انجام داد که سبب شد زیر پرچمی قرار بگیرند که نام خلیج فارس را فراموش کنند و حال وضعیت امروز کشورهای منطقه مانند عربستان، ترکیه، قطر و آذربایجان را با سال 84 مقایسه کنید.

سفیر سابق ایران در فرانسه اظهار داشت: بعد از 11 سپتامبر جهان وارد مرحله تازه ای از تمدن شد و سپتامبر 2001 تحولات دیگر رقم زده شد و ایران یکی اصلی ترین بازیگران بین المللی بود و نسبت به 11 سپتامبر واکنش نشان داد به طوری که در اجلاس بن توانست موقیعت افغانستان را تغییر دهد و برادر با افتخار ما قاسم سلیمانی توانست به راحتی کابل را فتح کند و همانطور که می دانید نخستین کشوری که در این صحنه شکست طالبان کار کرد ایران بود.

خرازی تصریح کرد: ما کاری کردیم که صدام سقوط کند و کشورهای عربی هم پای اسراییل آدرس غلط به نیروهای آمریکایی می دادند و بسیاری از نیروهای طالبان را به مرزهای ایران سوق می دادند و ایران توانست با اروپا به گونه ای بازی کند و تروئیکای 3 کشور اروپایی در برنامه هسته ای شکل و در برابر آمریکا قرار گرفت.

وی بیان داشت: در زمانی که نیروهای بلامنازع در عراق بود وضعیت ایران در سال 84 به گونه ای دیگر رقم خورده بود، کشورهای منطقه مانند عمان، بحرین، کویت و حتی عربستان سعودی به ما پناه آوردند و در همان مقطع صحبت های خوبی شد که می توانست منافع ما را تامین کند.

خرازی افزود: ایران منادی گفت وگوهای تمدن ها بود و می توان با جرئت گفت ایران در هزاره سوم میلادی برای جهان سخن داشت ارائه گفت وگوی تمدن ها دقیقا طرح خردمندانه ای بود که جنگ فرهنگ ها و تمدن ها که امروز شاهد آن هستیم را پیش بینی کرده بود و اگر آن منطق بزرگ جدی گرفته می شد امروز این همه خون های ناحق و خشونت در جهان جاری نبود چون طرح گفت وگوی تمدن ها طرحی ملی و بین المللی بود که با شناخت جهان آن روز و آینده آن مطرح شده بود.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: دقیقا تاریخ تکرار شده و ایران در فلسفه و اندیشه به بستر واقعیت رسید که متاسفانه جدی گرفته نشد و وقتی مقاومت را در خاورماینه بحث می کنیم تا سال 1384 شما یک قطعنامه در اتحادیه اروپا و سازمان ملل نمی توانید پیدا کنید که مقاومت گروه تروریستی است، اما به دلیل عدم شناخت آقایان حزب الله به عنوان گروه تروریستی شناخته شد البته اتحادیه اروپا طرفدار مقاومت نیست و آنها قصد برگزاری جلسه ای را در قبل از سال 84 برای این موضوع داشتند که ما با سرعت جلوی آن را گرفتیم.

*بینش رهبر جلوی بسیاری از بحران های حاصل از دولت احمدی نژاد را گرفت

وی عنوان کرد: تا قبل از سال 84 سازمان ملل جولانگاه حضور ایران بود اما پس از آن جولانگاه قطعنامه ها علیه ایران شد و هزینه این موارد را ملت مظلوم داده است؛ درست است که دنیای ظلم و ستم وجود دارد اما خردمندی دولتمردان می تواند جلوی بحران را بگیرد اما دولت های نهم و دهم به دلیل عدم شناخت سبب شدند تا شرایط به گونه ای دیگر رقم بخورد و ایران هراسی و اسلام هراسی به اوج خود برسد و حزب بعث و طالبان به بازسازی خود پرداختند و اگر تیزبینی و هوش خارق العاده رهبری نظام نبود بسیاری از ظرفیت های ما تبدیل به تهدیدی جدی شده بود و باور دارم بینش، دانش و تجربه ویژه رهبری در این مقطع از تاریخ جلوی بسیاری از بحران ها را گرفت.

خرازی تاکید کرد: دستاورد هسته ای دستاورد نظام است و دستاورد هیچ دولت خاصی نیست و بحث فناوری در قبل از دولت نهم و دهم انجام شد و غنی سازی آزمایشی در سال 81 آغاز شد و شروع پروژه نطنز در سال 80، نصب سانتریفیوژ در سال 82 و غنی سازی با لیزر قبل از انقلاب آغاز و در سال 81 به اوج خود رسید و پروژه آب سنگین اراک نیز از سال 81 تا 83 انجام شد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان عنوان کرد: آرزوی 30 ساله آمریکا این بود که ما را به شورا امنیت ببرد و سه بار برای این موضوع تلاش کردند و متاسفانه به دلیل شعارهای آسمان کوب آقایان دولت گذشته آمریکا در امنیتی کردن ایران موفق شد و اکنون در دولت یازدهم به فرمان و رأی مقام معظم رهبری در تلاش هستند تا تحریم ها را بردارند و هر آنچه که الان تبدیل به موفقیت شده به دلیل هوش و ذکاوتی است که رهبری برای اداره امور هسته ای در حال مدیریت آن هستند و آینده ما آینده خوبی خواهد بود و بیش از هر دولتی دولت های نهم و دهم از رهبری تذکر گرفت.

وی گفت: ایران کشوری بزرگ و قدرتمندی است و دشمن نه می تواند و نه می گذاریم یک وجب از خاک ایران را به غارت ببرد و کسی در صحنه دیپلماسی به دنبال آن نیست که بر سر یک وجب از خاک ایران معامله کند و دیپلمات های ما در مذاکرات سر سوزنی از حقوق ملت کوتاه نخواهند آمد و نمی توانیم تکیه بر هیچ نیروی خارجی داشته باشیم و اگر به دنبال رشد هستیم باید تنها راه به جلو ببریم چون هر پیشرفتی داشتیم هیچ نیروی خارجی ما را حمایت نکرده است و اگر بخواهیم در جهان امروز زندگی کنیم باید قدرتمند باشیم و اگر به دنبال منافع ملی هستیم باید قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهیم.

*امیدوارم حصر موسوی و کروبی به پایان برسد

خرازی در ارتباط با سئوال یکی از دانشجویان برای حصر موسوی و کروبی اظهار داشت: حصر و زندان و بازداشت واژه های فوق العاده منفی هستند که کشور ما آلوده به آن شده و در شأن انقلاب اسلامی نیست دو شخصیت بزرگ کشورش چنین وضعیتی داشته باشند و باید تلاش کرد تا به حصر پایان داد و امیدوارم بزرگان و خردمندان در تعامل و گفت و گو آن را حل کنند و به نظر من همه چیز قابل حل است و امیدوارم به زودی مسئله حصر پایان یابد.

خرازی در پاسخ به سئوال نماینده بسیج اظهار داشت: بسیج ستون فقرات نظام ما است و بسیج هرجا باشد نور چشم ملت ایران است و بدانید من دغدغدغه ها و دردهای شما را درک می کنم اما قطعنامه های 1737 و 1747 و 1803 و 1835 همه بعد از سال 1385 تا 88 بوده که یک قطعنامه متعلق به سال 1389 است و اینکه مطرح می شود قطعنامه 1389 به نظر مهدی هاشمی با مذاکره با وزیر خزانه داری آمریکا انجام شده را اگر صحت داشته باشد چون نمی توان به راحتی با مقام آمریکایی صحبت کرد، اگر بوده باید به شدت با وی برخورد شود.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه امکان ندارد اقدامی انجام دهد که از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مخفی باشد و همه مذاکرات ضبط و ثبت می شود، گفت: هر مذاکره ای باید در طی 24 ساعت به مقام مسئول سپرده شود و آقای ظریف بیش از 30 سال با من در ارتباط است و زمانی که ایشان به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد رهبری از من سئوال کردند نظر شما چیست گفتم ایشان خلاف حرف شما عمل نخواهد کرد و رهبر فرمودند بله ایشان وقتی نماینده سازمان ملل بودند همکاری کاملی داشتند.

سفیر سابق ایران در فرانسه در ارتباط با پرونده کرسنت عنوان کرد: یکی از تلخ ترین و بی اخلاقی ترین اتفاقات تاریخ سیاسی در زمان احمدی نژاد صورت گرفت و کسی که به زیر پرونده کرسنت زدند آقای زنگنه نبود بلکه روزنامه کیهان مقاله ای نوشت که چه دلیلی دارد وزیر کشور مرحوم کردان در دفتر خود جلسه می گذارند و پرونده کرسنت را دنبال می کنند و پرونده کرسنت یکی از پرونده های پیچیده ایران است که امیدوارم به زودی با پیگیری دستگاه قضا موضوع مشخص شود.
خرازی در ارتباط با مصادره بنیاد علوی گفت: 97 میلیون دلار ساختمان است و 67 میلیون بدهی دارد و کل آن 30 میلیون می ارزد و البته به طور کلی مصادره نشده و بنیاد علوی به حاکمیت ایران مربوط نمی شود.

وی در ارتباط با جلوگیری از ورود نماینده ایران در سازمان ملل توسط مقامات آمریکایی گفت: پروتکلی بین آمریکا و سازمان ملل متحد است و همین پروتکل بین سوئیس و سازمان ملل و بین اتریش و سازمان ملل است که دولت میزبان به دلیل مسائل امنیتی حق دارد به فردی ویزا دهد یا ندهد و یا اخراج کند و در 20 سال پیش نیز به نماینده ایران ویزا ندادند و در زمانی نیز به من هم ویزا ندادند و بعد از 11 سال برای درمان به من ویزا دادند و البته ما هم به مقامات آمریکایی ویزا نداده ایم و همین الان برخی مقامات آمریکایی قصد حضور در ایران برای مسائل کنسولی خود دارند که ما مخالفت کردیم و با توجه به اینکه موقعیت حساسی ما در سازمان ملل داریم باید گزینه جدیدی را معرفی می کردیم و مطمئن باشید این موضوع با نظر بزرگان انجام شده است.

افزودن نظر جدید