در جلسه شنبه شب هتل اسپیناس چه گذشت؟

شهرستانی ها بالاخره موفق شدند پس از آخرین چانه زنی‌های شنبه شب، جریان منتسب به خود را یه گام در اتاق ایران پیش بیاندازند و با فرستادن نماینده خود نقششان را در هیات رئیسه اتاق پررنگ‌تر کنند.

روزنامه الکترونیک امید ایرانیان نوشت: دیروز در ساختمان خیابان طالقانی اتاق ایران رییس جدید پارلمان بخش خصوصی کشور بالاخره انتخاب شد آن هم با اختلاف رأی و برتری شکننده به این ترتیب یک ماه بعد از استعفای ناگهانی جلال پور، غلامرضا شافعی با 198 رأی و تنها با چهار رأی بیشتر از رقیب اتاق تهرانی‌اش یعنی مسعود خوانساری به ریاست اتاق ایران رسید تا رایزنی‌های برای این انتخاب با برتری طیف شهرستان به آخر برسد و تهرانی‌ها در این رقابت به اندازه چهار قدم از رقیب عقب بمانند و انتخابات را واگذار کنند.

ظاهراً این چهار رایی که در نهایت به برتری شافعی منجر شد نتیجه رایزنی‌هایی بود که تا پاسی از شب در هتل اسپیناس بلوار کشاورز تهران ادامه داشت و در نهایت طرفین مذاکره یعنی شافعی و چند نفر از نمایندگان اتاق‌های شهرستان‌ها و بازرگان‌های سرشناس به اتفاق نظر رسیدند و به این ترتیب رأی آن‌ها به نفع رییس اتاق مشهد به صندوق ریخته شد.

با این اوصاف می‌توان گفت که شهرستانی بالاخره موفق شدند پس از آخرین چانه زنی‌های شنبه شب، جریان منتسب به خود را یه گام در اتاق ایران پیش بیاندازند و با فرستادن نماینده خود نقششان را در هیات رئیسه اتاق پررنگ‌تر کنند. یعنی طیفی که بازنده‌های انتخابات قبلی به شمار می‌آمدند حالا موفق شده‌اند سهمی از قدرت را هم به بیرون مانده‌ها از اتاق ایران برسانند.

به هر حال مسعود خوانساری با همان چهاررایی که گفته شد نتوانست به صندلی ریاست در اتاق ایران برسد. رقبای خوانساری می گویند به راه انداختن جریانی برای محکوم کردن شافعی به منصوب بودن از طرف دولت و کنار ماندن بخش خصوصی هم به نظر نمی‌رسد دغدغه و نگرانی واقعی اتاق تهرانی باشد چون نماینده آن‌ها همین امروز هم در رأس این اتاق قرار دارد و می‌تواند از همین جایگاه برای استیفای حقوق بخش خصوصی تلاش کند.

به عبارت دیگر به گفته آن‌ها؛ نامزدی مسعود خوانساری بیشتر رقابت برای قدرت بیشتر بوده تا کمک به بخش خصوصی که در نهایت هم به باخت منجر شد. البته باید این نکته را هم به طرفداران شافعی افزود که برد با اختلاف رایی که به اندازه انگشتان یک دست هم نیست چندان قابل اتکا نخواهد بود.

به هر حال و در نهایت در چهاردهمین روز از شهریور و قبل از آن که سال به نیمه برسد غلامرضا شافعی رسماً رییس اتاق ایران شد تا جای جلال پوری را بگیرد که به اعتدال معروف بود و رییسی محبوب به شمار می‌آمد. شافعی پیش از این هم تجربه تکیه بر صندلی ریاست اتاق را دارد البته برای دورانی که کوتاه بود با توجه به همین تجربه هم بسیاری رییس جدید را بدون حاشیه می‌دانند که احتمالاً ادعای سهم خواهی هم نخواهد داشت و تلاش خواهد کرد تعامل بین دولت و بخش خصوصی افزایش دهد و شرایط و فضای آرامی را در پارلمان بخش خصوصی حاکم کند.

او دیروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و البته پیش از رأی‌گیری هم گفت: چابکی و حذف بروکراسی، ارتقای توان کارشناسی اتاق از جمله مواردی است که باید در بخش بازرگانی کشور صورت گیرد. به گفته شافعی اتاق بازرگانی ایران نه اپوزیسیون دولت است و نه بله قربان‌گوی او بلکه یار قوای حاکمیتی به حساب می‌آید.

شافعی تاکید کرد: برای اثربخشی بیشتر فعالیت بخش خصوصی باید اقتصاد کشور شفاف سازی شود و این تحول باید از خود اتاق و بخش خصوصی آغاز شود. یعنی بخش خصوصی پویا و مولد که از شفافیت لازم، قانونمداری، سلامت مالی برخوردار است می‌تواند زمینه حرکت شفاف اقتصاد را نیز فراهم کند.

او با تاکید بر بهبود روند خصوصی سازی افزود: اتاق ایران عصاره اتاق‌های شهرستان‌ها است و می‌تواند گزینه‌ای برای شراکت‌های اقتصادی بلندمدت ایجاد کند اما دولت هم نباید بخش خصوصی را به عنوان یک بدهی نگاه کند چون در حقیقت بخش خصوصی یک دارایی برای کشور به حساب می‌آید و باید به نقطه‌ای برسیم که کشور توسط این بخش و با رهنمودهای دولت اداره شود.

شافعی ورود جریان‌های سیاسی به اتاق را هم محکوم کرد و ادامه داد دلیل موفقیت اتاق بازرگانی عدم ورود به بازی و جناح‌بندی‌های سیاسی بوده و در ادامه راه نیز باید از هرگونه مداخله در آن جلوگیری شود. البته قانون اتاق بازرگانی نیازمند به اصلاح است تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در کمیسیون‌ها بیشتر استفاده کنیم.

اما در خصوص انتخابات دیروز فعالان اقتصادی چه می گویند؟

نامزدی خوانساری ضرورتی نداشت

محمد حسین برخوردار رئیس سابق مجمع عالی واردات، در گفتگو با امید ایرانیان با انتقاد از حضور خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در انتخابات اتاق ایران تاکید کرد: امروز حجم فعالیت‌های اتاق بازرگانی تهران به اندازه اتاق بازرگانی ایران است ضمن این کخ بیشتر فعالان اقتصادی دفاتر خود را در اتاق تهران متمرکز کرده‌اند به همین دلیل به نظر می‌رسد حضور خوانساری در انتخابات اتاق بازرگانی ایران ضرورتی نداشته است.

او معتقداست: حضور خوانساری در انتحابات اخیر اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که او قصد دارد به عنوان قدرت مطلق در اتاق بازرگانی فعالیت کند.

برخوردار در ادامه با اشاره به عملکرد کوتاه مدت شافعی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بخش خصوصی تا کنون نتوانسته در عرصه مدیریت سیاست‌های اقتصادی نقشی مؤثر داشته باشد.

او با تاکید بر این که اتاق بازرگانی ایران باید اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را سر لوحه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در کشور قرار داد ادامه داد: در ابتدای هر سال رهبر انقلاب تاکید بر اجرای یک سیاست مشخص در برنامه‌های اقتصادی دارد اما متاسفانه تا پایان سال هیچ یک از برنامه‌های اقتصادی محقق نمی‌شود.

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران، با بیان این که اتاق بازرگانی باید برنامه‌های خود را در روند اجرای اقتصاد مقاومتی بالاخص بر روی فرهنگ تولید در کشور متمرکز کند ادامه داد: ما باید با تمرکز بر روی تولیدات صادرات محور برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرایی کنیم چون مشکل اصلی واحدهای تولیدی در کشور تنها بانک‌ها نیستند یعنی متاسفانه تولید ایرانی عموماً صادرات محور نیست.

برخوردار با تاکید بر این که عملکرد شافعی در مقایسه با گذشته باید کاملاً تغییر کند ادامه داد: ایشان در شرایطی مجدداً به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران انتخاب شده که در شرایط پسا برجام قرار داریم و این شرایط ضرورت‌های خاصی می‌طلبد از سوی دیگر در دوره قبلی ریاست شافعی جایگزین نهاوندیان شد و ناچار به اجرای برنامه‌های سابق بود.

اصلاً رقابتی وجود نداشت

نظر رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی تهران در این خصوص کاملاً متفاوت و تا حدودی عجیب بود. او در گفتگو با امید ایرانیان با اشاره به انتخاب مجدد غلامحسین شافعی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: انتخابات دیروز در شرایطی برگزار شد که اساساً رقابتی میان شافعی و خوانساری وجود نداشت چون هر دو نایب رئیس اتاق بودند و قرار بود که هر کدام از اعضا به عنوان رئیس اتاق انتخاب شد یک جناح به جناح دیگر کمک کند.

او بیان این که انتخابات اتاق بازرگانی در جهت هم افزایی بیشتر در اتاق بازرگانی ایران است افزود: اعضای اتاق بازرگانی از شافعی و خوانساری درخواست کردند در انتخابات کاندید بشوند. نه این که هر دو نفر در رقابت متقابل با یکدیگر قرار بگیرند. بنابراین قرار شد که هر کدام یک که به عنوان رئیس انتخاب می‌شود به نفر دیگر در جریان هم افزایی کمک کند.

پدیدار، با بیان این که اعضای اتاق بازرگانی خود را در یک جناح می‌بینند ادامه داد: در حال حاضر اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل بخش خصوصی در کشور فعالیت می‌کند از این رو جناح بندی و رقابت در میان اعضای این اتاق مفهومی ندارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران، در ادامه با اشاره به عملکرد کوتاه مدت شافعی در اتاق بازرگانی ایران یاد آور شد: آقای شافعی در طول دوره‌ای که رئیس اتاق بازرگانی ایران بود نتوانست عملکرد بنیادی داشته باشد و فعالیت او در ادامه طرح‌ها و برنامه‌های رئیس سابق اتاق بازرگانی بود.

پدیدار، در ادامه با اشاره به تداوم وضعیت رکود در اقتصاد کشور یاد آور شد: در شرایطی که کشور دچار بحران‌های عمده‌ای نظیر بیکاری و رکود است اتاق بازرگانی باید نقش اساسی خود را در بهبود فضای کسب و کار و خروج اقتصاد کشور از رکود ایفا کند. این در حالیست که مبادلات پولی و بانکی برای خروج اقتصاد کشور از رکود توسط تولید کنندگان انجام نمی‌شود. بنابراین در این شرایط اعضای اتاق بازرگانی از اقای شافعی می‌خواهند که سیاست‌های بخش خصوصی را در راستای خروج اقتصاد کشور از بحران رکود ترسیم کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران عدم شفافیت فعالیت اقتصادی را یکی از مؤلفه‌های دانست که باعث مخدوش شدن فضای کسب و کار می‌شود و افزود: فعالان اقتصادی باید بر شفافیت فعالیت خود تلاش کنند. در سایه شفافیت بسیاری از موانع و مشکلات روز برطرف می‌شود و مفاسد اقتصادی چه در حوزه خصوصی و چه در حوزه دولتی از میان می‌روند.

به‌گفته پدیدار با شفافیت، و رفع موارد مفاسد اقتصادی، محیط امنی برای سرمایه گذاری به وجود می‌آید در این شرایط سرمایه‌ها از گنجه‌ها و پستوهای پنهان وارد بازار شود و مردم با سرمایه‌های خود، به کمک بخش خصوصی می‌آیند. اما در محیط ناسالم نباید انتظار داشت که سرمایه‌ها در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد ظاهراً اتاق تهرانی‌ها دست کم آن طور که پدیدار می‌گوید رقابت را پایان یافته تلقی می‌کنند و با حضور رییس جدید می‌توان امیدوار بود که دوران سهم خواهی به آخر رسیده باشد و اتاق ایران به عنوان بزرگترین تشکل سراسری بخش خصوصی رسالت اصلی خود را در حرکت دادن قطار اقتصاد از شرایط رکودی امروز به انجام برساند.

 "سلطان انار " در اتاق ایران

رییس جدید اتاق ایران که دیروز به این سمت انتخاب شد قبلاً هم دو سالی به صندلی ریاست اتاق تکیه کرده بود او که متولد قائن خراسان است را با توجه به ریاستش بر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد متعلق یا دست کم متمایل به جریان شهرستان در اتاق ایران می‌دانند. غلامحسین شافعی مدرک تحصیلی‌اش را در رشته مهندسی صنایع گرفته اما از طرف صادرکنندگان میوه، لقب " سلطان انار" دریافت کرده آن هم به این دلیل که مدیرعاملی شرکت شفیع و ریاست هیات مدیره شرکت نار افشان تجارت خراسان را در کارنامه‌اش دارد.

افزودن نظر جدید