دنیا با متخلفان علمی چگونه برخورد می‌کند؟

دنیا با متخلفان علمی چگونه برخورد می کند؟ آیا به آن ها امتیاز می دهد یا مورد نکوهش افکار عمومی قرار می گیرند.

به گزارش امید به نقل از تدبیر،قانون از متخلفان علمی حمایت می کند یا آنان را مجازات می کند؟ نمایندگان مجلس کشورهای مختلف و افکار عمومی چه واکنشی نسبت به این موضوع داشته اند؟
 بررسی ها نشان می دهد در اکثر قریب به اتفاق رویدادهای مرتبط با متخلفان علمی، افکار عمومی واکنشی منفی نسبت به این موضوع داشته اند. این واکنش منفی وقتی تشدید شده است که برخی در نهادهای قدرت  برای پوشاندن این تخلف ها تلاش کرده باشند.در برخی موارد از جمله استعفای وزیر آموزش تایوان به اتهام مشارکت در سرقت علمی از مقام خود برکنار شد اما دولت این اجازه را به او داد که به دانشگاه بازگشته و به تدریس بپردازد. همین موضوع با خشم دانشجویان مواجهه شد.
یا درباره ماجرای رسوایی علمی وزیر آموزش آلمان، علاوه بر باطل شدن مدرک دکترای وزیر او از مقامش برکنار شد.

 اکنون در ایران عده ای از نمایندگان مجلس خواستار استیضاح "رضا فرجی دانا" وزیر علوم شده اند.یکی از ایرادهای وارد شده از سوی نمایندگان خواستار استیضاح به وزیر علوم بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل  یا همان دانشجویان ستاره دار به دانشگاه است.موضوعی که یکی از وعده های انتخاباتی حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بوده که تاکنون کاملا هم عملی نشده است.
از سوی دیگر برخی از نمایندگان به معاونان وزیر علوم ایراد گرفته اند که چرا میلی منفرد و جعفر توفیقی به عنوان معاون و مشاور وزیر علوم منصوب شده اند.دوچهره اصلاح طلبی که قبل از فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس معرفی شدند اما رای اعتماد نگرفتند.ایراد دیگر این نمایندگان انتصاب رئیسان دانشگاه ها در برخی از استان ها است.
اما درمقابل تعداد زیادی از استادان دانشگاه و دانشجویان با انتشار بیانیه هایی از فعالیت های فرجی دانا در ده ماه وزارتش ابراز رضایت کرده اند.
اما عامل دیگر استیضاح وزیر علوم افشای 3000 بورسیه غیرقانونی است.بورسیه هایی که در دولت احمدی نژاد به صورت غیرقانونی میان برخی از نزدیکان مسوولان دولت قبلی و برخی از نمایندگان و منسوبان ایشان تقسیم شده است.بورسیه های غیر قانونی ای که رقمشان در این روزها به عدد 3700 رسیده است.
تدبیر در این جدول به تعدادی از تخلف های علمی مطرح شده در سال های گذشته در برخی از کشورها پرداخته است و البته به سرانجام و نحوی مواجهه با این اتهام های علمی یا سواستفاده از جایگاه های آموزشی.بدون شک در ایران نیز افکار عمومی و بخصوص نخبگان کشور ماجراس 3700 بورسیه غیرقانونی و نحوی مواجهه مسوولان با این موضوع را دنبال می کنند.

جدولی که در ادامه  منتشر می شود تنها مشتی نمونه خروار از نحوی مواجهه دنیا با این اتهام های علمی است.

اتهام

کشور

نتیجه پرونده

 

کمک وزیر آموزش ناحیه جامو و کشمیر به پسرش برای تقلب در امتحانات

 

 

 

هندوستان (2010)

 

اداره رسیدگی به جرائم اداری با بررسی پرونده شکایت علیه وزیر آموزش آن منطقه حکم اخراج او از مقامش را صادر کرد. حزب اپوزیسیون ملی گرای (بهارتا جاناتا)  خواستار پاسخگویی وزیر مستعفی به افکار عمومی شد. پس از بازجویی های انجام شده این وزیر مجرم شناخته شد و از سمت خود برکنار شد.

سرقت ادبی وزیر آموزش در روند تنظیم رساله دکتری

آلمان (2013)

 

"آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان با استعفای "آنته شوان" وزیر آموزش به اتهام سرقت ادبی در روند تنظیم رساله دکتری موافقت کرد. دانشگاه "دوسلدورف" مدرک او را باطل کرد. وزیر مستعفی اما اتهام های وارد شده را تکذیب کرد و اظهار داشت که می تواند علیه دانشگاه شکایت کند.

دست داشتن وزیر آموزش تایوان در سرقت علمی دانشجویان

تایوان (2014)

"چیانگ وی لینک" وزیر آموزش تایوان پس از افشای ارتباطش با پژوهشی که با استفاده از داده های نشریه ای بین المللی بدون ذکر منبع منتشر شده بود مجبور به کناره گیری از مقامش شد. پس از استعفا او به دانشگاه ملی تایوان بازگشت و به تدریس ادامه داد.

افشای سوالات امتحانی توسط وزیر آموزش و پرورش زیمباوه 

زیمبابوه (2013)

نمایندگان پارلمان زیمبابوه خواستار کناره گیری "لازاروس دوکورا" وزیر آموزش آن کشور از مقام خود به اتهام افشای سوالات امتحانی شدند. با این حال، نمایندگان مجلس در نهایت نتوانستند با اکثریت آرا رای به کناره گیری او از مقامش دهند.

ماجرای سفر فرزند وزیرآموش و پرورش ایرلند با پدرش به قبرس 

ایرلند شمالی (2009)

 

اعضای کمیته اتحادیه آموزش و پرورش از "کیتریونا روان" وزیر آموزش وقت ایرلند شمالی خواستند به دلیل به همراه بردن دختر 12 ساله اش به سفر سیاسی استعفا دهد. وزیر آموزش ایرلند از تصمیم خود دفاع کرد. آن را اقدامی خصوصی دانست و گفت به دلیل بردن فرزندش به قبرس در سفری سیاسی احساس پشیمانی نمی کند. علیرغم انتقادات او در مقام خود باقی ماند و پس از انتخابات سال 2011 میلادی از مقام خود برکنار شد.

سرقت ادبی در نگارش پایان نامه توسط وزیر آموزش و پرورش کره جنوبی 

کره جنوبی (2006)

 

 

به دلیل اثبات اتهام سرقت ادبی  "کیم بیونگ جون" وزیر آموزش وقت دولت کره جنوبی در دادگاه او سیزده روز پس از انتصاب به مقام معاونت نخست وزیری از سمت خود کناره گیری کرد. با این حال او در جلسه پرسش و پاسخ مجلس کره جنوبی از خود دفاع کرد و اظهار داشت که در هیج اقدام غیر اخلاقی نقشی نداشته است.

سرقت ادبی نخست وزیر رومانی در نگارش پایان نامه دکتری

رومانی (2012)

 

"ویکتور پونتا" نخست وزیر رومانی به سرقت ادبی در نگارش پایان نامه دکتری بدون ذکر مرجع متهم شد. طبق اتهام مطرح شده بیش از 432 صفحه از پایان نامه او کپی شده از یک مرجع بوده است. کمیته بررسی کننده وزارت آموزش پس از انجام تحقیقات حکم را مبنی بر عدم سرقت ادبی نخست وزیر صادر کرد.

استعفا برای هموار شدن مسیر تحقیق درباره فساد در وزارت آموزش کنیا

کنیا (2010)

"رایلا اودینگا" نخست وزیر کنیا از "سام اونگری" وزیر آموزش آن کشور خواست تا از مقام خود کناره گیری کند تا مسیر برای هموار کردن راه برای تحقیق درباره رسوایی مالی هموار شود. پیش از او وزیر صنایه کنیا برای بررسی درباره پرونده فساد از سمت خود کناره گیری کرده بود. کمیسیون ضد فساد مالی کنیا پس از انجام تحقیقات اعلام کرد که اختلاس و سوء استفاده از بودجه عمومی در این کشور 30 تا 40 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

 

 

 

 

افزودن نظر جدید