دولت باید خواستگاه اجتماعی خود را امیدوار نگه دارد

یک عضو بنیاد باران انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور یازدهم را حاصل آگاهی ملی مردم‌ و واکنش جامعه نسبت به محدودیت‌های دوران انتخابات و فعالیت احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب دانست.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، حسن رسولی با اشاره به این‌که جامعه فاقد یک سامانه حزبی کارآمد و منظم به سمت افراطی‌گری یا عدم امکان پیش‌بینی رفتار سیاسی و انتخاباتی مردم و در نتیجه غیرقابل پیش بینی بودن تحولات سیاسی پیش می‌رود، اظهار کرد: با این وجود افکار عمومی ایران در انتخابات 24 خرداد سال 92 انتخاب صحیحی انجام داد.

وی با بیان این‌که این انتخاب صحیح ریشه در سه عامل مهم دارد، اظهار کرد: عامل اول ایجاد آگاهی ملی در میان مردم بود افکار عمومی ایران پس از تجربه هشت ساله دولت‌های نهم و دهم و قرار گرفتن کشور در شرایط بسیار ناگوار در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی به نوعی خودآگاهی دست یافت و بر آن شد برای پایان دادن دولت غیرقابل پیش‌بینی و جنجال‌برانگیز یک تصمیم ملی و تاریخی بگیرد، بنابراین در بین نامزدها و گرایش‌های موجود میانه را انتخاب کرد.

این فعال سیاسی همچنین با بیان این‌که مردم با یک نگاه محاسباتی امکان تکرار روند هشت ساله گذشته را که از طریق انتخاب جانشینان فکری احمدی‌نژاد میسر بود را مسدود کردند، گفت: در حقیقت آگاهی ملی، عزم ملی مورد نیاز را به وجود آورد و در سراسر کشور همه اقشار اجتماعی و اقتصادی و قومیت‌ها و مذاهب یک نوع این همانی در رفتار انتخاباتی از خود نشان دادند به گونه‌ای که رای‌دهندگان در حوزه شمیرانات تهران با رای‌دهندگان در چابهار و ایلام از حیث توزیع آرای انتخاباتی و رای به آقای روحانی به روشی واحد عمل کردند.

رسولی با اشاره به این‌که موانع موجود در این انتخابات یکی دیگر از عوامل گرایش مردم به سمت روحانی شد، اظهار کرد: قبل از انتخابات برای فعالان سیاسی و احزاب اصلاح طلب برای مشارکت در انتخابات محدودیت‌هایی وجود داشت که البته در ایام انتخابات این محدودیت‌ها تشدید شد و در نتیجه این محدودیت‌ها امکان حضور خاتمی در انتخابات فراهم نشد و هاشمی هم رد صلاحیت شد، بنابراین افکار عمومی به این نتیجه رسید چنانچه با صندوق های رای آشتی نکند و انتخاب هوشمندانه نداشته باشد، ممکن است دوباره امکان تکرار حضور امسال احمدی نژاد در قوه مجریه فراهم شود، پس مردم در میانه راه انتخابات و با توجه به شوک ناشی از رد صلاحت هاشمی در یک مدت زمان کوتاه اراده قوی برای مقابله با موانع موجود پیدا کردند.

این عضو بنیاد باران در همین رابطه افزود: روانشناسی مردم ایران به گونه‌ای است که در مورد رویدادهای عمومی چنانچه احساس کنند که بناست مشمول برنامه‌ریزی جریانات خاص قرار بگیرند، با انسجام در مقابل اهداف این برنامه می ایستند. همانند سال 76 در سال 92 نیز مردم با مسیری که برای آنها از طریق ایجاد محدودیت‌ها و یکتازی جریان اصول‌گرایی فراهم شده بود مقاومت کرده و در حقیقت پاسخ معکوسی دادند.

وی به نقش احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و یادآور شد: احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب با وجود تمام محدودیت‌هایی که داشتند تلاش بسیار زیادی برای انسجام ‌بخشی اصلاح‌طلبان داشتند در این زمینه آقای خاتمی بسیار فعال بود و رایزنی‌های کارآمدی با هاشمی و ناطق نوری داشت و در این بین نیز عارف با صداقت منحصر به فرد خود و خصوصیات اخلاقی ممتازی که داشت از تشخیص رهبر اصلاحات محمد خاتمی تمکین کرد. در واقع این وقایع خلاء احزاب را جبران کرد و در شرایطی که انتخابات کمتر رنگ و لعاب حزبی داشت، از تلفیق فعالیت احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و هوشیاری مردم روحانی پیروز انتخابات شد.

این فعال سیاسی در پایان با بیان اینکه سازمان رای روحانی یک سازمان رای واحدی نبود، بنابراین پایگاه اجتماعی و سیاسی رییس جمهور متنوع و متکثر است، افزود: به لحاظ سیاسی مرکز ثقل پایگاه اجتماعی دولت اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان ریشه‌دار و منصف هستند، بنابراین دولت روحانی باید این خواستگاه اجتماعی خود را با عملکرد مناسب امیدوار نگه دارد که البته متاسفانه پایگاه اجتماعی دولت در سطح استان‌ها در شرف آسیب قرار دارد.

 

افزودن نظر جدید