رسوایی جدید ترامپ

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری از اظهاراتش مربوط به زنان در یک ویدیو مربوط به سال ۲۰۰۵ عذرخواهی کرده اما گفته است که این فیلم، حواس‌ها را از مسایل اصلی سیاسی "پرت" می‌کند.

به گزارش امیدنامه به نقل از  بی بی سی، ترامپ گفته است "من اشتباه کردم و عذر می‌خواهم."

انتشار این ویدیو با واکنش‌های منفی رو‌به‌رو شده و شماری از چهره‌های برجسته حزب جمهوریخواه اظهارات آقای ترامپ را به شدت محکوم کرده‌اند.

این ویدیو را روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده و در آن ترامپ خطاب به بیلی بوش (از اعضای خاندان بوش) که یک مجری تلویزیونی است می‌گوید "وقتی مشهور باشی، هر کاری بخواهی می‌توانی با زنان انجام بدهی."

او سپس در باره برقراری رابطه جنسی با یک زن ازدواج کرده و بوسیدن و دستمالی کردن زنان دیگر صحبت می‌کند.

فیلم پخش‌شده، بخشی از فیلم‌های استفاده‌نشده در یک قسمت از برنامه تلویزیونی "دسترسی به هالیوود" بوده که درباره حضور دونالد ترامپ در یک قسمت از سریال "روزهای زندگی ما" ساخته شده بود.

در بخشی از مکالمه پخش‌شده، ترامپ به مجری برنامه می‌گوید "خودبه‌خود جذب زنان زیبا می‌شود و اغلب هم تلاش می‌کند آنها را ببوسد: "همین‌جوری یهویی شروع می‌کنم می‌بوسم‌شان. معطل نمی‌کنم. و وقتی آدم ستاره باشد، آنها اجازه می‌دهند. وقتی آدم ستاره باشد هر کاری می‌تواند بکند."

او تعریف می‌کند که سعی کرده با یک زن متاهل رابطه جنسی داشته باشد: "رفته بودم سراغش عین چی. اما از دستم بر نیامد. شوهر هم داشت. بعد یهو دیدم‌اش."

او در ادامه از کلمات رکیکی استفاده می کند.

ترامپ پس از عذرخواهی از این اظهاراتش "قول داده که مرد بهتری شود."

فیلم حرف‌های دونالد ترامپ کمی قبل از نوبت مناظره دوم او با هیلاری کلینتون بیرون آمده که قرار است با سوال‌های حاضران در تالار مناظره برگزار شود. 

چند روز قبلش هم گزارشی از پرونده مالیاتی این نامزد جمهوری‌خواه در آمد که نشان می‌دهد ترامپ می‌توانسته ۱۸ سال هیچ مالیاتی بر درآمدش به دولت فدرال نداده باشد. 

روزنامه واشنگتن‌پست که فیلم حرف‌های (به قول رهبران جمهوری‌خواه) "زننده" دونالد ترامپ را منتشر کرده، ۴۳ سال پیش با افشاگری واترگیت، رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون را به استعفا وا داشت. 

حالا هم کسانی در هر دو حزب می‌گویند این فیلم می‌تواند "ناقوس مرگ" رویای ترامپ برای ریاست‌جمهوری باشد.

سوال‌ها و تردیدهای ناظران بر این تمرکز دارد که یک ماه مانده به سوت پایان این رقابت انتخاباتی پر جنجال، این‌که چنین افشاگری‌هایی چه اندازه می‌تواند رای حامیان کنونی ترامپ را تکان بدهد.

در ویدیویی که ترامپ در فیسبوک خود منتشر کرده او می‌گوید "این فیلم ویدیویی، حواس‌ها را از مسایل اصلی سیاسی منحرف می‌کند."

او می‌گوید "من هرگز نگفتم آدم کاملی هستم یا وانمود کنم فرد دیگری هستم. چیزهایی گفته‌ام و کارهایی انجام داده‌ام که از بابت آنها متاسفم و سخنانی که امروز روی ویدیوی قدیمی مربوط به یک دهه قبل منتشر شده‌اند، یک نمونه از آنهاست."

ترامپ در ویدیوی خود گفته "هر کسی که مرا می‌شناسد می‌داند که این حرف‌ها منعکس‌کننده من نیست. من به نقاط مختلف کشور سفر کرده و در باره تغییر آمریکا حرف زده‌ام ولی این سفرها من را هم تغییر داده است."

ترامپ در این ویدیو از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات و رقیبش انتقاد کرده و به بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اشاره کرده و گفته "او (بیل کلینتون) واقعا زنان را مورد آزار قرار داد و هیلاری هم به قربانیان حمله کرد و آنها را مورد آزار و اذیت قرار داد."

واکنش جمهوری‌خواهان
پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و بالاترین مقام جمهوری‌خواه در حال حاضر، گفته است حالش از این حرف‌های دونالد ترامپ بد شده است و او باید به طور جدی، به این مساله بپردازد.

رایان گفته است با این وضعیت، ترامپ در نشست روز شنبه در ویسکانسین نخواهد بود.

واکنش‌ها به این فیلم ادامه دارد و از جمله میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا هم این حرف‌های دونالد ترامپ را به‌شدت محکوم کرده و آن را "زننده" خوانده است. او گفته است ترامپ باید در این باره کاملا عذرخواهی کند.

جان مک‌کین، از چهره‌های ارشد این حزب و همین‌طور نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات 8 سال پیش، حرف‌های دونالد ترامپ را محکوم کرده و گفته است: "مسئولیت رفتار او تنها به عهده خودش است و خودش هم باید تبعات آن را به‌تنهایی بکشد."

با ادامه توفان خبری در این باره، بعضی رسانه‌های آمریکایی از قول منابعشان گزارش داده‌اند مقام‌های جمهوری‌خواه در حال حاضر در واشنگتن در حال رایزنی هستند که اگر ترامپ نامزد حزب نباشد، چه گزینه‌هایی پیش رو دارند.

رینس پریبوس، رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه، در بیانیه کوتاهی که کمی پس از انتشار این فیلم منتشر کرد، گفته است: "نباید هیچ زنی را با این عبارت‌ها توصیف کرد یا با این شیوه درباره آنها حرف زد. هرگز."

جب بوش، از داوطلبان نامزدی حزب جمهوری‌خواه که همراه چندین داوطلب دیگر در رقابت‌های مقدماتی حزب به دونالد ترامپ باخت، در این باره توییت کرده است: "به عنوان پدربزرگ دو دختر نازنین، معتقد ام هیچ عذرخواهی‌ای نمی‌تواند حرف‌های قابل‌نکوهش دونالد ترامپ در تحقیر زنان را توجیه کند".

 ترامپ و  کلینتون قرار است دوشنبه صبح به وقت تهران دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کنند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید