روایت حمیدرضا عارف از سرمایه‌گذاری در آثار هنری

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان نوشت:

آلبوم جدید محسن چاوشی به نام «امیر بی‌گزند» پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام از صبح روز گذشته به‌صورت گسترده در تهران و شهرستان‌ها منتشر شد. محسن چاوشی که پیش از این آلبوم‌های یه شاخه نیلوفر، ژاکت، حریص، سنتوری، پرچم سفید، من خود آن سیزده‌ام و پاروی بی‌قایق را منتشر و طرفداران زیادی جذب کرده، هشتمین آلبوم مستقل خود را از صبح روز گذشته به تهیه‌کنندگی «حمیدرضا عارف» و «سیدهادی حسینی» روانه بازار موسیقی کشور کرد. در آلبوم «امیر بی‌گزند» از اشعار بزرگان شعر و ادب پارسی از قبیل مولانا و سعدی استفاده شده و در کنار شعرهای این بزرگان، ترانه‌هایی از حسین صفا، علی‌اکبر یاغی‌تبار و پدرام پاریزی نیز در آلبوم قرار گرفته است. همه ملودی‌های آلبوم جدید چاوشی از ساخته‌های خود این هنرمند است و بهروز صفاریان، کوشان حداد، فرشاد حسامی، عادل روح‌نواز و بابک نقوی نیز به همراه خود محسن چاوشی تنظیم قطعات آلبوم «امیر بی‌گزند» را برعهده داشته‌اند. به بهانه حضور حمیدرضا عارف در مقام یکی از تهیه‌کنندگان آلبوم آقای خاص موسیقی، با این تهیه‌کننده گفت‌وگو کرده‌ایم:

 

انگیزه‌های جمعی برای حضور در آلبوم «امیر بی‌گزند» در مقام تهیه‌کننده چه مواردی بود؟

من تقریبا با یک فاصله زمانی یک ساله در عرصه هنر دو حضور به‌عنوان سرمایه‌گذار داشتم. یکی از این فعالیت‌ها حضور در آلبوم آقای چاووشی به‌عنوان تهیه‌کننده بود که با دوست عزیزم آقای هادی حسینی این کار را انجام دادیم. همینجا باید از آقای حمید فرخ‌نژاد، بازیگر شناخته شده کشورمان که مقدمات آشنایی من با محسن چاووشی را فراهم کرد تشکر کنم. البته این کار قبل از حضور آقای چاووشی در مجموعه شهرزاد بنا بود منتشر شود اما به این دلیل که سریال شهرزاد پیش از آن آغاز شد، کارهای موسیقی آن مجموعه هم زودتر منتشر شد. قسمت این بود که این کار در آستانه ماه مبارک رمضان خاصه با وجه تسمیه «امیر بی‌گزند» مجوز پخش بگیرد که الحمدلله این کار انجام شد. کار دومی هم که من انجام دادم مربوط به سرمایه‌گذاری در فیلم سینمایی فصل نرگس بود که آذرماه سال گذشته انجام شد. نسخه اولیه این کار هم به‌زودی آماده می‌شود و باتوجه به مشورتی که با دوستان و اهالی هنر خواهیم داشت زمان مناسب اکران آن را هم انتخاب خواهیم کرد. یکی از دلایلی که باعث شد من وارد این حوزه بشوم علایق شخصی و روحیات هنری است که خودم دارم، به‌ویژه در بحث موسیقی که پیگیر کارهای موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی پاپ دارای اصالت‌(هم در شعر و هم در محتوا) هستم. بحث بعدی هم به این دلیل است که شما وقتی برای خودتان مسوولیت اجتماعی تعریف می‌کنید، در این حوزه‌ها نیاز به استفاده از مقوله هنر بیشتر احساس می‌شود چراکه مخاطبان این حوزه صدای شما را بهتر خواهند شنید.

در مورد حضورتان در مقام سرمایه‌گذار کارهای سینمایی که نخستین تجربه آن را با فیلم فصل نرگس پشت سر گذاشتید مصداق این مسوولیت اجتماعی چه چیزی بود؟

این فیلم به مقوله عشق ورزیدن و حس نوع‌دوستی می‌پردازد. می‌شود گفت فیلمی است با فضای بسیار شاد و روشن در ژانر اجتماعی که شاید خیلی در سینمای اجتماعی ما نتوان نمونه‌اش را سراغ گرفت. این کار با کارگردانی خانم آذربایجانی و تهیه‌کنندگی خانم صباغ‌سرشت ‌کاری است که اگر زمان خوبی را برای اکرانش پیدا کنیم به نظر می‌رسد مورد پسند مخاطبین و جامعه بین‌المللی قرار بگیرد.

 

حضور شما در آلبوم امیر بی‌گزند نوعی همکاری است برای انتشار اثر خواننده‌ای که در شرایط کنونی محبوبیت زیادی دارد، از سوی دیگر شما از گروهی حمایت کردید که در مقایسه با این خواننده به لحاظ اجتماعی شهرت زیادی ندارند. باتوجه به نگاهی که به مسایل اجتماعی دارید آیا می‌شود امیدوار بود در این مسیر به افرادی که خیلی شناخته شده نیستند اما توانایی‌های زیادی دارند یاری کنید یا حتی جریانی ایجاد شود که افراد لزوما به سمت حمایت از انتشار آثار افراد محبوب و مشهور نروند؟

اتفاقا تجربه حضور فیلمی مثل «ابد و یک روز» در سینمای ایران نشان داد لزوما چهره‌های معروف بازار ندارند، البته اگر بنا باشد بحث مالی قضیه را مورد توجه قرار دهیم. فیلم ما هم بازیگران شناخته شده‌ای دارد؛ گوهر خیراندیش، پژمان بازغی، ریما رامین‌فر، یکتا ناصر، شایسته ایرانی، سام نوری، امیر آقایی، محمدرضا هدایتی و صالح میرزاآقایی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. ما خیلی دنبال چهره‌های گیشه‌ای نبودیم، به‌دنبال کسانی بودیم که به دل فیلمنامه و دل اثر بنشیند. در مورد اصل تهیه‌کنندگی و کارگردانی بالاخره خانم آذربایجانی یک کارگردان جوان است و باتوجه به دغدغه‌ای که مجموعه ما بر حضور بانوان در عرصه‌های مختلف دارد، یکی از دلایلی که باعث شد من مایل باشم در این اثر سرمایه‌گذاری کنم این بود که تهیه‌کننده و کارگردان اثر جزو جامعه بانوان نخبه کشور هستند. این دومین فیلم خانم آذربایجانی است. فیلم «آینه‌های روبه‌رو» که نخستین اثر بلند این کارگردان است حدود 47 جایزه بین‌المللی به دست آورد که شاید از نظر آمار گرفتن جوایز بین‌المللی یک فیلم جزو فیلم‌های خاص ایرانی باشد. به‌ویژه اینکه علاقه‌مند بودیم اگر کاری انجام می‌دهیم بتوانیم اثری را ارایه دهیم که در عرصه بین‌المللی چهره‌ای قوی و خوب از سینمای ایران نشان دهد. با تبریک مجدد به موفقیت فیلم فروشنده و آقایان فرهادی و حسینی، شاید همین رویه کمک کند توجه‌ها در عرصه بین‌الملل به سینمای ایران بازگردد و بتوانیم در جشنواره‌های آینده با این فیلم توفیق کسب کنیم.

درباره این نکته که آیا باید لزوما روی چهره‌های سرشناس سرمایه‌گذاری کرد یا خیر باید بگویم من خیلی به‌دنبال منافع اقتصادی نیستم و مسوولیت اجتماعی جزو اولویت‌های من است، هر چند معتقدم اگر در بحث اقتصاد فرهنگ برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد و با پول سالم و با روش درست بشود در سینما و هنر سرمایه‌گذاری کرد اتفاق‌های خوبی را در حوزه اجتماعی و فرهنگی شاهد خواهیم بود. در بحث اقتصادی این مساله همه ما باید کمک کنیم پول تمیز وارد سینما و فرهنگ شود چون هرجا پول کثیف وارد شده آن حوزه را به تباهی کشانده و خیلی‌ها هستند که سرمایه خود را از راه نامشروع به دست آورده‌اند و آن سرمایه را برای پول‌شویی به بخش‌های مختلف تزریق می‌کنند. هنر هم اگر مراقب ورود این پول‌ها نباشد ممکن است به ورطه بدی بیافتد. خود من برای سرمایه‌گذاری در فیلم فصل نرگس و به این منظور که منابع مشخص باشد از طریق مذاکره با یکی از بانک‌ها وامی دریافت کردم و خود بانک هم تا حدی در این عرصه مشارکت می‌کند. مابقی مبلغ را هم به مجموعه سرمایه‌گذاری ما وام داده‌اند. بحث بعدی این است که در برخی از کارها ممکن است بخش خصوصی به‌دلیل ریسک بالا مایل به سرمایه‌گذاری نباشد و از سوی دیگر بخش دولتی هم این مساله را جزو اولویت‌های خودش قلمداد نکند، بنابراین بخشی که ما واردش شده‌ایم یکی از مسایل مهم جامعه ماست. نوع‌دوستی و آنچه در فرهنگ قدیمی ما بوده، امروز شاید به‌خاطر مشغله‌های مردم خاصه در حوزه اقتصادی فراموش شده باشد. ما انسان‌هایی هستیم که باید با عشق و محبت کنار هم زندگی کنیم و چون دیدم موضوع فیلم فصل نرگس یک مساله اجتماعی را مطرح می‌کند به‌عنوان سرمایه‌گذار در آن حضور پیدا کردم.

افزودن نظر جدید