- کد مطلب : 2430 |
- تاریخ انتشار : 23 آبان, 1392 - 00:06 |
- ارسال با پست الکترونیکی
روضه خواندن برای ایجاد احساس، مصداق شرک است/هر کس بگوید میتوانم مشکلات مردم را برطرف کنم، دروغ گفته است
به گزارش امید به نقل از جماران، وی در جریان سخنرانی خود در شب تاسوعای حسینی و در مجتمع آموزشی روشنگر، با اشاره به وجود مشکلات فراوان در جامعه افزود: مشکلات جامعه فراوان است و هر کس بگوید من می توانم مشکلات مردم را برطرف کنم، دروغ گفته است. باید دولت و ملت دست به دست هم داده و این مشکلات را برطرف و رفع کنند.
وی همچنین خطاب به جوانان ابراز داشت: اولین کسی که به جوانان عنایت دارد، خود خداوند است و سپس حضرت امام حسین(ع) می باشد. جوانان باید به قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا توجه و عنایت بیشتری کنند. همچنین ایشان ضرورت توجه به اخلاق را به نسل جوان موکدا توصیه کردند.
وی گفت: همه ما به دستگیری ائمه و اهل بیت (علیهم السلام) نیازمندیم و به آنها محتاج هستیم. امام حسین(ع) آمده است تا ما را اسیر دنیا نکند. او آمده است تا ما به دنیا دلبستگی نداشته باشیم. همه حرف امام حسین(ع) این است که می گوید من آمده ام تا شما را هدایت کنم. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود/ ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است.
امجد افزود: کسانی که قهرمان علم و ادب بوده اند هم در این دنیا لرزیده و لغزیده اند. بنابراین همه ما باید برای دوری از لغزش ها به امام حسین(ع) و اهل بیت متوسل شویم.
هیچکس در مراسم عزاداری فراموش نمی شود
استاد امجد با اشاره به حضور بسیاری از جوانان پاک در زندان ها گفت: در مراسم عزا هیچ کس فراموش نخواهد شد، و شرکت در مجالس عزا مورد لطف و عنایت اهل بیت خواهد بود.
همچنین وی ابراز امیدواری کرد تا همه زندانیان بی گناه، خصوصا جوانان هر چه سریعتر آزاد شوند.
روضه خواندن برای ایجاد احساس، مصداق شرک است
آیت الله امجد با اشاره به فلسفه عزاداری ها، در خصوص برخی شورگرفتن ها و روضه خوانی ها گفت: شور گرفتن و عزاداری ها اگر به خاطر درک عظمت و درد ظلم به ائمه، و از روی حب و عشق اهل بیت باشد، اجر فراوانی دارد. اما غیر از اینها مصداق شرک است. گریه گرفتن و روضه خواندن برای ایجاد احساس، مصداق شرک است و گناه دارد.وی افزود: ما دو نوع آب داریم. یک دسته آب مطلق که پاک کننده است. و دسته دیگر آب مضاف که گل آلود بوده، و پاک کننده نیست. اهل بیت و ائمه رحمت مطلق خدا هستند. اما این اولیای جزئی خدا، که البته بسیار محترم و دارای شان رفیع هستند؛ در جایگاه آنان نیستند و انسان باید با توسل به ائمه، طلب هدایت و آمرزش کند.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد شیادی که به علوم غریبه آشنا هستند، موجب گمراهی می شوند. هیچ غیر معصومی نمی تواند قابل اعتماد باشد. تنها عقل حجت است و هیچ کس جز اولیای معصوم قابل اتکا و هدایت کردن نیست.
آیت الله امجد در ادامه خاطر نشان کرد: اگر می خواهید به اسلام خدمت کنید، باید پیرو گفتار و رفتار معصومین باشید. راهش هم استعانت از معارف نهج البلاغه و قرآن و احادیث است. لذا یکی از راه های شناخت معارف و مفاهیم بدیع قرآن و نهج البلاغه؛ تسلط نسبی به صرف و نحو و زبان عربی است. تا معانی اولیه و ثانویه را یاد بگیرید.
وی تاکید کرد: قرآن کتاب خداست و معارفش به اندازه دریا، بی کران و وسیع است. و معنای عمیق آن را فقط ائمه می دانند. اما با این وجود هر کس به اندازه ظرف وجودی و توانمندی خود می تواند از این دریای بیکران بهره مند شود.
ایشان با انتقاد از وضعیت رسانه ها در جامعه ابراز داشت: با این وضع رسانه ها جوانان چیزی یاد نمی گیرند. چرا که عقل می گوید حرف درست را بپذیریم و حرف نا صحیح را رد کنیم. تقلید کورکورانه حرام است و ما باید عقل را ملاک قرار دهیم. حتی اگر یک کودک حرف عقلانی بر زبان جاری کرد، باید بپذیریم آن را قبول کنیم.
استاد امجد در مذمت پیروی بدون تعقل اشاره کرد: اینکه برخی می گویند چون ما چیزی نمی دانیم، پس باید تقلید کنیم حرف غلطی است. باید به عقل تمسک کرد و از آن استفاده کرد.
درس عاشورا این است که حق پرست باشیم
ایشان در خصوص فلسفه قیام عاشورا و درس های آن فرمودند: همواره برای ما حق مقدم است. چرا که درس عاشورا این است که باید حق پرست باشیم. نباید شخص پرست و نفس پرست باشیم و باید از قید نفس اماره خارج شویم. چرا که کسی که مومن است و ایمان به خدا دارد، از چیزی نمی ترسد. مسلمان کسی است که اگر یک دنیا هم علیه او بشورند، نلغزد. مسلمان کسی است که اگر همه عالم مرگ او را خواستند، پای حق بایستد. درس امام حسین(ع) هم همین است.
ایشان در خصوص نشانه های اعتقاد به اهل بیت تاکید کردند: کسی که معتقد به امام حسین(ع) و اهل بیت است، دروغ نمی گوید، ظلم نمی کند، تجاوز نمی کند و حق مظلوم را نمی خورد. پرچم امام حسین(ع) تا قیامت برپاست.
آیت الله امجد با اشاره به شان و فضل مرحوم علامه طباطبایی (ره) گفت: علامه طباطبایی دریای بی پایان علم است. او کسی است که سالیان دراز طول می کشد تا به جایگاه و شخصیت علمی و فضل ایشان برسیم. ایشان ارادت خاصی به مرحوم آیت الله قاضی (ره) داشت، و هر گاه اسم ایشان می آمد ادای احترام می کرد.
وی از مرحوم طباطبایی اینگونه نقل کرد: ایشان می گفت، آقای قاضی این را می گفته که تمام فیوضات دنیا به دست امام حسین(ع) است، و پیش کار امام حسین(ع) هم حضرت اباالفضل العباس(ع) است.
آیت الله امجد در خصوص پیام واقعه عاشورا و نهضت امام حسین (ع) فرمودند: کبوتر حرم بودن فضیلت نیست. اینکه زیارت امام رضا، حکم هزار حج عمره را دارد، درست است. اما هدف این مناجات ها ساخته شدن انسان است. امام حسین (ع) آمده است تا انسان بسازد. و این شراب عشق حسین است که انسان را تربیت می کند.
ایشان ادامه داد: به مرحوم طباطبایی (ره) در روز عاشورا گفتند، چرا انقدر بی تابی می کنی؟ ایشان یک کلوخ برداشت و آن را فشار داد. ناگهان دیدند که از کلوخ خون جاری شد. این نشان دهنده عظمت درد موجدات عالم از عاشوراست.
وی گفت: اعتقاد به مکتب حسین یعنی باید دروغ، تکبر، خود خواهی را کنار بگذارید. چرا که یک حقیقت در عالم بیشتر نیست و آن هم راه حسین(ع) است. وقتی می گوییم حسین، یعنی همه خوبی ها، یعنی همه پیامبران، یعنی همه برکات روی زمین.
باید برای اصلاح خود و جامعه بکوشیم
استاد امجد در پایان گفت: عزاداری ها باید تبدیل به هدایت شوند. نماز خواندن و روضه خواندن باید تبدیل به هدایت شود. امروز تهمت در جامعه زیاد است. ندانسته نباید حرف زد. بسیاری از حرف هایی که امروز در جامعه پخش می شود دروغ و تهمت است. باید برای اصلاح خودمان و جامعه مان بکوشیم، که هدف قیام امام حسین(ع) نیز همین بود.
افزودن نظر جدید