سه گام احمدی نژادی‌ها به سوی مجلس دهم

نزدیک به سه سال از خیز انتخاباتی نافرجام احمدی نژاد و یارانش گذشته است.

به گزارش امیدنامه به نقل از خبرآنلاین،از روزی که آخرین سخنرانی احمدی نژاد در سازمان ملل پایانی انتخاباتی داشت و از تریبون سازمان ملل برای 70 میلیون ایرانی پیام "زنده باد بهار" فرستاد و یا آن روز که در کسوت رییس دولت دهم، دست مشایی را در وزارت کشور بالا برد  و گفت" مشایی یعنی احمدی‌نژاد و احمدی‌نژاد یعنی مشایی" تا بلکه صندلی اش در پاستور را به اسفندیار تحویل بدهد احمدی نژادی ها فراز و فرودهای زیادی داشته اند. در این مدت دو معاون او به دلیل پرونده های مالی راهی اوین شده اند و  خودش هم پرونده هایی مفتوحی در قوه قضاییه دارد که شکات آن برخی نمایندگان و اشخصاص حقیقی و حقوقی را شامل می شود.

با اوضاع پیش آمده هر وقت از احمدی نژاد درباره بازگشتش به سیاست سوال شد او سکوت کرد و لبخند زد. اما این تنها یک سوی ماجرای فعالیت های تشکیلاتی احمدی نژاد و یارانش است. در سوی دیگر این فعالیت ها دست کم سه تشکیلات مجزا تا این لحظه تشکیل شده اند که با توجه به نزدیکی به انتخابات مجلس بعید به نظر می رسد اهداف سیاسی و انتخاباتی نداشته باشند.

نخست، جبهه یکتا:
اولین تشکیلات رسمی نزدیک به احمدی نژاد که رسما در 25 خردادماه امسال اعلام موجودیت کرد، تشکیلات "جهه یکتا" بود.  نشست سراسری یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی (یکتا) با عنوان گفتمان انقلاب و به منظور تلاش برای تحقق گفتمان رهبری و کارآمدی و اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور خردادماه برگزار شد. از جمله افراد حاضر در این تشکیلات چهره هایی همچون سیدمحمد حسینی، ناظمی اردکانی، مهدی زاهدی، کامران دانشجو، محمد عباسی، طریقت منفرد، مسعود زریبافان، سیدمهدی هاشمی، مصطفی محمدنجار، حمیدرضا حاجی بابایی، محمد شیخان، اسدالله عباسی، مهرداد بذرپاش و حجت‌الاسلام و المسلمین شریعتی بودند.

دو روز بعد هم عباسی عضو هیأت موسس این جبهه با اینکه گفته بود «هدف جبهه یکتا فعلا برنامه ریزی و انسجام برای انتخابات نیست» اما این را هم گفت که «وزرای دولت نهم و دهم و خیلی از افراد دیگر ممکن است ظرفیت هایشان برای حضور در مجلس مورد توجه قرار گیرد».

عباسی این را هم گفت که این تشکیلات مقدمه ای برای شکل گیری تشکل های بعدی است. آنجا که گفت: "یکتا در حقیقت یک جبهه گفتمانی است و اساسا جبهه های گفتمانی مقدمه ای برای شکل گیری تشکل هایی که می خواهند بعدا سازمان بگیرند، هستند." عباسی همچنین گفت که مدیران و وزرای احمدی نژاد جمع شده اند تا "با نقد عالمانه و منسجم  راه را جدی تر بروند، نیروها را منسجم و متشکل کنند".

چندی بعد کامران دانشجو دیگر موسس جبهه یکتا و عضو کابینه دولت دهم تأکید کرد: نخستین هدف ما از تأسیس این جبهه این است که شعارهای انقلاب را سر دست بگیریم و با نگاه به شعارهای انقلاب هدف‌گذاری اقتصادی، فرهنگی، آموزش عالی و فناوری هسته‌ای داشته باشیم.  به گفته او هدف دیگر آنها از تأسیس جبهه یکتا این است که اجازه ندهند شعارهای انقلاب تحریف شود.

اما در شرایطی که از همان ابتدا تشکیل دهندگان این جبهه بر جدایی مشی و روششان از احمدی نژاد تاکید می کردند اما خبر رسید محمود احمدی‌نژاد، روز 13 تیرماه مراسم افطاری در ساختمان ولنجک ترتیب داده و برخی وزرای دولت‌های نهم و دهم را به این ضیافت دعوت کرده است. هرچند اسامی حاضران در این مراسم رسانه ای نشد اما خبرها حاکی از آن بود که برخی چهره ها از جمله محمد عباسی وزیر ورزش دولت دهم و محمدرضا میرتاج‌الدینی که هر دو از اعضای جبهه یکتا هستند، در این مهمانی حضور داشتند.

کمی بعد از این دیدار  سیدمحمد حسینی، عضو شورای موسس جبهه یکتا از گسترش فعالیت این جبهه در استان ها خبر داد. او اوایل مردادماه گفت که "جبهه یکتا بعد از ماه رمضان فعالیت‌های استانی خود را ساماندهی می‌کند تا در استانها هم افرادی که علاقه‌مند به همکاری با این مجموعه هستند مشخص و جذب شوند و فعلا این مسئله در اولویت کاری خواهد بود". اين در حالي است كه حسينعلي اميري سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه تاکنون هیچ مجوزی برای تاسیس حزب یکتا صادر نشده است، گفت: بر اساس قانون انجام هرگونه فعالیت حزبی، نیاز به اخذ مجوز از کمیسیون ماده 10 احزاب دارد. 

دوم، اتاق فکر تشکیلات خیابان فلسطین:
اما گذشته از جبهه یکتا، بخشی دیگر از وزرا  و اطرافیان احمدی نژاد در ساختمان خیابان فلسطین دور هم جمع شده اند و از قضا فعالیت های موثری هم در مقابله با دولت دارند. هفته نامه صدا در شماره 56 خود از تشکیل موسسه‌ای به نام «موسسه سیاست پژوهی تمدن اسلامی» خبر داد که از مدتی پیش فعالیت خود را به ریاست "حیدر مصلحی" وزیر سابق اطلاعات آغاز کرده است. به نوشته این هفته نامه اعضای این موسسه مدیران دولت احمدی‌نژاد و برخی از اعضای تیم سابق هسته‌ای هستند. آنها تقریبا هر هفته یک جلسه و گاه بیشتر از یک جلسه دور هم جمع می‌شوند و  دستور کار مشخصی را دنبال می کنند.

جالب آنکه بنا به گزارش هفته نامه صدا در ماجرای تصویب برجام نیز این موسسه مورد مشورت قرار گرفت و در تهیه گزارش کمیسیون ویژه برجام کمک کرد. به جز حیدر مصلحی، پرویز داودی، محمد سلیمانی، علی نیکزاد، علی‌اصغر زارعی، فواد ایزدی، حسین صمصامی و ... از اعضای دیگر این موسسه هستند.

سوم، تشکیلات سراسری"شورای تبیین گفتمان":
اما دیگر تشکیلاتی که مشاور رسانه ای احمدی نژاد از آن رونمایی کرده است، "شوراهای تبیین گفتمان" در تهران و استان ها است. او در گفت و گویی که با خبرآنلاین داشت گفت که تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و مقابله با نفوذ آمریکا دو وظیفه ای است که این شوراها پیگیری می کنند. آن طور که داوری گفته است 7 هزار مدیر ارشدی که در دوره احمدی نژاد با تصمیمات او وارد چرخه اداری کشور شدند و بعد با تغییر دولت از این مجموعه خارج شده اند، حالا به عنوان بازوهای اجرایی احمدی نژاد در سراسر کشور عمل خواهند کرد. داوری البته بر این نکته هم تاکید می کند که اهداف این مجموعه انتخاباتی نیست. موضوعی که با توجه به فعال شدن این تشکیلات در کمتر از 6 ماه مانده به انتخابات به سختی قابل قبول است.

آنها البته دو هفته پیش همایشی را هم با عنوان "تبیین مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و امام" برگزار کردند. همایشی که در شرایط کنترل شده و پشت درهای بسته برگزار شد، اما گمانه زنی ها حاکی از آن بود که این گردهمایی سراسری «بهاری»ها یکی از گام های جدی شان برای فتح بهارستان بود.

اما در حالی همایش های تشکیلاتی احمدی نژادی ها پشت درهای بسته برگزار می شود که حضور خود احمدی نژاد در مناسبت هایی که برای سخنرانی های گاه و بیگاهش ترتیب داده می شود چندان با استقبال همراه نیست. از جمله آخرین حضور او در امام زاده چیذر که قرار بود برای سخنرانی حاضر شود اما به دلیل کم شمار بودن جمعیت از حضور و سخنرانی منصرف شد. کمی بعد اما اطرافیان او سفری به بیرجند برایش ترتیب دادند تا این بار شانس خودش را در یک استان نیمه محروم آزمایش کند. او در میان مردم بیرجند اظهارات جالبی داشت از جمله گفته بود: سنت تاریخ است که یاران پیامبر را انحرافی بخوانند.

هر چه هست به نظر می رسد تحرکات این روزهای احمدی نژاد و یارانش بیانگر برنامه های جدی آنها برای بازگشت و حضور در عرصه سیاست باشد. 

افزودن نظر جدید