سوء تفاهم بر سر فکت شیت

حسن محمدی کارشناس روابط بین‌الملل در امید هسته ای نوشت :

موفقیت ایران در پای میز مذاکره با شش قدرت جهانی و به دست آوردن امتیازهای مهم و اساسی در مذاکرات هسته ای موجب شد ایالات متحده آمریکا برای کاهش فشارهای درونی خود "فکت شیت" جهت داری منتشر کند، همین امر به سوء تفاهم ها دامن زد، اتفاقی که در "ژنو3" نیز توسط ایالات متحده آمریکا انجام شد تا بتواند افکار عمومی خود را سامان دهد.

«فکت شيت » چيست؟

«فکت شيت Fact sheet»در لغت به معنای «شرح ماجرا» می باشد و در کشورهایی مانند آمریکا که فرهنگ غالب مردم بیش از «شنیدن» و پذیرش مسائل مهم داخلی و بین المللی، «مکتوب» است از این روش برای مسائل مهم بهره می گیرند. دولت مردان در آمریکا برای توجیه افکار عمومیو سایر مقامات اطلاعیه رسمی منتشر می کنند که به این اطلاعیه رسمی «فکت شيت» گفته می شود که عموما در کنار برداشت از یک واقعه مهم، حاوی اطلاعاتی مختصر درباره آن واقعه نیز هست.

فکت شیت ایرانی

در این سوی میدان جمهوری اسلامی ایران نیازی به انتشار "فکت شیت" یا "گزاره برگ" نداشت به دلیل اینکه فرهنگ مردم ما فرهنگ شنیداری است اما تجربه "ژنو3" موجب شد که این بار تیم مذاکره کننده ایرانی در بازی رسانه ای نیز دست برتر داشته باشد و پیش از اقدام آمریکایی ها و در زمانی که هنوز در دانشگاه لوزان وزرای ایران و شش قدرت جهانی برای عکس یادگاری و قرائت بیانیه توسط ظریف و موگرینی، حاضر نشده بودند متنی در رسانه های ایرانی منتشر شد با عنوان"خلاصه ای از مجموع راه حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک"، که به سرعت در همه رسانه های جهان منتشر شد و عملا در بازی رسانه ای نیز جمهوری اسلامی ایران در لوزان پیروز شد و این اقدام تیم مذاکره کننده ایرانی همه را متحیر کرده بود.

با انتشار "فکت شیت" آمریکایی چند روز پس از لوزان، به یکباره موجی به راه افتاد مبنی بر اینکه چرا فکت شیت ایرانی منتشر نمی شود. در همین ارتباط مسوولان دولتی و تیم مذاکره کننده از جمله علی اکبر صالحی، محمدجواد ظریف،عراقچی و... اعلام کردند که سخنان بیان شده "فکت شیت"، شفاهی است و نیازی به "فکت شیت" جدید نیست. آنچه مورد نظر تیم مذاکره کننده ایرانی بود این بود که دلیلی ندارد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به فکت شیت جهت دار آمریکایی ها فکت شیت جدیدی ارائه دهد که پاسخی به ایالات متحده آمریکا باشد و عملا در بازی آنها قرار بگیرد. در واقع جمهوری اسلامی ایران "گزاره برگ" خود را پیش از این صادر کرده بود و بازی رسانه ای را در دست گرفته بود.

اساسا "فکت شیت"یا به قول ما ایرانی ها"گزاره برگ" نقشی جز ساماندهی افکار عمومی ندارد اما برخی به گونه ای سخن گفته اند که گویی "فکت شیت" بخشی از تفاهم است؟!! و در این راستا پس از سخنان اخیر رئیس جمهور پروژه تناقض سازی را در دستو کار خود قرار داده اند و به سوء تفاهم موجود دامن می زنند. این در حالی است که تاکنون مقامات ایرانی بارها اعلام کردند که ارائه فکت شیت به معنای پاسخی به ایالات متحده آمریکا که در داخل توسط برخی درخواست شده بود، ضرورت ندانسته و بیان کردند که در صورت ضرورت، ارائه خواهد شد، در حالی که اصل نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در متن "خلاصه ای از مجموع راه حل های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک" پیش از این توسط تیم مذاکره کننده ایرانی ارائه شده است.

افزودن نظر جدید