سید حسن خمینی: فراموشی تاریخی برای یک ملت اتفاق بسیار تلخی است

یادگار امام(ره) با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای تامین پیشرفت فردای علمی کشور شکل گرفت، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق اهداف انقلاب شکل گرفت.

به گزارش امید به نقل از جماران، آیت الله سیدحسن خمینی عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی این دانشگاه با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، گفت: چنانچه بخواهیم به داستان انقلاب و مسیری که مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) نزدیک به پنجاه سال قبل آغاز کردند نگاه بیندازیم می‌بینیم که این مسیر سال‌ها قبل و در دهه‌های مختلف توسط افراد دیگری هم هموار شده بود.

وی با بیان اینکه مردم در مسیر انقلاب چندین خواسته تاریخی داشتند، افزود: یکی از مهم‌ترین خواسته‌هایی که مردم بیش از پنجاه سال پیش در مسیر انقلاب داشتند، استقلال بود. آزادی و دینداری و معنویت نیز از دیگر خواسته‌هایی بود که مردم در آن زمان دنبال می‌کردند.

یادگار امام(ره) اظهار کرد: چنانچه به تاریخ نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این سه خواسته مهم در طول 200 سال گذشته مطلوب مردم ایران بوده است اما حرکت‌های اجتماعی و سیاسی همواره به نوعی بر یکی از این سه خواسته پافشاری کرده و ابعاد دیگر کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند.

وی با اشاره به روند پیشرفت علمی در کشور در دوران قبل از انقلاب اسلامی، گفت: از اواخر دوره صفویه و به ویژه آغاز دوره قاجار با رکود و عقب‌ماندگی از نظر علمی مواجه هستیم. در این دوران جهان اسلام و به ویژه ایران که در طول تاریخ بار اصلی تمدن اسلامی را بر دوش می‌کشیده به عقب ماندگی گرفتار می‌شود.

سیدحسن خمینی گفت: در این دوران آرزوی پیشرفت در مردم شکل می‌گیرد که این آرزو در دل خود آرزوهای دیگری از جمله آرزوی استقلال را به همراه دارد.

یادگار امام (ره) با اشاره به عدم استقلال مردم در دوران قاجار، خاطرنشان کرد: تقریبا از اواسط دوران قاجار که موضوع عهدنامه گلستان و جدایی افغانستان از ایران مطرح می‌شود، مردم همواره با نوعی عدم استقلال و وابستگی سیاسی مواجه بودند. این موضوع به گونه‌ای بود که حتی تاریخ، تغییر سلطنت قاجار به پهلوی را بر اثر یک ایستادگی بسیار ساده احمدشاه در مقابل قرارداد 1919 یاد می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم مطالعه تاریخ کشور، گفت: برای هر ایرانی واجب است که تاریخ 100 ساله ایران را به ویژه پس از مشروطه مطالعه کند تا متوجه شود که از کجا به کجا رسیده‌ایم و هوشیار باشد که دیگر در یک دوره تکرار نیفتیم.

یادگار امام (ره) با بیان اینکه فراموشی تاریخی برای یک ملت اتفاق بسیار تلخی است، گفت:‌ روزهایی بر این مملکت گذشته است که هیچ تصمیمی نه تصمیمات در مورد تغییر نخست‌وزیر و صدراعظم بلکه تصمیمات بسیار جزئی‌تر جز با تایید سفارتخانه‌های خارجی در کشور گرفته نمی‌شد. در آن دوران در دل آرزوی پیشرفتی که مردم داشتند، آرزوی استقلال نیز وجود داشت.

وی با اشاره به آغاز دوره مشروطیت در تاریخ کشور، گفت: آرزوی استقلال به قدری اهمیت داشت که مشروطه ایران در آغاز خود به اشتباه افتاد و کار خود را به اشتباه به جای بست نشستن در حرم عبدالعظیم حسنی یا در یکی از مساجد، در باغ سفارت انگلیس بست نشستند.

این عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دومین آرزوی مردم در دوران پیش از انقلاب، گفت: استبداد صفوی، قاجاری و استبداد که نظام پهلوی بر مردم وارد کرده بود به گونه‌ای بود که آزادی به شدت به عنوان یکی از آرزوهای مردم تبدیل شده بود. در آن دوران احساس لزوم وجود قانون بیش از هر زمان در بین مردم وجود داشت.

یادگار امام(ره) با اشاره به هدف و سومین آرزوی مردم در دوران پیش از انقلاب، گفت: استقلال، آزادی و معنویت و دینداری خواسته‌هایی بود که در دوران مشروطه مورد توجه قرار نگرفت. در این دوران زمانی بحث استقلال پررنگ می‌شد، در صورتی که استقلال بدون آزادی امکان‌پذیر نبود. در این دوران هنگامی یکی از این سه خواسته مورد توجه قرار می‌گرفت به خواسته‌های دیگر کم‌توجهی می‌شد اما انقلاب اسلامی نقطه تلاقی میان خواسته‌های مردم بود. انقلاب اسلامی در هنگام آغاز خود و در شرایط آن دوران به آمریکا و بلافاصله به شوروی "نه" گفت که در نظام دو قطبی آن دوران به نوعی انتحار سیاسی بود.

این عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در ذات انقلاب اسلامی، استقلال‌خواهی وجود دارد، گفت: انقلاب اسلامی انقلابی به شدت آزادی‌خواه و استبدادستیز است. روح انقلاب 57 استبدادستیزی و انقلاب دینی است. این انقلاب نگاه به آینده دارد و هیچگاه آرمان‌های خود را در پشت سر نمی‌بیند.

سیدحسن خمینی با اشاره به مقابله امام خمینی (ره) با تحجر و ایستادگی و تاکید ایشان بر ارزش‌های دینی، گفت: امام راحل در سال‌های آخر عمرشان همواره با صدور فتواهایی در رابطه با شطرنج و موسیقی، بت تحجری که در آن دوران وجود داشت را شکستند. ایشان همچنین در آن دوران در کنار طرح بحث اسلام آمریکایی بحث مقابله با نظام‌های طبقاتی را مطرح کردند و اعلام کردند که نظام سرمایه‌داری را نمی‌پذیرند.

وی گفت: یکی از خصوصیات انقلاب ما این است که نگاه به آینده دارد و این یکی از تفاوت های انقلاب ما با چیزی است که داعش آن را مطرح می کند. دین آنها در گذشته است و ما در دینداری مان نیز به آینده و فردا نگاه می کنیم. تدین از نگاه امام به عنوان رهبر انقلاب در مقابل تحجر بود و امام به همان اندازه که در مقابل بیگانگان می ایستادند، جلوی متحجران را نیز می گرفتند. ما باید بدانیم که دینداری منهای پیشرفت و استقلال منهای آزادی راهگشا نخواهد بود. باید تمام خواسته های مردم با هم دیده شوند.

افزودن نظر جدید