سید هادی خامنه‌ای: جلب رضایت مردم با پوپولیسم متفاوت است

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به اهمیت مردم در نگاه امیرالمؤمنین(ع)، به اصل بودن آنچه مردم به آن قائل هستند، پرداخت و افزود: خداوند هم آنچه خود می گوید را از دهان مردم می گوید و خداوند می خواهد از زبان مردم کاری انجام شود و این به معنای بها دادن به مردم است. چنانچه حضرت علی(ع) در ماجرا پذیرش خلافت می گوید "اگر مردم نبودند و حجت را بر من تمام نمی کردم، عنان شتر خلافت را رها می کردم؛ چون دستور است باید سکوت نکرد و چون مردم آمدند و از من خواستند، باید می آمدم".

به گزارش امیدنامه به نقل از جماران، همزمان با هفتمین شب ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان، امام حسین (ع)  در مراسم عزاداری که در حسینه دارالزهرای تهران برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای، اظهار کرد: اهمیت پرداختن به عدل به این دلیل است در سال های گذشته به این موضوع مهم کمتر پرداخته شده است و به جای پرداختن به عدالت در همه حوزه های سیاسی، اجتماعی  و اقتصادی سراغ مباحث دیگر رفته اند که آنها هم زیر مجموعه ای از عدل محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینکه خداوند منظور اصلی از آمدن انبیا با کتاب و بینات را اجرای قسط و عدل در جامعه می داند، گفت: اجرای عدالت باید در جامعه توسط خود مردم و با آگاهی و فرهنگ سازی که قبل از اجرا به دست می آید صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین هادی خامنه ای با بیان اینکه مبحث عدالت، مساوات و برابری و همچنین جلوگیری از ظلم بر مردم برای همه جوامع جذاب بوده است، خاطرنشان کرد: وقتی بلوشویسم و سوسیالیسم با این شعار برای برقراری عدالت آمدند و نتوانستند عدل به معنی واقعی را پیاده کنند و در مقابل آنها لیبرال ها برای اینکه شعار جذاب دیگری داشته باشند، مبحث آزادی را برای مردم مطرح کردند، ولی عملکرد و کار هر 2 گروه دارای اشکال بود.
وی افزود: گروه اول  واقعیت عدل را نفهمیدند و به بهانه ایجاد عدل آزادی مردم را محدود کردند و آنهایی هم که در مقابل آن به بحث آزادی پرداختند یا واقعیت آزادی را نفهمیدند و یا به عمد آن را اجرا نکردند. آنچه در غرب به عنوان دموکراسی و مردم سالاری مطرح است و در انتخابات مطرح صحبت آن می شود، رای نیست بلکه راس است.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه اسلام هم آزادی و هم عدالت را  برای مردم به درستی تبیین کرده است، ادامه داد: به نظر ما، آزادی نتیجه اجرای صحیح عدالت است.
وی  با بیان اینکه شاید عده ای سوال کنند آیا در قرآن علاوه بر عدالت راجع به آزادی هم سخنی به میان آمده است؟ یادآور شد: شاید کلمه آزادی و حریت به صورت مستقیم نیامده باشد، ولی بیاناتی مکرر راجع به تعقل و فکر کردن و استفاده از قدرت عقل سخن به میان آمده است. طبیعی است که جامعه و انسان ها زمانی می توانند از عقل و شعورشان استفاده کنند که این آزادی در آنها وجود داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین هادی خامنه ای با اشاره به بیانات و خطبه های امیرالمؤمنین(ع) در مورد اهمیت عقل، عدل و مردم، افزود: حضرت علی(ع) در اولین خطبه نهج البلاغه در جایی که به  موضوع فرستادن انبیاء الهی و ماموریت آنها می رسد، می فرماید"یکی از ماموریت های انبیاء این بوده است که نعمت های فراموش شده اعطا شده به مردم را به آن ها یادآوری کنند." امیر المومنین(ع) معتقد است "انبیاء برای این امر آمده اند که به مردم بگویند عقل را از دفینه ها بیرون کشیده و از آن استفاده کنند".
وی در بخش دیگری از سخنان خودبا بیان اینکه در کتب روایی ما مباحث مفصلی درباره عقل و جهل آمده است و علمای ما در این باره کتاب ها نوشته اند، خاطرنشان کرد: همین تاکید بر عقل و جهل در مکتب ما بهترین دلیل به اهمیت این موضوع است طوری که اسلام از انسانه ا می خواهد از آزادی فکر و اندیشه بهره برده و از عقل استفاده کنند.
این سخنران شب هفتم محرم دارالزهرا، اضافه کرد: اسلام عدل و آزادی را  در کنار هم دیده است، در حالیکه در غرب سال هاست جهان را به خاطر این 2 مفهوم معطل کرده اند و نه به عدالت به معنای واقعی و نه به آزادی نرسیده اند. ارتباط عدالت و آزادی در اسلام محرز است و نمی توان ذره ای تردید در آن راه داد.
وی با استناد به فرازهایی از خطبات  و کلام امام علی (ع)، تصریح کرد: تغییراتی که در جامعه رخ می دهد معلول خواست و اراده انسان های آن جامعه است. فقر و گرسنگی و زیر دست بودن، معلول گناهانی است که خود مردم می کنند. کدام گناهان؟! گناهانی چون عدم استفاده از عقل و شعور.
حجت الاسلام والمسلمین هادی خامنه ای ادامه داد: بزرگترین گناهانی که جامعه را به سقوط می کشاند، نداشتن اراده و به کار نگرفتن عقل و شعور است. به کار گرفتن عقل و شعور، یعنی دوری از دروغ، غیبت، تهمت و گناهانی که پیوندهای اجتماعی را سست می کنند. اینها گناهانی است که خداوند به آن ها اشاره می کند.
وی گفت: در روزی که صحنه نمایش عدل و قسط اوست و میدان اجرای آن توسط خداوند فرا می رسد ممکن است عده ای به خاطر عدم اراده کافی و ضعف هایشان توجیهاتی بیاورند، آنگاه به آنها گفته خواهد شد شما به خاطر داشتن عقل و شعور قادر به انجام هر کاری بودید.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه پیروزی، کامیابی و رسیدن به اهداف مقدس بدون کار و کوشش نصیب هیچ ملتی نشده است و به ما هم نخواهد رسید، یادآور شد: در راس ارزش های اسلامی عدالت قرار دارد. آنچه که اسلام برای بشر و جامعه خواسته است به معنی احترام به شان و انسان ها نیز هست. از انسان خواسته شده است که خودتان ابتدا مفهوم و ضرورت عدالت را بفهمید و سپس نسبت به اجرای آن اقدام کنید. در اسلام بازگشت همه ارزشها به عدالت است.
وی ادامه داد: در نگاه امام علی(ع) مهمترین و کاملترین مصداق معروف اجرای عدالت است. فهم بسیاری از افراد مدعی با آنچه درلسان ائمه و قرآن آمده است متفاوت است.
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای افزود: در خطبه معروفی، امام علی(ع) عدل را یکی از 4 پایه ایمان معرفی می کند.
وی با اشاره به اهمیت فهم عمیق در شناخت معروف و منکر، تاکید کرد: کسانی که می خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند باید دارای فهم عمیقی از منکر و معروف باشند. بتوانند حکمی برجسته و نظری شایان بدهند. کسانی که می خواهند عدالت را در جامعه اجرا کنند باید حایز چنین شرایطی باشند. باید کیفیت غور و فرورفتن در علم را داشته باشند تا بتوانند به حکم های صحیحی برسند. چنین افرادی دچار افراط و تفریط نمی شوند و در میان مردم به محبوبیت می رسند.
این سخنران شب هفتم محرم در حسینه دارالزهرای تهران با اشاره به ابعاد عدالت در اسلام، افزود: عدالت در سیاست، امکانات، تحصیل علم و برخورداری از همه امکانات اقتصادی باید در جامعه وجود داشته باشد.در فلسفه احکام یکی از کارهای عدالت تعدیل ثروت است. خداوند زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه را برای فقرا در نظر گرفته است، هرچند در اموال اغنیا.
وی با  استناد به قسمتی از نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، به اهمیت خشنود ساختن مردم  اشاره کرد و افزود: یکی از ملاک های عدل این است که باید کاری کرد که خشنودی مردم جلب شود.
وی تصریح کرد: بین جلب رضایت مردم و پدیده پوپولیسم باید مرز قائل شد. فریب دادن مردم، منت گذاشتن بر سر مردم و سوء استفاده از سطحی نگری در آنها همان پوپولیسم است.
حجت الاسلام والمسلمین  سید هادی خامنه ای با بیان اینکه گرایش طبیعی انسان از فطری بودن عدالت نشات می گیرد، افزود: عدالت جزو مسائل فطری انسان است و انسانی پیدا نمی شود که ظلم به خود و دیگران را بپذیرد. چون عقل انسان در تشخیص حسن و قبح دارای استقلال است و عقل یکی از ابزارهای تشخیص حق از باطل است.
وی با اشاره به اهمیت مردم در نگاه امیرالمؤمنین(ع) به اصل بودن مردم و آنچه آنها به آن قائل هستند پرداخت و افزود: خداوند هم آنچه خود می گوید را از دهان مردم می گوید و خداوند می خواهد از زبان مردم کاری انجام شود. این بها دادن به مردم است. چنانچه حضرت علی(ع) در ماجرا پذیرش خلافت می گوید» اگر مردم نبودند و حجت را بر من تمام نمی کردم عنان شتر خلافت را رها می کردم. چون دستور است باید سکوت نکرد و چون مردم آمدند و از من خواستند باید می آمدم.
دیبرکل مجمع نیروهای خط امام عنوان کرد: برخلاف کسانی که رای مردم را زینتی می دانند، علی(ع) معتقد بود رای مردم تعیین کننده و حجت است. او رسما از مردم می خواست یاری اش کنند و پذیرش این مسئولیت را بی حضور آنها ممکن نمی دانست.
وی  با اشاره به مقایسه عدل و جود در نگاه امام علی(ع) یادآور شد: حضرت امیرالمومنین(ع) معتقد است عدل بر جود اولی تر است. عدالت یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن. اگر جود و بخششی هم وجود داشت باید در چارچوب عدالت باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای با بیان اینکه در راه عدالت باید مبارزه کرد، افزود: مبارزه امام حسین(ع) هم در راه عدالت بود و امر به معروف با استعاره ای و به تعبیری همان امر به عدالت است. حضرت امام حسین(ع) تنها برای شهادت نیامده بود. او آمده بود که زمام امور را به دست بگیرد و از آنجا اصلاح کند. امام حسین(ع) دعوت ها را باور داشت و نزدیکترین یارانش از جمله مسلم بن عقیل را برای بررسی اوضاع جامعه اعزام کرده بود و ایشان هم گفته بودند، اوضاع آنچنان که می خواهید است. ولی در میانه راه عده ای خیانت کرده بودند. در این شرایط قرار هم نبود که امام از میانه راه برگردند.
وی افزود: امام خمینی(س) هم در جریان انقلاب کاملا آماده شهادت بودند. چه قبل از تبعید و چه بعد از تبعید بالاترین هزینه ها را برای انقلاب دادند. امام حسین (ع) هم  طوری نبود که صرفا برای شهادت یا صرفا برای حکومت آمده بوده باشد. ایشان هم برای شهادت آماده بود و هم برای حکومت و اصلاحگری از آن طریق آمده بود که شهادت نصیب ایشان شد.
دیبرکل مجمع نیروهای خط امام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در اسلام زیربنای اقتصاد عدالت است، یادآور شد: مرحوم مطهری و مرحوم صدر همه به این موضوع پرداخته اند و معتقد بودند که عدالت زیربنای اقتصاد اسلامی است. امروز هم اگر کسانی جز این را می گویند تصور درستی از اسلام ندارند.
وی با اشاره به مشخصات جامعه ای که عدالت در آن قابلیت اجرا شدن دارد افزود: اجرای عدالت در همه جوامع و جامعه ما چنین شرایطی دارد؛ مسئولان خودکامه نبوده و مشورت پذیر باشند و فرد محوری و شخصیت محوری باید در آن جامعه تعطیل شود. جامعه ای که فکر نکرد و احساس نیاز به تفکر نداشت، به هر ذلتی تن می دهد.
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای، افزود: برای اجرای عدالت در جامعه باید منصف باشیم. وقتی سخن از حق می شود همه مشتری آن می شوند، ولی وقتی نوبت به اجرای حق می شود همه معترض می شوند. هنگام خشم و شهوت باید خویشتندار بود؛ چرا که عدالت نیاز به خونسردی دارد.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی برای اجرای عدالت، خاطر نشان کرد: باید فرهنگ عدالتخواهی در جامعه نهادینه شود. انسانی مثل امام خمینی(س) که از جوانی خودسازی کرده بود توانست خود را برای رهبری انقلاب اسلامی آماده کند. برای اجرای عدالت همکاری مردم ضروری است و شرط همکاری مردم مشارکت دادن آنهاست.
در این جلسه که شامگاه سه‌شنبه در حسینیه دارالزهرای تهران برگزار شد، چهره‌هایی نظیر حجت الاسلام و المسلمین سیدیاسر خمینی، آیت الله سید محمد موسوی خوئینی‌ها، علی‌اکبر محتشمی‌پور، عبدالواحد موسوی لاری، محمدرضا عارف، رسول منتجب‌نیا و جمعی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز حضور داشتند.

افزودن نظر جدید