شیزاد: اصلاح‌طلبان نباید در گذشته منجمد باشند

نقد عملکرد گذشته یکی از حلقه‌های مهم تصمیم‌گیری در هر حوزه‌ای از جمله سیاست است. هرچند که اصلاح‌طلبان در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به اصولگرایان دارند اما شاید همچنان یکی از ریشه‌های ضعف آنان عدم نقد صحیح گذشته اصلاح‌طلبی باشد. نسل دوم اصلاح‌طلبان یا همان جوانان اصلاح‌طلب عموما بر این عقیده‌اند که نسل پیشینشان بعضا مرتکب اشتباهاتی شده‌اند که باید آنها را نقد کرد و این تجربه‌ها را چراغ راه آینده کرد

به گزار ش امید به نقل از سلام نو، احمد شیرزاد تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب  در همین زمینه گفت: یک جریان سیاسی به هویت خود زنده است. تبار سیاسی، نوعی وجه و اعتبار است که حتی می‌توان گفت جذابیت یک جریان سیاسی هم به آن بستگی دارد.

وی افزود:: تبار سیاسی جریان اصلاح طلبی که امروز در جامعه ما وجود دارد، به جریان چپ در اوایل انقلاب باز می‌گردد. در سال‌های عمر امام تقریبا دو اردوگاه سیاسی مهم وجود داشت. یک اردوگاه که بیشتر جوانان انقلاب در آن بودند، به لحاظ گرایش‌های اقتصادی عدالتگرا‌تر بود و یک جریان هم که آن زمان به جریان راست مشهور بود، به لحاظ گرایش‌های اقتصادی باز‌تر و لیبرال‌تر بود.

تبار سیاسی، یک سرمایه اجتماعی است

شیرزاد  ادامه داد: شاید اگر امروز به این قضیه نگاه شود، ممکن است که اصلاح طلبان امروز بسیاری از افکار چپ گرایانه آن زمان را قبول نداشته باشند و بسیار جالب است که مثلا جریان فکری آقای احمدی‌نژاد که برخواسته از جریان اصولگرایی بود، در بعضی از افکار و رفتار‌ها درست‌‌ همان رفتار چپ‌های اول انقلاب را داشت. این نکته از این جهت جالب است که ممکن است از لحاظ گرایش‌های فکری و نقطه نظر‌ها در ارتباط با مسائل کشور بسیاری از جابجائی‌ها رخ دهد، اما آنچه که مهم است آن است که اگر یک جوانی امروز خود را منتسب و متمایل به جریان اصلاح طلب می‌داند به این پیشینه و تبار سیاسی توجه کند.

وی  تصریح کرد: صرف نظر از آن که دلیلی ندارد که یک جوانه بیست ساله امروز مانند یک جوان بیست ساله، سی سال قبل رفتار کند، اما این پیشینه و تبار سیاسی، به خودی خود یک سرمایه اجتماعی برای او است.

نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس افزود: تفکرات افراد ممکن است بسیار متفاوت از هم باشد اما اینکه انسان خود را با یک تبار سیاسی مشخص پیوند بزند نوعی اعتبار و امتیاز و وجاهت و محبوبیت برایش ایجاد می‌کند و ما هرگز نباید این موضوع را نادیده بگیریم.

بدنه تشکیلاتی قدرتمندی داریم

شیرزاد گفت: ما اصلاح طلبان در کشور یک بدنه تشکیلاتی داریم که قدرت آن را در انتخابات اخیر دیدیم و مشاهده کردیم با وجود آنکه در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد تلاش شد تا این بدنه تضعیف شود و یا نادیده گرفته شود و از ورود آن به نهاد‌های قدرت جلوگیری شود و پس از خرداد سال ۸۸ محدودیت‌های بسیاری برای آن ایجاد شد، سه هفته مانده به انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ که فضایی ایجاد شد تا مردم احساس کردند که گوئی روحانی حرف متفاوتی از دیگران می‌زند و می‌تواند دریچه جدیدی باشد، این بدنه تشکیلاتی و این جریان سیاسی جهت گیری خود را به سمت آقای روحانی و آقای عارف تنظیم کرد و فشار اجتماعی فزاینده‌ای به هر دو کاندیدا وارد شد که یکی از شما باید به نفع دیگری انصراف دهید. در نهایت هم همه پشت سر آقای روحانی صف بندی کردند و تلاششان منجر به پیروزی روحانی شدند.

این فعال اصلاح‌طلب توضیح داد: این پتانسیل اتفاقی نیست و حاصل سه دهه تبار سیاسی است. تاکنون هزاران ضربه به این جریان سیاسی وارد شده و افکار و نگرش‌هایش تغییر کرده است، اما در عین حال‌‌ همان جریان سیاسی و هویت دار است و جوان اصلاح طلب باید بداند که اگر بخواهد خود را از این تبار سیاسی کنار بکشد، بخشی از هویت اجتماعی را که می‌تواند در برخی مقاطع سیاسی به او قدرت دهد را نفی کرده است. بنابر این باید حواسمان جمع باشد که در بحث نقد گذشته به سراغ نفی گذشته نرویم و تبار سیاسی خود را کتمان نکنیم.

نباید تبار سیاسی‌مان را تحقیر کنیم

شیرزاد با ذکر خاطره‌ای گفت: به خاطر دارم در دوره نمایندگی‌ام، در جریان یک دیدار رسمی، از حزب سوسیالیست فرانسه دیدار کردیم. نکته جالبی که در مورد این حزب وجود داشت آن بود که این حزب در یک مقطعی از حزب کمونیست فرانسه جدا شده است و وقتی به نمایشگاه عکس پیشینه آن حزب سیاسی نگاه کردیم، دیدیم که آن پوستر‌های خشن کمونیستی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۵۰ را هنوز هم می‌توان در این نمایشگاه دید. با وجود آنکه حزب سوسیالیست امروزی فرانسه از لحاظ اقتصادی بسیار باز‌تر از گذشته است و فاصله زیادی با احزاب لیبرال دموکراتیک ندارد، اما تبار سیاسی خود را نفی نمی‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: نقد گذشته نباید نفی و یا نادیده گرفتن و یا تحقیر تبار سیاسی باشد. در عین حال هم ما اصلاح‌طلبان هرگز نباید در گذشته منجمد باشیم. البته به نظر من جریان اصلاح طلب برخلاف جریان اصولگرا از این جهت پویا است. به عبارت دیگر جریان اصلاحات با بازنگری‌های بسیار شجاعانه‌ای که در مقاطع حساس انجام داده نشان داده است که جریان سیاسی‌ای است که در گذشته منجمد نمی‌شود.

افزودن نظر جدید