صدورپروانه روزنامه‌نگاري، خلاف اصل قانون اساسی و آزادی بیان است

لایحه جنجالی سازمان نظام رسانه‌ای، هفته گذشته در هیات دولت به تصویب رسید. بعد از اینکه اهالی رسانه نسبت به بندهایی از آن انتقاد کردند، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتقادات گفت که این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی دولت رفته است. البته مقصد نهایی این لایحه در صورت تصويب نهايي، مجلس شورای اسلامی خواهد بود تا از سوی نمایندگان خانه ملت به قانون تبدیل شود. بی شک باید تغییرات گسترده ای در این لایحه ایجاد شود و نظرات اهالی رسانه که این لایحه قرار است درباره آینده آن‌ها اقداماتی را انجام دهد نیز به‌طور حتم باید کسب شود و در دستور کار مسئولان قرار گیرد. در همین راستا و برای بررسی نگاه مجلس به لایحه نظام رسانه‌ای به سراغ محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران كه خود از اهالي رسانه به حساب مي‌آيد،رفتیم. وکیلی که با فضای مطبوعات آشنایی کاملي دارد، می گوید ایرادات این طرح در مجلس به نفع اهالی رسانه خواهدبود. او معتقد است وجود این نظام رسانه‌ای، ضرورت دارد اما جزییات این لایحه، با مشکلات فراواني روبه‌رو است که باید به آن توجه شود.در ادامه مشروح گفت و گوی «قانون» با محمدعلی وکیلی را مي‌خوانيد.

هفته گذشته لایحه نظام رسانه‌اي در هیات دولت به تصویب رسید. شما به عنوان یکی از اهالی رسانه و همچنین نماینده مجلس، نظرتان نسبت به این لایحه چیست؟

لایحه نظام رسانه ای، ضرورتی است که در دولت‌های مختلف وعده آن داده شده ولی همه دولت‌ها در ارائه این لایحه به مجلس تعلل داشته‌اند. اینکه ما در ارتباط با رسانه‌ها به نظامي صنفی دست پیدا کنیم كه دارای جایگاه حقوقی بوده و احکام آن الزام آور باشد، ضرورتی انکار ناپذیر است.به نظر من، نباید به گونه‌ای رفتار كنيم که كليت وجود این نظام با مشکل روبه‌رو شوداما بسیاری از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه با شکل و محتوای این لایحه مشکل دارند و آن را دارای ایرادات فنی می‌دانند. درست است. در اینکه لایحه فعلی به لحاظ محتوا اشکال دارد، شکی نیست اما اینکه به بهانه اشکالات محتوایی ما اصل لایحه را به دیوار بکوبیم نيز عقلانی نیست. به نظر من با توجه به فضای کنونی دولت و مجلس که فضای مناسبی برای تعیین و تکلیف لایحه نظام صنفی و لایحه اصلاح قانون مطبوعات است، باید بدون جنجال و فضا سازی کاذب، این دو قوه را تشویق کرد که هر دوي این لوایح، هرچه زودتر به مجلس ارائه شود.

لایحه اصلاح قانون مطبوعات نيز قرار است از سوی دولت به مجلس ارائه شود؟

بله. این لایحه نيز در دستور کار دولت است که البته از جزییات آن اطلاعی در دست نیست.شما معتقدید تمامي این دولایحه را نباید نقض کرد.

فکر می کنید این لوایح را می توان در مجلس رفع ایراد کرد؟

بله همین گونه است. این دولایحه باید هرچه سریع‌تر به مجلس بیاید. در مجلس به صورت طبیعی ما فرصت داریم که اصلاحات لازم را به نفع صنف رسانه انجام دهیم.

در بخشی از لایحه نظام رسانه‌اي، بحثی در رابطه با اعطای پروانه روزنامه نگاری مطرح می شود که بسیار دچار اشکال و نقد رسانه‌هاست. نظر شما در رابطه با پروانه روزنامه نگاری چیست؟

اعطای پروانه کار به روزنامه نگاران و اهالی رسانه، ماده چالشی نظام صنفی است که بي‌شك به اصلاح نیاز دارد.

شما با اعطای پروانه به روزنامه نگاران در سازمان نظام رسانه‌ای موافقید؟

خیر؛ مخالف این پروانه‌ام. من با این تعلیق و شرطی که برای فعالیت مطبوعاتی قايل شدند، مخالفم. این موضوع، خلاف اصل قانون اساسی و آزادی بیان است.

در رابطه با بخش های دیگر این لایحه، چه نظری دارید؟

این مخالفت‌ها مربوط به اجزاي این لایحه است و نباید تمامي لایحه را از بين برد. تمامي این لایحه، ضرورت انکارناپذیری است اما محتوای این لایحه باید با واقعیت های جامعه کنونی متناسب باشد و در مسیر توسعه فعالیت رسانه ای و تسهیل امر اطلاع‌رسانی باشد و جایگاه و منزلت خبرنگاران را ارتقا ببخشد که متاسفانه این‌گونه نیست.ما در این لایحه به دنبال مواردي كه در بالا به آن اشاره‌كرديم، هستیم.به نظر مي‌رسد بخشی از محتوای این لایحه به ارث رسیده از رسوبات دولت گذشته است و باید این رسوبات را از لایحه بگیریم.

آیا در مجلس قرار است از پیشکسوتان و روزنامه نگاران نيز در رابطه با این لایحه مشورت گرفته شود؟

ما بي‌شك از اهالی رسانه در کمیسیون فرهنگی مشورت خواهیم گرفت.به طور کلی سعی می شود از این فرصتی که وجود دارد، به نفع صنف استفاده کنیم.

آیا از این موضوع اطلاع دارید که بین مجلس شورای اسلامی و دولت حسن روحانی گفت و گویی در رابطه با جزییات این لایحه صورت گرفته است؟

ما به دولت دوازدهم اصرار داریم که در ارسال لوایح به مجلس سرعت ببخشد اما درباره اینکه محتوای لوایح چیست، بحثی نشده است. اگرچه به نظرم مي‌توانستيم در کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس به صورت غیر رسمی این لوایح را قبل از ارسال به مجلس بررسی كنيم تا تفاوت دیدگاه بین دولت و مجلس زياد نباشد. دولت با مجلس تا این لحظه مشورت رسمی نداشته و این کار انجام نشده است.

افزودن نظر جدید