ظهر جنجالي برج ميلاد

اعتماد نوشت: مراسم امسال تكريم روز خبرنگار كه قرار بود بدون حاشيه و در فضايي غيرسياسي برگزار شود آن‌طور كه انتظار مي‌رفت بدون حاشيه نماند.

 گريزي به وضعيت خبرنگاران زنداني از سوي علي مطهري، نماينده مردم تهران و صحبت‌هاي رك و بي‌پرده مسيح مهاجري، مدير مسوول روزنامه جمهوري اسلامي ايران در مورد مطالبات واقعي خبرنگاران حال و هواي ديگري به مراسمي داد كه قرار نبود زياد حاشيه و رنگ و بوي سياسي داشته باشد. ممانعت مسوولان شهرداري تهران به عنوان ميزبان اين مراسم در برج ميلاد تهران، از پخش فيلم كوتاه هفت دقيقه‌يي هم كافي بود تا اين مراسم آن طور كه از قبل پيش‌بيني مي‌شد آرام و بي‌سر و صدا به اتمام نرسد. در اين فيلم كوتاه هفت دقيقه‌يي خبرنگاران در يك جمله مطالبات خود از رييس‌جمهور را مطرح كرده بودند. علي مطهري در اين مراسم با اشاره به اينكه روزنامه‌نگاران زنداني بايد آزاد شوند، گفت: نبايد خبرنگاري به خاطر پيگيري مساله‌يي همچون حادثه زندان اوين ماه‌ها در انفرادي بماند. مطهري همچنين خواستار حل مشكل انجمن صنفي روزنامه‌نگاران شد و ادامه داد: از آنجا كه وزارت اطلاعات شكايت خود را پس گرفته قوه قضاييه نبايد سختگيري كند و اين انجمن بايد زودتر باز شود. مسيح مهاجري مدير مسوول روزنامه جمهوري اسلامي به عنوان يكي ديگر از سخنرانان اين مراسم با ياد كردن از برخي بازداشتي‌هاي حوادث انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 خواستار رسانه‌هاي مستقل غيردولتي و مبارزه با افراطي‌گري شد. محمدرضا صادق مشاور رسانه‌يي رييس‌جمهوري، حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، علي مطهري نماينده مجلس و احمد مسجدجامعي رييس شوراي شهر از جمله ميهمانان ديگر اين مراسم بودند كه به همت انجمن مطبوعات و رسانه‌هاي غيردولتي برگزار شده بود. در اين مراسم حسين انتظامي، معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد خبر تقديم لايحه نظام صنفي رسانه به مجلس تا سه ماه آينده را مطرح كرد و در ادامه درباره اطلاع‌رساني صحيح توسط مطبوعات و خبرنگاران كه مي‌توانند از فساد در جامعه جلوگيري كنند هم بحث‌هايي مطرح شد.

لايحه نظام صنفي رسانه تا سه ماه ديگر روي ميز مجلس

حسين انتظامي، معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه اراده‌يي تا به امروز براي اجراي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات وجود نداشته است، گفت: طي سه ماه آينده لايحه نظام صنفي رسانه روي ميز مجلس شوراي اسلامي قرار مي‌گيرد. حسين انتظامي در مراسم ويژه روز خبرنگار ضمن تبريك اين روز اظهار داشت: اين روز نمادي است كه در آن مسائل و مشكلات حوزه رسانه و خبرنگاري مورد بحث قرار مي‌گيرد كه بايد براي مرتفع كردن آن چاره‌يي انديشيده شود. معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به بحث هديه خبرنگاران اشاره كرد و افزود: اين دولت آمده است تا رويكردها را عوض كند و به نظر من بحث هديه خبرنگاري با تكريم خبرنگاران مغاير است. وي گفت: رويكرد دولت اين است كه بايد به جنبه‌هاي معنوي خبرنگاران در رسانه‌ها توجه شود و تكريم خبرنگار هديه دادن و بحث مالي نيست.

مسجد جامعي: از حقوق معنوي رسانه‌ها دفاع شود

احمد مسجد جامعي هم كه در اين مراسم شركت كرده بود درباره بزرگداشت روز خبرنگار گفت: در اين ارتباط تاكيد روي رسانه‌هاي مستقل كه تصريح قانون است و نيز استفاده ِ رسانه‌ها از شيوه‌هاي جديد اطلاع‌رساني بايد بيش از اين مورد توجه قرار گيرد. البته رسانه‌ها بايد با توجه به تلاش و دستاورد سال‌هاي گذشته در حفظ دستاوردها پيشگام باشند، زيرا حفظ اين دستاوردها موجب طول عمر مطبوعات خواهد شد. رييس شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: در جاهايي كه رسانه‌ها عمر كوتاه دارند جريان‌سازي شكل نمي‌گيرد. مسجد جامعي با اشاره به نخستين سال شكل‌گيري انجمن صنفي روزنامه‌هاي غيردولتي گفت: اين حركت به عنوان نخستين گام، بسيار مهم و باارزش است و بايد براي حفظ آن كوشيد. بسياري اتفاقات بعد از انقلاب دفاع از تماميت ارضي است و اگر اين نكته را مورد توجه قرار دهيم مي‌بينيم كه اصحاب رسانه سهم بسيار زيادي در تحقق اين امر دارند.

براي اجرايي شدن لايحه نظام صنفي مطبوعات تلاش خواهيم كرد

علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره روز خبرنگار و گراميداشت اين روز گفت: پيش از اينكه از موضع يك سياستمدار دولتي در اين مراسم صحبت كنم بسيار خرسند و مايلم از آنجايي كه حرفه قبلي‌ام روزنامه‌نگاري و مطبوعاتي بوده است در اين عرصه به عنوان يك روزنامه‌نگار صحبت كنم. جامعه ما نياز به اطلاعات دارد، امروز اطلاعات به مثابه يك سرگرمي نيست بلكه اطلاع‌رساني اخبار از وقايع و رخدادهاي ايران و جهان به عنوان يك نياز به حساب مي‌آيد لذا مطبوعات و رسانه يك نياز ضروري براي جامعه هستند.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ادامه تاكيد كرد: بايد نسبت به مسائل كشور حساس بوده و ديدگاه‌هاي خود را در عرصه مطبوعات به يكديگر نزديك كنيم، لذا در اين زمينه نقش مطبوعات و رسانه‌ها در نزديك كردن ديدگاه‌هاي مسوولان و جامعه بسيار بي‌بديل خواهد بود. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در خاتمه با توجه به درخواست‌هاي مكرر افراد به ويژه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حاضر در اين مراسم درخصوص بلاتكليف ماندن بحث بيمه خبرنگاران و بيمه تكميلي آنها قول مساعد داد مساله فوق را تا حصول نتيجه پيگيري و اجرايي كند.

خبرنگاران بهترين ناظران جامعه هستند

علي مطهري در مراسم پاسداشت روز خبرنگار كه در برج ميلاد برگزار شد، گفت: خبرنگاران مظهر اجراي امر به معروف و نهي از منكر هستند. مطهري در ادامه يادآور شد: پيامبران نيز نوعي خبرنگار بودند. تفاوت آنها با خبرنگاران ما در مبدا خبر است كه آنها خبر را از سوي خدا و خبرنگاران از جامعه به جامعه مي‌رسانند. عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: خبرنگاران مي‌توانند با پيگيري اخبار و انعكاس به موقع آنها از فسادهاي احتمالي در جامعه جلوگيري كنند. مطبوعات ركن چهارم كشور به شمار مي‌آيند از اين طريق قدرت بسزايي به آنها تعلق گرفته و لذا آزادي مطبوعات مي‌تواند يكي از مسائل پيشرفت در جامعه به حساب‌ آيد. مطهري با اشاره به اينكه روزنامه‌نگاران زنداني بايد آزاد شوند، گفت: نبايد خبرنگاري به خاطر پيگيري مساله‌يي همچون حادثه زندان اوين ماه‌ها در انفرادي بماند، از طرف ديگر بايد انجمن صنفي روزنامه‌نگاران مشكلش حل شود و از آنجا كه وزارت اطلاعات شكايت خود را پس گرفته قوه قضاييه نبايد سختگيري كند و اين انجمن بايد زودتر باز شود.

دولت نبايد روزنامه تاسيس كند

مسيح مهاجري، مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي در اين مراسم درباره روز خبرنگار گفت: اميدواريم از اين به بعد در روز خبرنگار رييس‌جمهور تنها به خانه شهيد صارمي نرود و از ساير خبرنگاران نيز تقدير كند. خبرنگار زماني ارزش دارد كه مستقل باشد والا رسانه دولتي خط فكري مشخصي دارد و رسانه و روزنامه دولتي عروس هزار داماد است. وي با اشاره به حضور خود در روزنامه جمهوري اسلامي گفت: من بعد از پايان كار مهندس ميرحسين موسوي به پيشنهاد شهيد بهشتي به اين روزنامه رفتم و همان زمان شهيد بهشتي به ما گفت كه از دولت پولي نگيريد البته اين حرف امروز به اين معني نيست كه روزنامه‌ها از دولت يارانه نگيرند يا دولت يارانه را قطع كند. مهاجري با اشاره به اينكه دولت نبايد روزنامه تاسيس كند، گفت: زماني كه هاشمي‌رفسنجاني قصد داشت روزنامه ايران را تاسيس كند من مخالف بودم و بعدا ديديد كه اين روزنامه چه بلايي بر سر ايشان و دولت‌هاي بعد آورد. روزنامه‌ها بايد از حمايت دولت مستقل باشند و بايد در انبوه پرداخت‌هايي كه امروز به شكل يارانه انجام مي‌شود تحولي صورت بگيرد.

كاش امروز اين مراسم را انجمن صنفي روزنامه‌نگاران برگزار مي‌كرد
دكتربهروز بهزادي، روزنامه‌نگار پيشكسوت نيز در سخناني درباره روز خبرنگار در اين مراسم اظهار داشت: ‌اي كاش امروز اين مراسم را انجمن صنفي خود روزنامه‌نگاران برگزار مي‌كرد؛ انجمني كه مدت‌هاست قولش را به روزنامه‌نگاران داده‌اند اما نمي‌دانم چرا بدون هيچ توضيحي مجددا آن را بازگشايي نمي‌كنند و با راي قاطبه روزنامه‌نگاران كار جديدش را آغاز نمي‌كند. او گفت: مطالبه همكاران روزنامه‌نگارم را از قوه اجرايي، قضايي و حتي قانونگذاري كشور خواستارم و اعلام مي‌كنم كه آقايان، روزنامه‌نگار نياز به انجمن صنفي خود دارد. روزنامه‌نگار امروز از نظر معيشتي در شرايط خوبي به سر نمي‌برد لطفا رسيدگي كنيد. بهزادي خاطرنشان كرد: چرا گردش مالي مطبوعات و كار رسانه به موقعيت كنوني رسيده است. من متوجه سوراخ‌هايي در كار شده‌ام كه اين گردش مالي را بسيار اندك كرده است؛ گردش مالي‌اي كه ناشي از كاهش مخاطب است. او براي مطبوعاتي كه گردش مالي‌شان افزايش پيدا نمي‌كند دو مشكل برشمرد: يكي اينكه بي‌تحملي‌ها در جامعه ما زياد است؛ مطبوعات هرچه بنويسند صداي عده‌يي كه در بستر امور هستند درمي‌آيد و قطعا كسي كه در مقام بالاتري است نگراني‌اش نيز بيشتر مي‌شود تا جايي كه خطوط قرمز مطبوعات و رسانه‌ها به حدي است كه شروع به خنثي شدن مي‌كنند.

افزودن نظر جدید