فرشاد مومنی: فساد و رانت، پیامدهای ساختار غیرخلاقیتی است

یک استاد دانشگاه گفت: پیامدهای ساختار غیرخلاقیتی این است که فساد، رانت و دلالی پاداش بیشتری دریافت می‌کند و این در مقایسه با خلاقیت و نوآوری در تضاد خواهد بود.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا، فرشاد مومنی با حضور در همایش پانزدهمین پیش‌کنگره حزب مردم‌سالاری که در کانون توحید برگزار شد، درباره بحران فساد سیستمی در شرایط کنونی ایران گفت: تصور من این است که عنوان فساد سیستمی معنای اصطلاحی و معنای مضمونی دارد که از معنای مضمونی تفکیک وجوه گوناگون زندگی قراردادی ترسیم می‌شود و یک کل واحد می‌سازد و از این‌که چرخ‌های اقتصاد به خوبی نمی‌چرخد، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاست هم شرایط به همین منوال است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: اگر باور داشته باشیم که فساد سیستمی نیازمند بازشناسی کلی در نظام جمعی ماست، می‌توانیم متصور شویم که به نظام پاداش‌دهی مربوط خواهد بود.

او در ادامه گفت: برای ورود به چنین بخشی اگر قرار باشد منطق و علم حاکم باشد، ما نیاز به فهم نظری داریم و این فهم در مسائل پیچیده نیازمند نظریه جامع و ابرنظریه است که با همان منطق در رفتارهای سیاسی هم توضیح داده می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: اگر قرار باشد تلاش‌مان سازمان‌یافته صورت گیرد، باید ابتدا در حیطه اندیشه، تنگناها را برطرف کنیم و رکن اصلی، صورت‌بندی دقیق از ساحت اندیشه است.

او بیان کرد: حیات جمعی انسان‌ها در کلی ‌ترین حالت بر خلاقیت استوار است که در همه عرصه‌های اجتماعی موضوعیت دارد و اگر ساختار نهادی مشوق خلاقیت باشد، از دل آن دانایی و مشارکت برمی‌آید در غیر اینصورت ساختار خود را در جهت توزیع مجدد یعنی خلاق نبودن تعریف می‌کند.

این استاد اقتصاد بیان کرد: پیامدهای ساختار غیرخلاقیتی این است که فساد، رانت و دلالی پاداش بیشتری دریافت می‌کند و این در مقایسه با خلاقیت و نوآوری در تضاد خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه باید بر ساختار خلاقیت و نوآوری تکیه کنیم، گفت: در تمام ادیان توصیه می‌شود که با رانت و ربا مخالفت کنند، لذا این هم با ساختار خلاقیت در تضاد است و اگر به طور کلی به ما گفته شود ریشه اصلی فساد سیستمی کجاست در جهت مقابله با آن بر می‌آییم.

مومنی ادامه داد: این ساختار به مردم ضربه وارد می‌کند و بیشترین بهره‌برداری نصیب دلالان و رانت‌خواران می‌شود که اگر موجب ژرف‌نگری قرار دهیم، می‌بینیم که نظریه‌پردازان می‌گویند امنیت و استقلال ملی و کیفیت زندگی بهتر، باید در زمینه خلاقیت در مرکز توجه و پاداش‌دهی قرار گیرد.

افزودن نظر جدید