فروش بلیط در سینمای ایران همچنان بحرانی است

اگر فیلمی 6 میلیارد تومان فروش داشته باشد وقتی این رقم را تقسیم بر 5000 تومان که میانگین بالای قیمت بلیط هاست کنیم، نشان می دهد که فقط یک میلیون و دویست هزار نفر در کل کشور به سینما رفته اند و این رقم درحالی است که درطول سال چنین فروش هایی بسیار به ندرت اتفاق می افتد و مهمترین فیلم های سینمای ایران نهایتا به فروش یک میلیارد تومانی می رسند و این به معنای آن است که فقط دویست هزارنفر پا به سالن های سینما در کل کشور گذاشته اند.

روش سینمای ایران سال هاست که در وضعیت طنزگونه ای قرار گرفته است. در سال های اخیر عملا گیشه های سینمای ایران تعطیل شده است و فروش فیلم ها در سینمای ایران به پایین ترین سطح خود رسیده است.

به گزارش امید به نقل از شبکه فرهنگ و هنر ، ُبا کمی ضرب و تقسیم اعداد به نیتجه ای می رسیم که نشان می دهد سینمای ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد و عنوان فروش میلیاردی که این روزها درخصوص فیلم های موفق سینمای ایران شنیده می شود مخاطبی نزدیک به یک میلیون نفر دارد.

به عنوان مثال اگر فیلمی 6 میلیارد تومان فروش داشته باشد وقتی این رقم را تقسیم بر 5000 تومان که میانگین بالای قیمت بلیط هاست کنیم، نشان می دهد که فقط یک میلیون و دویست هزار نفر در کل کشور به سینما رفته اند و این رقم درحالی است که درطول سال چنین فروش هایی بسیار به ندرت اتفاق می افتد و مهمترین فیلم های سینمای ایران نهایتا به فروش یک میلیارد تومانی می رسند و این به معنای آن است که فقط دویست هزارنفر پا به سالن های سینما در کل کشور گذاشته اند، یعنی از جمعیت چهل میلیون نفری که بیش از 18سال سن دارند فقط دویست هزارنفر یه سینما می روند.

وضعیت بحرانی یعنی اینکه فیلم های نادری در طول سال چنین فروشی دارند و عموم فیلم ها به زحمت به فروش 700میلیون تومانی می رسند.سال گذشته اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران با نام «آقای الف» که کارگردان آن از افراد نزدیک به دولت گذشته بود با اینکه از پروپاگاندای ویژه رسانه ای برخوردار شد و نام اولین فیلم سه بعدی سینمای کشور را لقب گرفت، به زحمت به فروش یکصد میلیون تومان رسید یعنی فقط بیست هزارنفر این فیلم را دیده اند، البته بیست هزار نفری که بخش اعظم فروش بلیط ها به صورت نیم بها و به ادارات دولتی فروخته شده بود.

فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که بیش از 6 میلیاردتومان هزینه ساخت آن شده است به سختی به سقف فروش دومیلیاردی رسید، کلاشینکف سهیلی نیز با توجه به میزان هزینه ها و فروش جزو فیلم های شکست خورده است، خواب زده جیرانی هم تاکنون فروش یک میلیارد و سیصدمیلیونی داشته است که با احتساب هزینه یک میلیاردتومانی که برای این فیلم شده است فروش مناسبی برای آن محسوب نمی شود.

به نظر می رسد سینمای ایران نیاز به یک خانه تکانی حسابی دارد و باید مخاطب شناسی و شناخت توقعات و تنوع نسل جدید مورد توجه قرار گیرد ضمن آنکه بسیاری از فیلم های ارزشمند در همین سینما ساخته شده است که برای ساخت آن ها میلیاردها تومان هزینه نشده و مخاطب هم داشتند، از سوی دیگر فیلم هایی با بیش از 15 میلیارد تومان از بیت المال ساخته شده که کمتر از دو میلیارد تومان فروش داشته است.

براساس آمار ثبت شده در سینمای ایران، سال 1368 پرفروش ترین سال سینمای ایران بوده و سال 1391 فیلم های روی پرده کمترین میزان فروش را داشته اند. در سال 1368 سینمای ایران 80 میلیون مخاطب داشته (آماری نزدیک دو برابر جمعیت کشور) و در سال 1391، کمی بیش از 9 میلیون نفر به سینما رفتند.

به نظر می رسد سینمای ایران در سال 93 به نسبت وضعیت بحرانی سال 90 و 91 به مراتب بهتر شده است اما همچنان سینمای ایران با استانداردهای سینمای ایران در سال های گذشته خود تفاوت فاحشی دارد به همین خاطر باید برای روزی تلاش کنیم که سینمای کشورمان شاهد حضور بیش از یکصدمیلیون تماشاچی در طول یک سال باشد و در آن روز است که می توان از رونق سینما سخن گفت.

افزودن نظر جدید