قاچاق به روش کانتینری 

« قاچاق سازمان یافته» واژگانی ناآشنا برای بازارهای اقتصادی در ایران نیست وجود آن هم مدت‌هاست که تکذیب نمی‌شود چه از سوی مقامات اجرایی چه نیروی انتظامی.

به عنوان مثال استاندار تهران گفته  بخش عمده قاچاق کالا از سایر استان‌ها به تهران سازماندهی شده است در غیر اینصورت این تعداد یخچال و تلویزیون به راحتی از استان‌های مختلف به منطقه قاچاق نمی‌شد.

به گفته سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی هم یکی از مشکلاتی که کشور را تهدید می‌کند بحث ورود کالاهای قاچاق است که امنیت اقتصادی کشور را به هم زده است.او می‌افزاید: به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از قاچاق کالا که به کشور وارد یا خارج می‌شود را می‌توان در همین گروه "سازمان یافته" دسته بندی کرد.

سرهنگ قدمی رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی می‌گوید رویکرد اصلی ناجا توجه به شناسایی، توقیف و دستگیری عناصر سازمان یافته قاچاق است که به توفیقاتی هم در این زمینه دست یافته است.

با اینهمه قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مایل نیست این قاچاق سازمان یافته را تحت عنوان گروه‌های مافیایی دسته بندی کند او در گفت و گو با یکی از روزنامه‌های اقتصادی گفت : یک نوع  از قاچاق مویرگی است که بیشتر در مناطق مرزی و ساحلی کشور توسط بخشی از مرزنشینان انجام می‌شود. یعنی  حجم قابل ملاحظه‌ای بخش دیگر قاچاق هم سازمان یافته است که فعالان اقتصادی به آن مافیای قاچاق می‌گویند. این نوع قاچاق به‌طور عمده از مبادی رسمی انجام می‌شود. یعنی از گمرکات کشور و به طور مثال  در سواحل و بنادر . به گفته او البته این بدان معنا نیست که گمرک در جریان باشد ولی اقدامی نکند.

اما دیروز محمد طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی کمی پا را فراتر گذاشت و در جمع خبرنگاران گفت : واردکننده‌ها بخشی از کالاهای خود را با زد و بند از گمرک از مرز رد می‌کنند اما ما به عنوان اتحادیه نمی‌دانیم که این کالاها در کدام فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند.به عبارت دیگر کالاهای وارداتی قاچاق در واحدهای صنفی بدون پروانه عرضه می‌شود.

او افزود : برگ سبز را به عنوان مدرکی برای شناسایی کالای قاچاق قبول نداریم و ملاک ما برای تشخیص ارائه فاکتور توسط واحدهای صنفی است چون امکان دارد یک وارد کننده‌ 50 کانتینر کالا وارد کند اما فقط برای 10 کانتینر آن برگ سبز ارائه دهد.

قاچاق 15 میلیارد تومانی لوازم خانگی

در توضیح این ادعا ،  رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت و گو با "امید ایرانیان"  با تاکید بر این که لوازم خانگی به صورت سازمان یافته و کانتینری به داخل کشور قاچاق می‌شود یادآورد شد: در حال  حاضر هیچ کالای قاچاقی بدون برنامه ریزی به کشور نمی‌آید. در این شرایط گروه‌هایی هستند که به صورت سازمان یافته نسبت به واردات کالای قاچاق به داخل کشور اقدام می‌کنند.

او با اشاره به کاهش حجم قاچاق لوازم خانگی در سال‌های اخیر افزود: در سال‌های گذشته میانگین قاچاقی که در بازار لوازم خانگی صورت می‌گرفت 25 میلیارد تومان بود اما این رقم امروز به 15 میلیارد تومان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی، با تاکید بز لزوم پیشگیری از واردات کالای قاچاق به داخل کشور یاد آور شد: واردات کالای قاچاق قطعاً بر تولید اثر منفی می‌گذارد. بنابراین دولت باید در راستای حمایت از تولید داخل از واردات آن به داخل کشور پیشگیری کند.

وی با بیان این که کالای قاچاق در کشور خدمات پس از فروش ندارد افزود: کیفیت این محصولات در مقایسه با سایر کالاها پایین‌تر است، بنابراین خریدار به دلیل ارزان بودن کالا برای خرید آن طمع می‌کند.

حاشیه سود 40 درصدی قاچاقچی‌ها

علی رضوی نژاد رئیس اتحادیه صنف کیف و کفش هم ورود غیرقانونی کیف و کفش به داخل کشور را سازمان یافته توصیف کرد هرچند که به گفته او واردات در این صنف بیشتر به طریق چمدانی صورت می‌گیرد.

او در گفت و گو با "امیدایرانیان " تصریح کرد: با وجود مخالفت  تولید کنندگان با واردات کالای قاچاق باز هم به  دلیل نزدیکی بندر عباس به استان کرمان مقادیر زیادی اجناس قاچاق وارد این استان می‌شود.

رئیس اتحادیه کیف و کفش، با بیان این که 90 درصد از کیف و کفش قاچاق وارداتی چینی است تصریح کرد: این اجناس به دلیل ارزان بودن از سوی فروشندگان با استقبال زیادی مواجه می‌شود.  نکته دیگر این که با وجود اجرای چند طرح برای جمع آوری اجناس قاچاق از بازار به نظر می‌رسد این روند به صورت سازمان یافته‌ای ادامه دارد.

او با بیان این که تقاضا برای خرید اجناس قاچاق بالاست یاد آور شد: به دلیل این که هزینه‌های تمام شده این تولیدات در مقایسه با تولیدات داخلی کمتر است در نتیجه بیشتر مورد استقبال عموم قرار می‌گیرد.

وی حاشیه سود کالای قاچاق را برای فروشندگان 40 درصد اعلام کرد و افزود: میانگین سود فروش کالا برای یک فروشنده 20 درصد است اما در حال حاضر فروشندگان با فروش کالای قاچاق سود 40 درصدی کسب می‌کنند.

چالش اصلی مرزهای رسمی است

علی فاضلی رئیس اتحادیه اصناف هم وجود قاچاق سازمان یافته را تأیید کرد با اینهمه معتقد است نمی‌توان شبکه‌های رسمی توزیع و واحدهای صنفی را نمی‌توان متهم به حضور در این روند کرد.

او به «امیدایرانیان» گفت : واردات کانتینری کالای قاچاق واقعیت سال‌های گذشته بوده است یعنی متاسفانه طی سال‌های اخیر کالای قاچاق در سطح بسیار گسترده وارد بازارهای داخلی شده به عنوان مثال  طی سال‌های 90، 91 و 92 حجم بسیار بالایی از کالاهای غیرضروری از مرزها گذشتند و به بازار ایران رسیدند.

فاضلی در ادامه یاد آور شد: در حال حاضر چالش اصلی ما در زمینه واردات قاچاق مرزهای اصلی کشور است. به خصوص در مرزهایی که دولت نسبت به ایجاد شغل اقدام نکرده ، بازارچه‌های مرزی مستقر هستند و نسبت به واردات و فروش کالای قاچاق اقدام می‌کنند. بنابراین همین موضوع موجب شده که ما هر سال شاهد واردات مقادیر زیادی کالای قاچاق به داخل کشور باشیم.

وی با اشاره به کاهش حجم کالای قاچاق در دولت فعلی افزود: به رغم این که حجم  قاچاق از 32 میلیارد دلار به 15میلیارد دلار کاهش یافته اما این رقم همچنان بالاست و لطمه‌های فراوانی را به بخش تولید کشور وارد می‌کند.

فاضلی، در ادامه یکی از دلایل اصلی واردات کالای قاچاق را بی کیفیت بودن محصولات تولید داخل عنوان کرد و افزود : ما نتوانستیم تولید ملی را به نحو مطلوب  تقویت کنیم در نتیجه محصولات تولیدی متناسب با ذائقه مصرف کننده نیست. در نتیجه مردم ترجیح می‌دهند که از کالای غیر ایرانی استفاده کنند.

رئیس اتاق اصناف، یاد آور شد: در حال حاضر برای مبارزه با واردات کالای قاچاق دولت باید ضمن برخورد قهرآمیز با قاچاقچیان ، میزان و شدت نظارت‌ها را افزایش دهد. 

افزودن نظر جدید