قهر سیاسی فرزند بحران اقتصادی

قانون نوشت: نخست وزیر جوان در پایان راه؛ الکسی سیپراس در یک اقدام غیر منتظره، استعفای خود و دولتش را اعلام کرد تا سرزمین فلاسفه، همچنان در گرفتار کلاف سردرگم مشکلات خود باشد. در حالی که از چند ماه و از شروع به کار دولت چپگرا خیلی ها به رفتن یونان از حوزه یورو امید بسته بودند، سیپراس بر خلاف وعده‌هایش، بسته های نجات مالی اروپا را با جان و دل پذیرفت تا داد هم حزبی‌های خود را در بیاورد.

یک چیز را اما نباید فراموش کرد؛ هنوز که هنوز است محبوبیت نخست وزیر جوان و خنده رويی یونانی ها مثل روز اول بالاست. همین جاست که باید از یک نقشه حرف بزنیم. نقشه راه سیپراسی! در واقع ماجرای استعفای سیپراس دارای یک لایه زیر پوستی است که حکایت از برگزاری انتخابات زودهنگام و قبضه کردن قدرت دارد. سیپراس در واقع می خواهد جدای از اینکه پارلمان یونان را یکدست تر کند، حمایت دوباره مردم از خود را تثبیت کند و البته برخی از هم حزبی های ناراضی اش را از دایره قدرت بیرون کند!

الکسیس سیپراس دیروز جمعه، دفتر نخست وزیری را نیز ترک کرد. این یعنی شمارش معکوس برای انتخابات پیش از موعد.

سیپراس  در یک نطق تلویزیونی از یونانی‌ها خواست با شرکت در انتخابات کمک کنند تا یونان از بحران خارج شود.

نخست وزیر مستعفی که خیلی می شد آثار اعتماد به نفس را در نگاه و حرف هایش مشاهده کرد، این‌گونه صحبت هایش را ادامه داد: «به دولتم مفتخرم، دولتی که مبارزه کرد و جنگید. جنگید برای اینکه به آرمان هایش وفادار بماند. ما سخت مذاکره کردیم برای مدتی طولانی، نمی خواستیم در مقابل فشارها و تهدیدها کوتاه بیاییم. حقیقت دارد که توان‌مان به سر آمد. اما توانستیم دست کم معضل یونان را به یک چالش جهانی بدل کنیم.»

بدون شک سیپراس خیلی دوست دارد از خود یک قهرمان ملی بسازد. او اصلاً در همین مسیر حرکت می کند. شاید رویای الکساندر مقدونی را در سر می پرواند. فراموش نکنیم که سیپراس در سرزمینی متولد شده که فلسفه ، هنر آنهاست و حالا نخست وزیر جوان در سال 2015 برای ساختن چهره ای محبوب و مردمی از خود، فلسفه بافی می کند!

به هر حال، الکسیس سیپراس برخلاف نظر اکثریت هم حزبی هایش با شرایط وام دهندگان اروپایی کنار آمد و البته همین کارش باعث شد تا مورد انتقاد شدید اعضای حزب سیریزا قرار بگیرد.حالا خبر رسیده که با استعفای نخست‌وزیر یونان عده ای از هم حزبی های او برنامه ریزی می کنند که راه خود را از وی جدا کرده و حزبی جدید را تأسیس کنند.25 نفر از نمایندگان عضو حزب چپ افراطی سیریزا در پارلمان، با ترک این حزب اعلام کردند که تصمیم به تشکیل یک حزب مستقل گرفته اند.

پاناگیوتیس لافازانیس، وزیر سابق انرژی یونان ریاست این حزب را که « وحدت مردم» نام گرفته بر عهده گرفته است.

یک‌سال پیش، الکسیس سیپراس ستاره درخشان سیاست یونان بود. بحران اقتصادی رو به گسترش در یونان، خدمت زیادی برای به قدرت رسیدن او در عرصه سیاست کرد.

سال ۲۰۰۹ و در پی انتخابات پارلمان یونان، حزب سیریزا به مرجع قانونگذاری این کشور راه یافت. این حزب موفق به کسب ۵/۰۴ درصد کرسی های مجلس یونان شد. سیپراس از همان زمان، فعالیت سیاسی این حزب را بر مخالفت با برنامه های خواسته شده از سوی بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا به‌عنوان وام دهندگان به یونان بنا نهاد.

در انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان در سال ۲۰۱۲، حزب سیریزا به جایگاه دوم رسید. در انتخابات مرحله دوم ماه ژوئن توانست نزدیک ۲۷ درصد کرسی های مجلس را از آن خود کند و بر تعداد کرسی های خود در پارلمان بیفزاید. در این انتخابات، سیریزا ۷۱ نماینده به مجلس فرستاد.حزب سیریزا تنها در گستره یونان فعالیت خود را محدود نکرد و در انتخابات پارلمان اروپا نیز با کسب نزدیک ۲۷ درصد از آرا، به عنوان نخستین حزب یونان انتخاب شد. از آن هنگام، حزب سیریزا در تمامی نظرسنجی‌ها جلوتر از سایر احزاب یونان قرار گرفت. الکسیس سیپراس از نتایج ناگوار برنامه های ریاضت اقتصادی به خوبی آگاه بود. از زمانی که بحران اقتصادی گریبان این کشور را گرفته، یونانی های طبقه متوسط نزدیک به ۴۰ درصد از درآمد خود را از دست داده و فقیرتر شده اند.در پی پیروزی حزب سیریزا در انتخابات زود هنگام مجلس، الکسیس سیپراس در ژانویه سال ۲۰۱۵ نخست وزیری یونان را در دست گرفت. این آغاز راهی دشوار برای آقای نخست‌وزیر برای مذاکره از یکسو با بدهکاران اروپایی و از سوی دیگر با حزب متبوعش بود. الکسیس سیپراس در حالی‌که خود را هدف آماج نارضایتی حزب سیریزا می دید، روز پنجشنبه تن به استعفا داد.حالا باید منتظر بنشینیم و ببینیم در آخرین روزهای شهریور ماه و در حالی که پاییز از راه می رسد، آیا سیپراس می تواند بهار قدرتش را دوباره جشن بگیرد یا اینکه خزان قدرت او را با خود خواهد برد!

افزودن نظر جدید