مخالفت با انتخاب توفیقی مخالفت با خواست مردم است

پس از انتصاب دکتر توفیقی به سرپرستی وزارت علوم و مصاحبه اکبر ترکان که گفته بود توفیقی علاوه بر سرپرستی به عنوان وزیر پیشنهادی بعدی روحانی برای وزارت علوم هم به مجلس معرفی می‌شود، رسانه‌های جریانات تندروی اصولگرا شروع به تخریف دکتر جعفر توفیقی کرده‌اند. در این رابطه گفتگویی با علی تاجرنیا انجام شده است که بخشی از آن را به نقل از سلام نو در ادامه می‌خوانید:

آیا انتخاب آقای توفیقی برای وزارت علوم پاسخی به مطالبات دانشگاهیان بوده است؟

وزارت آموزش عالی مبحث گسترده‌ای در حوزه مدیریتی کشور است و نمی‌شود آن را در حوزه دانشجویی خلاصه کرد. با توجه به شناختی که از آقای توفیقی دارم، فکر می‌کنم دانشجویان و اعضای هیات علمی قطعا از این انتخاب خوشحال خواهند بود.

با توجه به اینکه وزارت آقای توفیقی به نوعی مطالبه جامعه است، آیا تندروهایی که در مقابل ایشان هستند در مقابل رای مردم قرار نگرفته اند؟

متاسفانه نوع مواجهه‌ای که با وزرای پیشنهادی علوم می‌شود صحیح نیست. کسانی که با میلی منفرد و توفیقی مخالفند ارزیابی صحیحی از دانشگاه ندارند. امروز اکثر خانواده‌ها فرزند دانشجو دارند و با مباحثی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود آشنا هستند. تغییر فضای دانشگاه‌ها خواست مردم است و فکر می‌کنم آن‌ها خواهان تغییر فضای دانشگاه‌ها هستند و مخالفت با انتخاب توفیقی مخالفت با مردم است.

نظر شما در مورد سمت جدید آقای نجفی در میراث فرهنگی چیست؟ بعضی از تندروها می‌گویند که این انتصاب آقای روحانی دهن کجی به مجلس بوده است. نظر شما چیست؟

در مباحث مدیریت شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی را برای مدیریت تعریف شده است ‌و آقای نجفی که در عرصه‌های مختلف مدیریت را تجربه کرده می‌تواند در میراث فرهنگی تحول ایجاد کند. باید شخصی مدیریت این بخش را بر عهده گیرد که با اقتصاد هم آشنا باشد و فکر می‌کنم آقای نجفی در این عرصه موفق باشند.

مباحثی که روزنامه کیهان و برخی دیگر مطرح می‌کنند درست نیست و صرفا مواجهه با آقای روحانی است. یک جریان فردی را که صلاحیت دارد و بدنه آموزش و پرورش و فرهنگیان تاییدش می‌کنند را از خدمت به آنان محروم کرده است. من فکر می‌کنم که مجلس به درستی خواست مردم را نمایندگی نمی‌کنند و باید به خاطر جلوگیری از استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آقای نجفی مجلس را سرزنش کرد.

بگذارید راحت سوالم را بپرسم. چرا تندروها از فضای دانشگاه‌ها می‌ترسند؟

دانشگاه فضای علم است و آموزش. در دانشگاه روحیه پژوهش جریان دارد و خیلی‌ها این فضا را آرام می‌خواهند. با توجه به اینکه فضای جامعه تا حد زیادی تحت تاثیر دانشگاه است تندروها می‌خواهند با کنترل فضای دانشگاه مردم را از تحولات و دانش روز عقب نگاه دارند. برای اصولگرایان تندرو، خود دانشگاه یک مانع برای پیشبرد برنامه‌هایشان محسوب می‌شود.

افزودن نظر جدید