مطهرنیا:فرد بدون جناح مانند سیب زمینی بدون رگ است

رییس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به جریان شناسی سیاسی در دوره های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و پیشنهاد داد تعریف و نگاه جدیدی از دو جریان چپ و راست در کشور ارائه شود.

به گزارش امید به نقل از روزنو، دکتر مهدی مطهرنیا در کارگاه جریان شناسی سیاسی در اردوی سراسری تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی  به فراز و نشیب های تشکل های دانشجویی اشاره و ابراز امیدواری کرد با حمایت های آیت الله هاشمی رفسنجانی ، آیت الله سید حسن خمینی ، دکتر حمید میرزاده و ... فعالیت های زیادی از سوی تشکل ها و اعضای آنها انجام شود.

وی همچنین تفکر امروز دانشگاه آزاد اسلامی را یک تفکر علم محور و منطق محور دانست و افزود: تشکل های سیاسی باید جریانات سیاسی را از نظر علمی ببینند و به نظرم در دانشگاه آزاد نیز در این خصوص تلاش شده است.
رییس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی سپس درباره جریان شناسی سیاسی در کشورمان ، گفت: دنیای سیاست دنیای پیچیدگی های ساده است، و این سادگی از این منظر است که هرکه وارد این وادی می شود دنبال قدرت است و در حقیقت هدف از ورود به سیاست مشخص است.

مطهرنیا با بیان اینکه ذات سیاست را قدرت تشکیل می دهد ، گفت: بدون قدرت خدمت امکان پذیر نیست و در حقیقت هر آن کس که می خواهد خدمت کند نیازمند قدرت است ، پس بنابراین مهم است که از چه زاویه ای به یک پدیده نگاه کنیم چراکه دریچه نگرش ، زاویه دید و مرکز نگاه در دیدن پدیده های سیاسی وجود دارد.

وی با بیان اینکه قدرت به پنج عنصر محرک ، متحرک ، توان حرکت ، بستر حرکت و هدف وابسته است ؛ اظهار کرد: وقتی از جریان شناسی سیاسی صحبت می کنیم، در حقیقت درباره بسترهای حرکت صحبت کرده ایم.

رییس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ، تبیین،تفهیم و تفسیر، تحلیل، پدیدارشناسی و ... را از راه ها و رویکردهای شناخت جریان های سیاسی برشمرد و افزود: اگر بخواهم ادوار جریان های فکری حاکم بر جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا کنون را بررسی کنیم بطور کلی می توان آن را در دو دوره رهبری امام خمینی و رهبری مقام معظم رهبری تقسیم بندی کرد که در دوره رهبری حضرت امام نیز دو دوره گذار و دفاع مقدس وجود دارد.

مطهرنیا ادامه داد: دوره گذار ، دوره بحران ها بود و جریان های سیاسی وضعیت پیچیده ای داشتند ، در دوره دفاع مقدس اما اوضاع بهتر شد و جریان های سیاسی آرایش بهتری یافتند و البته چالش های نیز در این دوره وجود داشت.

وی با اشاره به چالش های دوره گذار اظهارکرد: تعیین نظام سیاسی جدید ، تدوین و تصویب قانون، انحلال مجلس خبرگان، برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از جمله این چالش ها هستند.
رییس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی دوران دفاع مقدس را دروه حاکمیت نیروهای انقلابی یا همان چپ سنتی دانست و ادامه داد: از همان ایام بود که اصطلاح چپ و راست وارد ادبیات سیاسی شد و شاید جالب باشد که بدانیم اولین بار رادیو اسرائیل این موضوع را مطرح کرد. در حقیقت چپ ها نماد کسانی هستند که همیشه خواهان تغییر وضع موجودند اما راست ها خوستار تداوم همان وضعند که این موضوع آن زمان در کشور ما برعکس این تعربف بود.

مطهرنیا با اشاره به دوران رهبری مقام معظم رهبری، گفت: در جناح چپ، جریانی به نام کارگزاران که نمادی از راست مدرن بودند تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در دوره اصلاحات کشور وارد جریان بندی جدیدی از اصلاح طلبان و اصولگرایان شد ، افزود: در دوره بعدی ، دروه اصولگرایی نو یا پایداری گرایی شکل گرفت و در دوره آقای روحانی نیز دوره نو اصلاح طلبی یا اعتدالی شکل گرفت و البته زود است که بخواهیم بطور کامل درباره این دوره اظهار نظر کنیم و باید عملکردها را ببینیم و بر اساس آن نظر کنیم.

این فعال سیاسی در ریشه یابی موشکافانه تر از دوره ریاست جهموری آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: در این دوره سیاست های تعدیل اقتصاد لیبرال، نظارت استصوابی، چالش های فرهنگی و بحث تداوم حضور هاشمی از چالش های مهم به شمار می آید و به عنوان مثال تنها در کنترل و کاهش تورم هاشمی توانست علیرغم سختی ها و مشکلات موجود کارنامه خوبی از خود به جا بگذارد و سید محمد خاتمی نیز این روند را در دوره خودش ادامه داد تا نرخ تورم به 10 رسید.

رییس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ارزیابی دقیق تر  دولت اصلاحات و جریان شناسی اصلاح طلبان ، خاطرنشان کرد: عده ای گمان می کردند که دوم خرداد شدنی نیست ، اما در حقیقت آیت الله هاشمی در خطبه های نماز جمعه قبل از دوم خرداد ، این واقعه را تضمین کردند و بعدها هم رهبری آن به ستاره ای بر پیشانی ملت ایران تشبیه کردند و در جای دیگر نیز فرمودند که دوم خرداد برای سال ها ملت ایران را بیمه کرد.

مطهرنیا ،  اطلاح طلبان را به چهارگروه ، سنتی، میانه رو ، مدرن و فرا اصلاح طلبان تقسیم کرد و گفت: اصلاح طلبان سنتی را احزابی مانند سازمان مجاهدین انقلاب نمایندگی می کنند و فرا اصلاح طلبان نیز عمدتا افرادی هستند که قانون اساسی را قبول ندارد و اکثرشان نیز در خارج از کشور هستند.

رییس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ؛ حاکمیت دوگانه و بحث خروج از حاکمیت، اصلاح قانون مطبوعات، تحصن مجلس ششم، تاکید بر مشارکت سیاسی مردمی در مدیریت دولت به جای تبعیت سیاسی، لایحه اختیارات رییس جمهور، لایحه اصلاح قانون انتخابات، تلاش در فربه سازی جامعه مدنی با تاکید بر دولت کوچک و جامعه بزرگ و ... را از مهم ترین چالش های دوره ریاست جمهوری سید محمدخاتمی برشمرد.

وی دوره ریاست جمهوری محممود احمدی نژاد را دوره اصولگرایی نو با پایداریست گرایی دانست و افزود: در این دوره کسانی که با انقلاب همراه نبودند یا در آن زمان آن را به عنوان میعادگاه خود حساب نمی کردند، به قدرت رسیدند، چهره شاخص این جریان آیت االه مصباح است که دیدگاه های قابل احترام اما خاصی دارند و حداقل من نمی توانم دیدگاه های ایشان در خصوص جمهوریت و رای مردم را بپذیرم چرا که مردم از همان ابتدای انقلاب فریاد زدند استقلال ، آزادی، جمهوری اسلامی اما با این وجود امام 50 روز بعد انتخاباتی برگزار کردند تا حکومت بر اساس نظر مردم انتخاب شود.

مطهرنیا، سپس به گونه شناسی اصولگرایان و اصلاح طلبان پرداخت و ادامه داد: اصولگرایان به سه گونه حکومتی مانند موتلفه، جامعه روحانیت مبارز و ... ، دولت خواه ها شامل طرفداران احمدی نژاد و طرفداران بازگشت به فوه مجریه که از حالا اقداماتی را برای نفوذ به ارکان حاکمیت آغاز کرده اند.

رییس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره گونه شناسی اصلاح طلبان نیز گفت:گونه سنتی که رهبری آن بر عهده آیت االه موسوی خوئینی هاست ، گونه میانه رو که پیروان آن وابسته به منش و روش خاتمی هستند و گروه کلاسیک که عمدتا از تکنوکرات ها و کارگزاران هستند و اعتدالیون نیز در این گروه می توانند جای داده شوند.

وی همچنین تاکید کرد که برای اصلاح طلب و اصولگرا با همان چپ و راست باید نگاه و مفهوم جدیدی ساخت.

این فعال سیاسی در ادامه در پاسخ به برخی از سوالات دانشجویان شرکت کننده در این کارگاه، خواستار بازگشت ادبیات سیاسی ایران به جایگاه فاخر شد و افزود: دکترین سیب زمینی و آب را بریز همانجایی که ... و  همینطور اقدامات پوپولیستی از جمله مواردی بود که 24 خرداد را رقم زد.

وی همچنین با بیان اینکه هر فردی یک جناح سیاسی دارد ، گفت: فرد بدون جناح مانند سیب زمینی بدون رگ است و حتما هر کسی یک جناح دارد.
رییس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ارزیابی اش از گرایش دولت روحانی نیز گفت: همانطور که گفتم در این خصوص باید صبرکنیم چراکه دولت هنوز خودش را به طور کامل نشان نداده و گاهی روحانی سخنانی بر زبان می آورد که عینا سخن اصلاح طلبان هست.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید