احمد شیرزاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری_تحلیلی امید:

منافع سیاسی کشور فدای منافع سیاسی یک جناح شده است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است انتخاب یک رئیس جمهور با گرایش اصلاح طلبانه می تواند مشکلات سیاست خارجی ایران را در عرصه بین‌الملل بهبود ببخشد.

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری_ تحلیلی امید درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده و همینطور تاثیر آن در رابطه با غرب گفت: انتخابات برای همه یعنی چه برای مردم داخل کشور و چه برای جامعه جهانی مهم است. چرا که مسئله بسیار تاثیر گذاری در سیاست خارجی ایران است و آینده روابط ایران را با جامعه جهانی تعیین می کند.
وی با  اشاره به مشکلات فعلی در عرصه سیاست خارجی کشورمان  اظهار داشت:در عرصه  سیاست خارجی مشکل اساسی داریم و انتخابات پیش رو می‌تواند سیاست خارجی ما را به گونه ای رقم بزند که شاهد تاثیرات مثبتی باشیم. به طوری که منافع خودمان را در عرصه بین المللی کسب کنیم.
شیرزاد در مورد تاثیر گذاری رییس جمهور در زمینه سیاست خارجی و رابطه با سایر کشورها گفت: درست است که رییس جمهور در سیاست خارجی تاثیر دارد اما  او تنها مقامی نیست که در این حوزه تاثیرگذار است.اگر جامعه ایران بخواهد که این تنش زدایی‌ها در رابطه با کشورهای غربی پایان بگیرد مسلماً شخصی را انتخاب می کند که بتواند این فضا را درست کند و رابطه ها را ترمیم کند.
وی فضای فعلی انتخابات را یک فضای بلاتکلیفی معرفی کرد و افزود: انتخابات پیش رو به نوعی می تواند معرف فضای جامعه باشد. چراکه رییس جمهور به عنوان نمادی از گرایش جامعه شناخته می شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه به مساله مذاکره با آمریکا اشاره و تصریح کرد: مشکل مذاکره با آمریکا این است که این مسئله اساساً به جای اینکه یک مسئله سیاسی تلقی شود، به یک مسئله عقیدتی تبدیل شده است و در واقع سنجش اینکه آیا با آمریکا مذاکره کنیم و یا نکنیم از یک کار کارشناسی سیاسی به یک مسئله عقیدتی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: اصل مسئله مذاکره با هر کشور و دولت خارجی در کلیت یک مسئله کاملاً سیاسی است و اصلاً کاری به ارزش ها و عقیده‌های ملت ها ندارد.مشکل این است که منافع سیاسی کشور فدای منافع سیاسی یک جناح شده است. اگر قرار است که چارچوب نظریه ما این باشد که می خواهیم تعامل و گفت‌وگو کنیم و منافع خودمان را پیش ببریم ولی قدمی که بر میداریم متناسب با قدمی که طرف مقابل بر می دارد، نباشد قطعا مورد قبول نیست ولی در جناح مخالف اگر قدمی که برمی داریم متناسب با قدم طرف مقابل باشد با اصول منطق کاری سیاسی همخوانی دارد و به ثمر می رسد.

دیدگاه‌ها

وای چقدر پیر شدی استاد! یاد دانشگاه صنعتی اصفهان بخیر. دست بوستیم. و زنده باشی .

افزودن نظر جدید