واکنش تشکل‌های پزشکی به رد صلاحیت‌ها

محمدرضا ظفرقندی و سیدعلی ریاض در گفت‌وگو با سپید آخرین مواضع انتخاباتی پزشکان اصلاح‌طلب و اصولگرا را اعلام کردند

 رد صلاحیت گسترده نامزدهای نمایندگی مجلس دهم طی یک هفته گذشته واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح مسوولان نظام، گروه‌های سیاسی، رسانه‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌ها در پی داشته است. جامعه پزشکی نیز از این واکنش‌ها استثناء نبوده است. ردصلاحیت تقریبا تمامی نامزدهای اصلاح‌طلب جامعه پزشکی باعث شد تا در یک هفته گذشته تشکل‌های مختلفی از جمله انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران و جامعه جراحان ایران در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن اعتراض به ردصلاحیت‌ها، نسبت به حذف چهره‌های شاخص جامعه پزشکی انتقاد کنند و خواستار پیگیری مساله از سوی حسن روحانی به‌عنوان مجری اجرای قانون اساسی شوند. دکتر مصطفی معین، شاخص‌ترین چهره ردصلاحیت‌شده جامعه پزشکی، نیز اواخر هفته گذشته در نامه‌ای به شورای نگهبان ضمن اعتراض به ردصلاحیت خود، خواستار بررسی آن طبق ضوابط قانونی شد و درعین‌حال تاکید کرد: «اینجانب مانند گذشته بر ضرورت حضور عموم شهروندان در پای صندوق‌های رای تاکید و انتظار دارم که با شرکت موثر همه مردم در انتخابات و رای دادن بر پایه احراز شایستگی داوطلبان، جمهوری اسلامی ایران این مرحله حساس را با موفقیت پشت سر گذارد.»

ظفرقندی: تا حد ممکن پیگیری می‌کنیم
 محمدرضا ظفرقندی، دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که از 26 نامزد آن در سراسر کشور تنها یک نفر تایید شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی روزنامه سپید، درباره پیگیری نامه‌های اعتراضی تشکل‌های پزشکی گفت: «در مرحله اول، سه نامه اعتراضی توسط انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، جامعه جراحان و هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران خطاب به رئیس‌‌جمهور نوشته شده و در رسانه‌ها منتشر شده است. مرحله دوم پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی است که با رئیس‌جمهور انجام می‌شود، اما دیدار حضوری با رئیس‌جمهوری انجام نشده و تا مشخص شدن نتیجه باید صبر کرد.» ظفرقندی درباره انتظار جامعه پزشکی از رئیس‌جمهوری گفت: «دکتر روحانی به‌لحاظ موقعیتی که دارند و مسئول اجرای قانون اساسی هستند، مسئله را به‌صورت علنی پیگیری می‌کنند و نمود آن را در جامعه می‌بینیم. اما هدف ما این است که افراد پزشک و غیرپزشک که به‌ناحق ردصلاحیت شده‌اند رفع ظلم بشود. این بدعت بدی است که برای تایید‌صلاحیت به قانون عمل نشود و به سلیقه عمل بشود. تا حدی که ممکن است ما هم با پیگیری و رایزنی وظیفه خود را انجام می‌دهیم.» وی با بیان اینکه «اگر هدف نمایندگی مردم است باید همه جریان‌های سیاسی امکان حضور داشته باشند»، تصریح کرد: «اما شاهد هستیم که در جامعه پزشکی افراد بسیار باصلاحیتی چون دکتر معین، دکتر نوبخت‌حقیقی و دکتر گلعلی‌زاده که برادر شهید هستند و دکتر احمد‌ فیاض‌بخش (فرزند شهید فیاض‌بخش) ردصلاحیت شده‌اند.» او در ارزیابی از سخنرانی‌ رئیس‌جمهور در همایش روز پنجشنبه استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور افزود: «این صحبت‌ها بسیار مهم هستند. ایشان عنوان کردند که به همه نظرات و سلیقه‌ها امکان حضور دهیم و اگر واقعا اینگونه نباشد،انتخابات خیلی معنا پیدا نمی‌کند. یعنی اگر فقط یک جناح امکان حضور داشته باشد به آنها بگویند که به مجلس بروند. یعنی این مطالب بسیار قانونی و پخته بود؛ به‌شرط اینکه طرف دیگر گوش شنوا داشته باشد.» او در پاسخ به سوال که «ارزیابی شما از برنامه‌اصلاح‌طلبان چیست؟ آیا از نامزدهای مستقل یا اصولگرایان معتدل حمایت خواهید کرد؟»، گفت‌:«استراتژی و برنامه‌ریزی ما براین است که با رایزنی افرادی اصلاح‌طلب که شناخته‌شده‌تر هستند تایید صلاحیت و وارد صحنه رقابت بشوند؛ اما اگر نهایتا اینگونه نشد ما افراد را تشویق می‌کنیم که به جناح معتدل و مستقل رای دهند. برای اینکه در عرصه سیاست تاحدی که امکان تاثیرگذاری وجود دارد، باید ایفای نقش کرد و تلاش کنیم افرادی وارد مجلس شوند که از تریبون‌های مجلس، مشکلات و نظرات سلیقه‌های مختلف مردم را ابراز کنند.» ظفرقندی درباره ردصلاحیت‌ دکتر معین هم گفت: «دکتر معین فردی است که سه‌دوره نماینده مجلس، دو دوره وزیر و یک‌دوره کاندیدای ریاست‌جمهوری بوده است. ایشان فردی باسابقه درخشان هستند و فردی پخته و متین هستند. ردصلاحیت ایشان چیزی از ارزش‌های فردی وی کم نمی‌کند بلکه نحوه انتخابات و بسته بودن دست‌وپای جناح اصلاح‌طلب بیشتر نشان می‌دهد. ردصلاحیت افرادی مثل دکتر معین و آقای مطهری برای وجهه انتخابات مناسب نیست.»

ریاض: سخنان روحانی به‌مصلحت نبود
 در مقابل، سیدعلی ریاض، رئیس کمیته سیاسی انجمن اسلامی پزشکان ایران که در جبهه اصولگرایان قرار دارد، درباره فعالیت‌های انتخاباتی این انجمن به خبرنگار سیاسی سپید گفت: «تشکل ما یک تشکل صنفی-سیاسی است که در بحث سیاسی روز برحسب وظیفه، کمیته و ستاد انتخاباتی تشکیل داده‌ایم و در مسیر مشارکت حداکثری مردم، فرمایشات رهبری و مسیر ورود جامعه پزشکی به مجلس است. البته حضور جامعه پزشکی ما در صحنه مجلس بسیار خوب بوده است؛ بطوری که در مجلس نهم 35 نماینده پزشک داریم که سه نفر رئیس‌ کمیسیون هستند.» وی با بیان اینکه «در انتخابات مجلس دهم نیز چهره‌های اصولگرای جامعه پزشکی از تهران و شهرستان‌ها وارد صحنه شده‌اند»، افزود: «ما این افراد را به شورای ائتلاف اصولگرایان معرفی کرده‌ایم.» اودر پاسخ به این پرسش که «آیا به‌عنوان یک تشکل پزشکی به ردصلاحیت پزشکان که چند تشکل به‌طور رسمی به آن اعتراض کرده‌اند، موضعی داشته‌اید؟»، گفت: «اصول کار ما قانون است و فرمایش و اقدامات شورای نگهبان برای ما حجت است. این اقدامات برای امروز نیست و با نگاهی که مقام معظم رهبری که رای مردم را حق‌الناس عنوان کردند، من قائل به این نیستم که شورای نگهبان در حدود اختیارات قانونی عمل نکرده است. در قانون اساسی به‌صراحت آمده که مصوبات مجلس بدون امضای شورای نگهبان قانونی نخواهد بود. شورای نگهبان صلاحیت رسیدگی به این قضایا را دارد و به ردصلاحیت‌ها، براساس استعلام و بررسی‌ها اگر معترض بشوند انشاءالله بررسی خواهد شد تا آنچه صلاح است، اتفاق بیفتد. ما در انجمن اسلامی پزشکان ایران ردصلاحیت زیادی نداشتیم، البته آماری دقیقی هم ندارم.» ریاض در پاسخ به‌اینکه «دکتر معین در دوره‌های متعدد وزیر، نماینده مجلس و کاندیدای رئیس‌جمهوری بوده اما در این دوره ردصلاحیت شده، و شما این نوع از ردصلاحیت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: «اگر با سوالتان می‌خواهید مطلب و مسیر را طور دیگری جلوه دهید که من راضی نیستم! وضع فعلی افراد ملاک است. ما در یک مسیری قرار گرفتیم که آقا نسبت به فتنه هشدار دادند. ولی اقدامات و موضع‌گیری‌هایی که برخی افراد درباره فتنه داشتند یا بعضی از نامه‌نگاری‌هایی که داشتند حکایتی است از وضعیت امروز آنها. هرچه جلوتر برویم معلوم نیست بنده نوعی هم، بتوانم تاییدصلاحیت بگیرم. وضعیت روز افراد در بررسی صلاحیت‌ها ارزیابی می‌شود. چه‌بسا افرادی که قبلا تاییدیه گرفته‌اند و بعدا مشکل پیدا کرده‌اند و بالعکس. درمجموع نگاه مقام معظم رهبری و احکامی که به شورای نگهبان فرمایش کرده‌اند برای من حجت است و قطعا رعایت می‌کنم.» ریاض، در ارزیابی سخنرانی رئیس‌جمهوری در مراسم استانداران و فرمانداران گفت:«من فرمایشات دکتر روحانی را در این ایام با این سبک و سیاق به‌صلاح نمی‌بینم و این سخنان درشان مقام اجرایی کشور که ایشان برگزارکننده انتخابات هستند نیست و برای اعتراضات آرامبخش نبود.دکتر روحانی فرمودند از اختیارات خودم استفاده می‌کنم که خوب است به‌عنوان رئیس‌جمهور پیگیری کنند. آقا هم فرمودند از مسیر و مجرای قانون عمل کنند. قانون ما هم نقص ندارد، الا اینکه سلیقه‌هایی وجود داشته باشد. در سال 88 هم فتنه به این دلیل بوجود آمد که خلاف قانون عمل کردند، آقایان قبل از اعلام نتایج اعلام کردند که ما برنده انتخابات هستیم و این خلاف قانون است و مقام ولایت توانستند مملکت را حفظ کنند. از اختیارات قانونی می‌شود استفاده کرد اما نمی‌شود هر حرفی را به هر شکلی زد و به‌نظر من اصلا این سخنان آقای روحانی به‌مصلحت نبود.» 

نامه جدید پزشکان به روحانی
 اعضای هیات مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران در پی رد صلاحیت برخی از چهره‌های پزشکی و علمی کشور طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار پیگیری این موضوع شدند. ایرج فاضل، رییس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران، دراین‌باره گفت: «در این نامه ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر دولت و ملت در عبور موفقیت‌آمیز از مذاکرات هسته‌ای که در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، تدابیر حکیمانه دولت و نیز ایستادگی مردان و زنان ایران زمین بدست آمد؛ آورده‌ایم که آنچه موجب توفیق در حصول به این نتیجه مهم بود، اعتماد بین مردم، نظام و رفتارهای مدبرانه همه اجزای نظام بوده و لازم است این رویه به عنوان یک رویکرد مهم ادامه یابد. نظر به اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری، بدون شک حضور چهره‌های شاخص در آن می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای جایگاه این رکن مهم نظام باشد.» به گفته فاضل، در این نامه بااشاره به ردصلاحیت شماری از کاندیداهای صاحب‌نام علیرغم تایید هیات محترم اجرایی و احراز صلاحیت قانونی آنان، از رئیس‌جمهور درخواست شده با رایزنی موثر با نهادهای ذیربط امکان حضور تعداد بیشتری از داوطلبان نمایندگی مجلس و از جمله کاندیداهای جامعه پزشکی در جهت حفظ وحدت بیشتر مردم و استفاده از نظرات کارشناسی آنان در توسعه کشور و ارتقاء سطح سلامت جامعه را فراهم کند. 

واکنش تشکل‌های دانشجویی علوم پزشکی
روز گذشته 85 تشکل دانشجویی در بیانیه مشترکی از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان درخواست کردند که به لحاظ خواست عمومی ایجاد شده با تجدید نظر در مواردی که تضییع حقی از کاندیداها صورت گرفته، موجبات رضایت حداکثری مردم را فراهم آورند. انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد، جندی‌شاپور اهواز، شهید صدوقی یزد، بیرجند، کرمان، همدان، لرستان، یاسوج، فسا، جهرم، سمنان، شاهرود، ایلام، قم، انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و زاهدان، انجمن اسلامی دانشکده‌های پرستاری و مامایی و بهداشت و پیراپزشکی قزوین از امضاءکنندگان این بیانیه هستند.

 

افزودن نظر جدید