پول داغ؛ نقدینگی سرگردان با سرعت گردش بالا

یک کارشناس اقتصادی گفت: پول داغ، اصطلاحا به پولی گفته می‌شود که در بازارهای مختلف در حال گردش است.

به گزارش اميدنامه به نقل از ايسنا، فرشته‌بدیهی با اشاره به پول داغ، اظهار کرد: پول داغ یا Hot Money  به پول سرگردانی می‌گویند که در پی دریافت سود کوتاه‌مدت بیشتر به سرعت از بازاری به بازار دیگر انتقال پیدا می‌کند. 

وی افزود: برای مثال این پول وارد بازار ارز و طلا شده و پس از کسب سود بالا در دوره زمانی نسبتا کوتاه و افول آن به دنبال بازار دیگری می‌گردد و از بازار ارز و طلا خارج و وارد بازار بعدی خواهد شد.

این کارشناس تصریح کرد: در صنعت بانکداری نیز در بسیاری از مواقع بانک‌ها با ارائه نرخ‌های بالای سپرده یا گواهی سپرده در پی جذب این وجوه هستند که مبالغ بالای این وجوه سرگردان و مقدار جذابیت بازارهای موازی در بسیاری از مواقع باعث تغییر نرخ‌های بانکی می‌شود.

بدیهی یادآور شد: به طور معمول وقتی رشد نقدینگی بسیار فراتر از رشد تولید باشد امکان تحقق پول داغ در اقتصاد فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان تورم نیز اصطلاحی شبیه به «پول داغ» وجود دارد. زمانی که اقتصاد دچار تورم بالا باشد، ارزش پول در حال کم شدن است. در این حالت مردم تمایلی به نگه داشتن پول یا نقدینگی ندارند، زیرا اگر پول را نزد خود نگه دارند با همان پول نمی‌توانند کالا و خدمات دیروز را تقاضا کنند. در این حالت پول در بین افراد با سرعت به گردش در می‌آید و اصطلاحا مانند جسمی داغ دست‌به‌دست می‌شود.

افزودن نظر جدید