پیروزی فراکسیون امید و تخریب دکتر عارف

علیرضا خامسیان:اولین آزمون جدی مجلس دهم با ترمیم کابینه حسن روحانی گره خورد و رئیس جمهور که مدتها منتظر بود تا تیمش را همانگونه که باب میلش هست تکمیل کند با تغییر ترکیب مجلس فرصت را مناسب این تغییر دید و افرادی که در مجلس گذشته نتوانستند رأی اعتماد نمایندگان را کسب کنند با خیال آسوده آنها را به مجلس دهم معرفی کرد.

علی رغم برخی اظهارنظرها که از حضور آقای نجفی در لیست اولیه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور خبر داده بودند اما لیست اولیه حسن روحانی همانی بود که اکنون از سوی نمایندگان توانستند رأی اعتماد بگیرند. از اول هم مشخص بود هیاهوی کاسبان فتنه در مجلس دهم تاثیرگذار نخواهد بود و بازی با واژه فتنه نمی‌تواند برای آنها رای داشته باشد چرا که جنس مجلس دهم با مجالس قبلی متفاوت است و اگر زمانی با رمز فتنه سر می‌بریدند اکنون باید طرحی نو در بیاندازند. اما از سوی دیگر در کسب رأی اعتماد وزرای پیشنهادی میدان داری فراکسیون امید بسیار مشهود بود برای همین هم روز قبل از رأی اعتماد آن زمانی که وزرای پیشنهادی به مجمع عمومی فراکسیون امید آمده بودند به اتفاق تاکید کردند که امیدشان به فراکسیون امید است.

 ولی مسیر این پیروزی چگونه طی شد؟ از همان روزی که وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی شدند هر سه وزیر پیشنهادی جلسات طولانی مدت با رئیس فراکسیون امید داشتند و برنامه‌های خود را برای وزراتخانه های متبوع خود تشریح کردند. بعد از آن فراکسیون امید دست به کار شد و با تشکیل کارگروه‌های مختلف و طی جلسات طولانی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های وزرای پیشنهادی را به آنها گوشزد کردند و پیشنهادهای خود را برای کاربردی‌تر کردن برنامه‌ها ارائه دادند. محمدرضا عارف به عنوان هدایت کنننده فراکسیون طی این مدت با برخی از نمایندگانی که ساز مخالف با وزرا داشتند صحبتهای مفصلی کرد و با گوشزد کردن شرایط کشور بخصوص در وزارتخانه‌ای به مانند آموزش و پرورش رأی منفی آنها را نسبت به وزرای پیشنهادی تغییر داد. طی مدتی که از عمر مجلس دهم می‌گذرد دکتر عارف و اطرافیان وی بارها مورد سؤال واقع شدند که چرا از تریبون مجلس اظهارنظری نمی‌کند و او را بعضاً با برخی دیگر از نمایندگان مقایسه می‌کنند. برخی از اینگونه اظهارنظرها که از روی حسن نیت است بعضاً از روی ناآگاهی از تقسیم کار فراکسیون امید و ساز و کار داخل مجلس است. چه آنکه بر اساس تفاهمی که در فراکسیون امید صورت گرفته است وظایف محوله برای ریاست فراکسیون فراتر از اظهارنظرهای داخل پارلمان است از سوی دیگر نطق میان دستور نمایندگان هم که بر اساس قرعه کشی است اکنون زمانش برای ریاست فراکسیون فرا نرسیده است جنس فعالیت‌های دکتر عارف به عنوان ریاست فراکسیون مدیریت، هماهنگی و رایزنی‌های داخل صحن مجلس است و دیگر اعضای فراکسیون بر اساس ضرورت در داخل صحن مجلس اظهار نظر می‌کنند همانگونه که در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دیده شد. به نظر می‌رسد رأی اعتمادی که مجلس دهم به وزرای پیشنهادی دولت داد تنها و تنها با میدان داری فراکسیون امید و هدایت آن توسط دکتر محمدرضا عارف صورت پذیرفت علی رغم این پیروزی در فضای مجازی شاهد تخریب‌هایی علیه فراکسیون امید و شخص ریاست فراکسیون بودیم. بر اساس شواهد و دلایل متقن این سلسله عملیات روانی علیه فراکسیون و دکتر محمدرضا عارف از سوی سه ضلع مثلثی صورت می‌گیرد که اگرچه با یکدیگر خاستگاه مشترکی ندارند ولی در یک هدف مشترک هستند و آن هم تخریب دکتر عارف به هر قیمتی است. در پایان این نوشتار اشاره مختصری به اضلاع مثلث تخریب می‌شود و در آینده زوایای پیدا و پنهان آن بیشتر بازگو خواهد شد:

۱-یکی از اضلاع اصلی مثلث تخریب جریانی است که از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ فعالیت خود را علیه دکتر عارف آغاز کرد و در بعد از آن هم در رسانه‌های خود تلاشی زیادی کرد تا وی سرلیست انتخابات مجلس دهم و به تبع آن کاندیدای ریاست مجلس نشود و حتی در مقطعی پیشنهاد چهره‌ای اصولگرا به مانند آقای ناطق نوری برای سرلیستی در انتخابات مجلس دهم مطرح کرد. این جریان با استفاده از برخی امکانات رسانه‌ای و با استفاده از نیروهای جوان خود در شبکه‌های اجتماعی تحرکات تخریبی علیه فراکسیون امید و دکتر عارف انجام می‌دهند.

۲-بخش شبه امنیتی جریان اصولگرا دیگر اضلاع این مثلث است که مشغول فعالیت تخریبی است.

۳-برخی افرادی که در مقاطعی برای کسب بعضی از امتیازات به شخص دکتر عارف نزدیک شدند و وقتی به هدف خود نرسیدند اکنون در فضای مجازی و در برخی محافل به گمان خود در حال تخریب چهره دکتر عارف هستند که البته آنچنان جدی گرفته نمی‌شوند.

در آینده برخی ناگفته‌ها از این مثلث تخریب بر حسب ضرورت گفته خواهد شد.

افزودن نظر جدید