کارزار "توقف اهانت به کتاب‌ها و اعتقادات مقدس و محاکمه مرتکبان" آغاز به کار کرد

در پی اقدام به آتش زدن صفحاتی از قرآن در کشور سوئد ،کارزار "توقف اهانت به کتاب‌ها و اعتقادات مقدس و محاکمه مرتکبان" آغاز به کار کرد.

به گزارش امیدنامه،این کارزار با مخاطب قراردان سازمان ملل خواستار توقف اهانت به کتاب ها و اعتقادات مقدس و همچنین محاکمه مرتکبان آن شده است.

در متن فارسی منتشر شده در این کارزار آمده است:

توهین به کتاب‌ها و اعتقادات مقدس را متوقف کنید و مرتکبان را بوسیله یک قاضی مستقل محاکمه کنید

این روزها در سراسر جهان اسلام خشم علیه قرآن‌سوزی و توهین به ارزش‌های اسلامی «در پوشش آزادی بیان» وجود دارد و اعتراضات بزرگی را در ایران، ترکیه، پاکستان، عراق، اندونزی، افغانستان و لبنان برانگیخته است. بنابراین، ما به عنوان یک گروه غیردولتی از دانشگاهیان و پژوهشگران، مسلمان و غیرمسلمان، از حقوق بشر سازمان ملل، اتحادیه اروپا ، کمیسیون اروپا و پارلمان اتحادیه اروپا درخواست می‌کنیم تا اقدامات فوری مؤثر را برای متوقف کردن توهین به قرآن و مقدسات انجام دهند که در اروپا رخ داده است و اصول دموکراسی را نقض کرده، نفرت از دین را گسترش داده و صلح جهانی را تهدید می کند.

ما می‌دانیم هدف دموکراسی اجرای عقاید مردمی است که از شیوه زندگی آزادانه و شاد در کشورشان حمایت می‌کند و جامعه دموکراتیک نمی‌تواند بدون اجماع اساسی در مورد ارزش‌های اساسی وجود و موجودیت انسان شکل گیرد. از سوی دیگر، ما می‌دانیم دین از جمله این ارزش‌های اساسی است. دین نیز نوعی مجموعه قواعد است که مردم را راهنمایی می‌کند که چگونه در جامعه با یکدیگر شاد زندگی کنند. و ما می‌دانیم آزادی بیان از اصول بنیادین دموکراسی و زندگی دموکراتیک است. در حالی که دموکراسی، به عنوان یک سیستم سازمان‌دهی سیاسی، حقوقی و اجتماعی است که ارزش‌های مشترک آزادی، مدارا و کثرت‌گرایی را دربرمی‌گیرد. اما این آزادی در این معنا و مفهوم، به معنای «آزادی برای همه، بدون هیچ محدودیتی» نیست.

حق آزادی بیان در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی حقوق بشر توسط سازمان ملل متحد و چارچوب تصمیم‌گیری ۲۰۰۸ توسط اتحادیه اروپا به عنوان یک حق بشر به رسمیت شناخته شده است.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود: آیا آزادی بیان بدون محدودیت است؟ و این آزادی بیان در برابر آتش زدن و بی‌احترامی به قرآن و مقدسات بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان بی‌تفاوت است؟

پاسخ کاملاً منفی است. آزادی بیان محدود است، به ویژه به دلیل نقض ارزش‌های اخلاقی و انتقال پیام‌هایی که نفرت و خشونت را برمی‌انگیزد.

براساس منشور سازمان ملل متحد، یکی از اهداف اساسی سازمان سازمان ملل «ترویج و حمایت از حقوق بشر برای همه» بدون تمایز در نژاد، جنس، زبان یا «دین» است.

از طرف دیگر، چندین ماده از اعلامیه‌های جهانی و اروپایی بر «محدودیت‌های قانونی در آزادی بیان به منظور جلوگیری از انتقال پیام‌های نفرت بویژه نفرت مذهبی» تأکید می‌کنند.

بنابراین، ما به شدت از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمان‌های مرتبط و کشورهای عضو می‌خواهیم با به رسمیت شناختن جامع حقوق مسلمانان و سایر مؤمنان مذاهب ابراهیمی، بلافاصله اقدامات لازم را برای متوقف کردن همه اقدامات علیه مقدسات بویژه قرآن انجام دهند و همچنین اقدامات مناسبی را برای محاکمه افرادی که مرتکب این اقدامات شده‌اند توسط یک قاضی مستقل طبق قوانین بین‌المللی انجام دهند، زیرا ما نگرانی‌های جدی داریم که رویکرد فعلی برخی از کشورهای اروپایی منجر به یک فاجعه بزرگ شود که صلح جهانی را به مخاطره اندازد.

الزامات تحت قوانین بین‌المللی
در این راستا، ما مایل هستیم توجه شما را به حقوق زیر که توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا تأیید شده است، جلب کنیم.

الف ـ حقوق بشر.
۱- ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) می‌گوید: «هر کس حق دارد بدون مداخله عقیده داشته باشد» و «هر کس حق آزادی بیان دارد؛ این حق شامل آزادی جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و عقاید از هر نوع، بدون توجه به مرزها، به صورت شفاهی، کتبی یا چاپی، به شکل هنری یا از طریق هر رسانه دیگری به انتخاب خود است».
اما این ماده ۱۹ در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) بعدها با بیان اینکه اِعمال این حقوق «وظایف و مسئولیت‌های ویژه‌ای دارد» و «بنابراین ممکن است در صورت لزوم مشمول محدودیت‌های خاصی باشد»، اصلاح شد. این اصلاحیه موارد شامل محدودیت‌های خاص را «احترام به حقوق یا شهرت دیگران» یا «حفاظت از امنیت ملی یا نظم عمومی، سلامت عمومی یا اخلاقیات» عنوان می‌کند.

۲- بند ۲ ماده ۲۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی حقوق بشر تصریح می‌کند که «هر گونه حمایت از نفرت ملی، نژادی یا مذهبی که به منزله تحریک به تبعیض، خصومت یا خشونت باشد، به موجب قانون ممنوع است».

۳- شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۲۸ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع، قطعنامه «مقابله با نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت است» را تصویب کرد. این قطعنامه بر نیاز به پاسخگویی مسئولان به شیوه‌ای منطبق با تعهدات دولت‌ها ناشی از قوانین بین‌المللی حقوق بشر تأکید کرد.
[28/07, 11:32] Alireza Khamesian: ادامه متن ترجمه فارسی کارزار "توقف توهین به کتاب‌ها و اعتقادات مقدس و محاکمه مرتکبان"

همچنین این شورا از کشورها خواست قوانین، سیاست‌ها و چارچوب‌های اجرایی را در قانون ملی خود اتخاذ کنند که به اقدامات و حمایت از نفرت مذهبی که موجب تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود رسیدگی، پیشگیری و پیگرد قانونی داشته باشد و اقدامات فوری برای اطمینان از پاسخگویی انجام دهند. این به معنای آن است که برای سازمان ملل و کشورها پاسخگویی، عدم ایجاد نفرت عمومی و به مخاطره انداختن صلح جهانی باید مهم‌تر از آزادی بی‌قید و شرط بیان باشد.

۴- برنامه اقدام رباط (۲۰۱۲) در مورد «منع حمایت از نفرت ملی، نژادی یا مذهبی که موجب تحریک به خصومت، تبعیض یا خشونت می‌شود» و بوسیله کارشناسان بین‌المللی با حمایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) تهیه شده است، رهنمودهای عملی حقوقی و سیاسی را به دولت‌ها در اجرای ماده ۲۰ (بند ۲) میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ارائه داده، کشورها را ملزم به ممنوعیت اشکال شدید «سخنان نفرت‌انگیز» می‌کند.

ب ـ قوانین اتحادیه اروپا.
۱- جرم و گفتار با انگیزه ایجاد نفرت بر اساس قوانین اتحادیه اروپا نیز غیرقانونی است. چارچوب تصمیم‌گیری ۲۰۰۸ در مورد مبارزه با اشکال خاصی از «بیان» نژادپرستی و بیگانه‌هراسی مستلزم «جرم‌انگاری» تحت عنوان تحریک عمومی به خشونت یا نفرت بر اساس نژاد، رنگ، «مذهب»، تبار یا منشاء ملی یا قومی است. کمیسیون اروپا، به عنوان نگهبان معاهدات، اجرای صحیح این چارچوب تصمیم‌گیری را از طریق گفتگو و در صورت لزوم رسیدگی به تخلفات نظارت می‌کند.
به موجب این چارچوب تصمیم‌گیری: «در صورت تهدید یا اعمال خشونت، یا اعمال محدودیت در ارتباط با ابراز عقیده در مورد مذهب یا ایمان، اتحادیه اروپا بر اساس اصول زیر هدایت خواهد شد:
الف ـ هنگامی که نظرات انتقادی در مورد ادیان یا ایمان بیان می‌شود و طرفداران، چنین اظهاراتی را چنان توهین‌آمیز تلقی می‌کنند که ممکن است منجر به خشونت علیه یا توسط طرفداران شود، پس:
- اگر در ابتدا موردی وجود داشته باشد که این ابراز و بیان به منزله سخنان مشوق نفرت باشد، یعنی در محدوده دقیق بند ۲ ماده ۲۰ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی حقوق بشر (که هر گونه حمایت از نفرت مذهبی را که تحریک به تبعیض، خصومت یا خشونت می‌کند را منع کرده است) قرار می‌گیرد، اتحادیه اروپا آن را «محکوم خواهد کرد» و «خواستار رسیدگی و محاکمه آن توسط یک قاضی مستقل خواهد شد».

و از آنجا که:
۱- توهین به مقدسات برخلاف اصول اخلاقی است و اصول اخلاقی منبع اصلی ارزش‌های دموکراتیک هستند؛
۲- توهین به مقدسات ترویج و حمایت از نفرت مذهبی و بیگانه‌هراسی در جهان می‌شود؛
۳- توهین به مقدسات، در واقع، تقویت نوع دیگری از افراط‌گرایی است و تقویت افراط‌گرایی خطرات و تهدیداتی را برای نظم، ثبات و صلح جهانی ایجاد می‌کند؛
۴- توهین به مقدسات نقض آشکار دموکراسی است، در حالی که دموکراسی چارچوبی برای کثرت‌گرایی مذهبی، همزیستی مسالمت‌آمیز و مدارا است؛
۵- توهین به مقدسات نقض آشکار احترام به هویت مذهبی افراد و ملت‌ها است؛

بنابراین، ما از سازمان ملل و اتحادیه اروپا می‌خواهیم تا کشورهای عضو خود را، بویژه آنهایی که در بالاترین رده‌ها قرار دارند و ادعای بالاترین دموکراسی‌ها را بیان می‌کنند، یادآوری کنند تا طبق قوانین و حقوق بین‌المللی و اصول دموکراسی به تعهدات خود عمل کنند.

انتظار می‌رود سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عضو این سازمان‌ها بر مبنای قوانین، حقوق، سیاست‌ها، چارچوب‌ها و تصمیمات موجود ذکر شده و ذکر نشده در اینجا، مسئولانه در توقف تکرار این اقدامات تلاش کرده و امکان «رسیدگی و محاکمه آن افراد توسط یک قاضی مستقل» را به منظور جلوگیری از ترویج خشونت و نفرت، احترام به ارزش‌های متنوع و باورها و ادیان مختلف با عنوان کثرت‌گرایی (از اصول حاکم بر دموکراسی)، پیشگیری از برخورد تمدن‌ها و حفظ صلح جهانی فراهم کنند که «هر دولت شایسته باید هر چیزی را که ناشایست می‌داند، ممنوع کند».

سرانجام، ما به عنوان نمایندگان بخشی از مؤمنان مسلمان و غیرمسلمان ادیان ابراهیمی فوراً از سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا درخواست می‌کنیم با به رسمیت شناختن عملی حقوق مردم برای یک زندگی با عزت و کرامت، کشورهای اروپایی را ملزم کنند که توهین به کتاب‌های مقدس بویژه قرآن و ارزش‌های مقدس همه مؤمنان بویژه مسلمانان را متوقف کنند و اقدامات مناسبی را برای محاکمه کسانی که مرتکب توهین شده‌اند بوسیله یک قاضی مستقل طبق قانون موجود انجام دهند.

در پایان، از شما تشکر می‌کنیم که وقت خود را برای در نظر گرفتن فوری این نامه صرف کردید و آرزو می‌کنیم که همه مؤمنان در سراسر جهان از عزت و درخواست مسلمانان حمایت کنند.

برای امضا این کارزار روی لینک زیر کلیک کنید

https://www.change.org/p/stop-insulting-the-sacred-books-and-beliefs-and...

افزودن نظر جدید