کمبود گاز در سیستان و بلوچستان داد مردم را درآورد+تصاویر

مردم سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان زاهدان این روز‌ها در حالی در صف‌های چند ساعته در انتظار پر کردن سیلندر‌های گاز خانگی انتظار می‌کشند که هنوز موج اصلی سرما منطقه را فرا نگرفته است.

به گزارش  امیدنامه به نقل از تسنیم، دهم اسفندماه ۱۳۹۵ تیتر همه رسانه‌های استان پهناور سیستان و بلوچستان و بسیاری از رسانه‌های کشور یکی بود "مشعل گاز در زاهدان شعله‌ور شد"؛ همه رسانه‌ها از موافق و منتقد دست به دست هم دادند تا این دستاورد مهم یعنی گازرسانی به آخرین مرکز استان فاقد گاز کشور را به بهترین شکل رسانه‌ای کنند و انصافاً هم سنگ تمام گذاشتند.

سیستان و بلوچستان تا سال ۹۲ از نعمت گاز محروم بود و در این سال با رسیدن خط لوله گاز از عسلویه به ایرانشهر مردم این شهر از نعمت گاز بهره‌مند شدند. در ادامه، پروژه گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان در سال‌های نخست کند پیش رفت چرا که قرار بود این پروژه طبق برنامه زمانبندی شده در طول مدت ۲ سال از ۹۲ تا ۹۴ اجرایی شود، ولی به دلیل مشکلات موجود در روند تامین منابع مالی متوقف بود تا اینکه از سال ۹۴ با تزریق اعتبارات مناسب با جدیت اجرا و پیگیری شد و در نهایت در سال ۹۵ این پروژه با ۲۶۲ کیلومتر لوله‌گذاری و مجموع ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار محقق شد.

چند روز پس از افتتاح پروژه گازرسانی به زاهدان یعنی در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۹۵ اولین مشعل گاز خانگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استان سیستان و بلوچستان در منزل شهید "تیموری" در شهر زاهدان روشن شد و باز هم رسانه‌ها یک‌صدا شدند تا این خدمت‌رسانی را به گوش همگان برسانند؛ مسئولان شرکت گاز در زمان افتتاح پروژه گازرسانی به زاهدان در نشست‌های خبری خود با رسانه‌ها تاکید داشتند که با توجه به محرومیت‌های این استان، تمام تلاش‌ها جهت افزایش سرعت گازرسانی به منازل زاهدانی‌ها و به موازات آن انتقال گاز از زاهدان به زابل به کار گرفته خواهد شد؛ اما امروز پس از گذشت ۲ سال از افتتاح پروژه گازرسانی زاهدان باید پرسید آیا همه رسانه‌ها برای رساندن گلایه‌های زاهدانی‌های کپسول به دست به مسئولان پای کار هستند؟

اوضاع مردم زابل نیز در زمینه تامین گاز همچون بسیاری از مردم زاهدان چندان خوب نیست و آن‌ها هم برای پر کردن سیلندر یا به قول عامیانه کپسول گاز خود روزانه ساعت‌ها در صف‌های طولانی انتظار می‌کشند؛ این در حالی است که مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز ایران آذرماه ۹۶ از رسیدن گاز به شهر زابل در پاییز ۹۷ خبر داده بود.

پاسخگویی مسئولان سیستان و بلوچستان هم در این زمینه جای تامل دارد؛ روابط عمومی شرکت گاز استان موضوع سیلند‌های گاز را به شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی مرتبط می‌داند که نماینده آن در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان مستقر است و مدیران این مجموعه هم در سال‌های اخیر حتی یک نشست یا جلسه مطبوعاتی و رسانه‌ای نداشته و کوچکترین ارتباطی با اصحاب رسانه ندارند! فرماندار محترم زاهدان هم همواره در جلسات به سر می‌برند و عملاً امکان پاسخگویی تلفنی به خبرنگاران را ندارند!

بنابراین در زمینه پیگیری گلایه‌های مردمی در رابطه با کمبود گاز، بررسی میدانی بهترین مسیر بود؛ خیابان زیباشهر، میدان امام رضا (ع) و میدان کارگر زاهدان محل‌هایی هستند که معمولاً خودرو‌های شرکت‌های خدمات‌رسان در زمینه پر کردن سیلندر‌های گاز در آن‌ها مستقر می‌شوند؛ اما این روز‌ها خبری از این خودرو‌ها نیست.

همراه یکی از دوستان خبرنگار در پی گشت و گذار در منطقه زیباشهر زاهدان به دنبال خودرو‌های حامل کپسول بودیم که محدوده‌ای پرازدحام در نزدیکی میدان سربازان گمنام امام زمان (عج) این منطقه به چشمان خورد؛ می‌شد حدس زد مردم در انتظار گاز هستند، نزدیک رفتیم تا حدسمان به یقین تبدیل شد؛ جمع زیادی از مردم که سیلندر‌های گاز خود را در صف‌هایی طولانی پشت سر هم ردیف کرده بودند و در انتظار خودروی گازرسان بودند.

جلو رفتیم و چند تا عکس از جمعیت تهیه کردیم، مردم دورمان جمع شدند و سوال کردند مسئول هستیم، گفتیم خبرنگار، بخشی از مردم با چهره‌ای ناامید می‌گفتند این تصویربرداری و نگارش مطالب از جانب شما به هیچ جا نمی‌رسد؛ گروهی دیگر، اما از این اقدام ما استقبال کرده و تاکید داشتند این مشکلات باید به گوش مسئولان برسد؛ برخی هم زمان و مکان انتشار عکس و خبر را می‌پرسیدند؛ اما آنچه میان همه آن‌ها مشترک بود، گلایه از تلف شدن زمانشان و نبودن مسئولی در جمع آن‌ها برای پاسخگویی و حداقل قوت قلب دادن!

سوار خودرو شدیم تا ببینیم آیا مانند هفته‌های گذشته می‌توان سیلندر گاز به صورت آزاد (البته با ۲۰۰۰ تومان اختلاف قیمت نسبت به خودرو‌های شرکتی) از دکه‌ها و فروشنده‌های مستقر در خیابان‌های سطح شهر تهیه کرد؛ در محدوده خیابان جام جم دکه‌ها و فروشنده‌هایی کنار خیابان سیلندر پر داشتند، قیمت را جویا شدیم بین ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان برای هر سیلندر قیمت می‌دادند، آن هم برای سیلندری که قیمت فروش شرکتی آن ۶۹۰۰ تومان است (البته با افزایش قیمت ۴۰۰ تومانی در یک ماه اخیر).

یکی از شهروندان که کنار این فروشنده ایستاده بود، گفت: کمی جلوتر یک خودروی عرضه کننده سیلندر گاز توقف کرده که می‌توانید از آن گاز بگیرید. حدود ۷۰۰ متر جلوتر سراغ این خودرو رفتیم، کنار خیابان ایستاده بود، تا نزدیک شدیم گفت: همه سیلندر‌های داخل خودروی من خالی است و، چون خودروی من خبرای شده اینجا توقف کرده‌ام؛ پرسیدیم کجا می‌توانیم سیلندر را پر کنیم، آدرس شرکتشان در خارج شهر را داد و گفت: این روز‌ها مردم بیشتر از درب شرکت گاز تهیه می‌کنند.

حدود ۵ کیلومتر از زاهدان به سمت جاده خاش حرکت کردیم تا به شرکت الیاس گاز رسیدیم؛ مردم درب شرکت صف کشیده بودند، البته صف به اندازه داخل شهر طولانی نبود. سراغ مسئولین شرکت را گرفتیم و در نهایت مدیر داخلی شرکت با ما همراه شد تا ببینیم واقعاً مشکل از کجاست.

محمدعلی هاشمزهی نام مدیر داخلی جوان شرکت بود؛ می‌گفت: در هفت ماه اول سال هیچ مشکلی در تامین گاز نداشته‌ایم، اما حالا با نزدیک شدن فصل سرما و افزایش مصرف خانگی کمی کمبود داریم. وی ادامه داد: البته در حال حاضر نیاز همه مشترکینی که نزد ما ثبت‌نام کرده و کد اشتراک دارند را در مدت حداکثر سه روز درب منازل تامین می‌کنیم؛ اما با توجه به کمبود پیش آمده و سوءاستفاده دلالان فعلاً عرضه در میادین سطح شهر را متوقف کرده‌ایم.

در ادامه با هم همراه شدیم و به میان مردم داخل صف درب شرکت رفتیم تا از نزدیک مشکل مردم را بررسی کنیم؛ مدیر این شرکت اشاره‌ای به یکی از افراد داخل صف داشت و گفت، بخشی از مشکل در راستای کمبود گاز این افراد هستند؛ نزدیک رفتیم، پسر جوان ۲۰ سیلندر گاز به همراه داشت؛ به او گفت: تو را شناختم دلال پیک‌نیک پرکنی، از صف بیرون برو تا مردم را راه بیندازیم، مردم هم با عصبانیت پسر جوان را از صف بیرون کردند.

هاشمزهی با اشاره به اینکه در صورت تامین گاز به میزان کافی علاوه بر تامین نیاز مشترکین می‌توانیم پاسخگوی نیاز توزیع آزاد سطح شهر هم باشیم، اضافه کرد: در روز‌های اخیر در جلساتی با حضور فرماندار زاهدان و دیگر متولیان امر درخواست داده‌ایم تا در راستای تامین نیاز مردم سهمیه گاز شرکت از ۲۰۰۰ تن به ۳۰۰۰ تن در سال افزایش پیدا کند که این درخواست در استان تائید شده و جهت عملی شدن به پایتخت ارسال شده و امیدواریم با تحقق آن به زودی مشکل مردم سطح شهر حل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کنار افزایش مصرف مردم که به دلیل سردی هوا رخ داده، دلالان بازار آزاد، پی‌نیک پرکن‌های غیرمجاز و خودرو‌هایی که به صورت غیرمجاز از سیلندر گاز مایع جهت تامین سوخت خودروی خود استفاده می‌کنند، مهمترین عامل کمبود گاز در زاهدان هستند.

تلفنی موضوع کمبود سیلندر گاز را از دیگر توزیع کننده عمده زاهدان یعنی شرکت پرسی ایران گاز منطقه سیستان و بلوچستان جویا شدیم؛ حسینعلی شه‌بخش با اشاره به اینکه هر سال در فصل سرما افزایش سهمیه داشته‌ایم، اما امسال تاکنون این امر محقق نشده، ادامه داد: البته در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شده و طبق وعده مسئولان امر در روز‌های آینده این مشکل برطرف می‌شود.

حسینعلی شه‌بخش تاکید کرد: صرفه اقتصادی گاز به نسبت نفت و افزایش سرما در استان موجب شده این روز‌ها تقاضای مردم برای پرکردن سیلندر‌های گاز افزایش یابد و همین امر موجب تشکیل صف‌های گاز شده است.

آنچه مسلم است؛ اگر مسئولان در زمینه گازرسانی خانگی به منازل مردم زاهدان درست عمل می‌کردند، امروز این مردم سنگینی کپسول را بر دستان خود حس نمی‌کردند و ساعت‌ها وقتشان در صف‌های طولانی تامین گاز هدر نمی‌رفت. اما آنچه امروز مردم زاهدان و زابل از مسئولان استان انتظار دارند، این است که حداقل در جمع آن‌ها حضور یابند و پاسخگوی دغدغه‌هایشان باشند.



افزودن نظر جدید