گل‌زاده: عملکرد تیم اقتصادی کشور قابل دفاع است/طیب‌نیا حرفه‌ای ترین وزیر اقتصاد در دوران پس از انقلاب

یک کارشناس اقتصادی کشور با بیان اینکه عملکرد تیم اقتصادی دولت همتراز با عملکرد تیم سیاست خارجی کشور بوده است، گفت: بارزترین وزرای دولت یازدهم وزیران امور خارجه و اقتصادی است و آقایان ظریف و طیب نیا حرفه ای ترین و متخصص ترین وزرای امورخارجه و اقتصاد پس از انقلاب هستند.

به گزارش امید به نقل از ایرنا،فرشید گل زاده مدیرعامل بزرگترین مجموعه خرده فروشی در کشور با تاکید بر اینکه دستاوردهای تیم اقتصادی دولت کمتر از دستاورد تیم دیپلماسی و سیاست خارجی نیست، تصریح کرد: اساسا عملکرد تیم اقتصادی دولت و ثبات اقتصادی کشور پشتیبان بحث پیچیده مذاکرات هسته ای بود و بدون آن، دستاورد وین حاصل نمی شد.
وی سپس با تشریح فضای اقتصادی کشور در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، گفت: در سال های گذشته کشور با یک رکود تورمی یا به عبارتی بهتر بحران اقتصادی مواجه بود و بسیاری از شاخص های اقتصادی کشور سیر نزولی و نگران کننده ای داشتند به گونه ای که برای نخستین بار در تاریخ کشور طی دو سال پیاپی رشد اقتصادی منفی حاصل شد.
گل زاده رشد اقتصادی کشور طی سال های 91 و 92 را به ترتیب منفی 6.7 و 3.1 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: این رشد منفی در کنار تورم شدید که براساس آمار بانک مرکزی حدود 35 درصد بود، برای هر اقتصاد کشور یک فاجعه به شمار می آید. بنابراین در این شرایط و فضا بود که دولت یازدهم سکان هدایت کشور را در دست گرفت.
این فعال اقتصادی کشور، ریشه این فاجعه اقتصادی را درفقدان رویکردهای اقتصادی روشن و شفاف و همچنین تصمیمات و سیاست های نادرست دولت گذشته دانست و گفت: با توجه به این شرایطی که به ارث رسید، به طور قطع عملکرد دولت در مهار کردن این بحران قابل قبول و قابل دفاع است.
وی افزود: عملکرد اقتصادی دولت از آن جهت قابل دفاع است که توانست با توجه به محدودیت ها، اولویت های اصلی را تشخیص دهد و با یک رویکرد مشخص فضای اقتصادی را مدیریت کند.
گل زاده، مهمترین استراتژی دولت یازدهم طی دو سال گذشته را مهار بی انضباطی گسترده مالی در کشور برشمرد و اظهار داشت: بر اساس ارتقای انضباط مالی، ثبات در کشور شکل گرفت چرا که کشور از این بی انضباطی مالی به شدت آسیب پذیر شده و شرایط را برای همه فعالان اقتصادی بسیار سخت و دشوار کرده بود.
این کارشناس اقتصادی کشور سپس با بیان اینکه متاسفانه این آشفتگی اقتصادی روی تمام فعالان اقتصادی، صنعتی و تجاری اثر خود را گذاشت، گفت: دستاوردهای دولت طی دو سال گذشته یکی استقرار انضباط مالی در کشور بود و دیگر اینکه با تکیه بر اصلاح درآمدهای دولت و کنترل نقدینگی، تورم را مهار کرد و در کنترل سطح عمومی قیمت ها موفق گردید.
گل زاده همچنین مدیریت واردات را یکی دیگر از دستاوردهای دولت طی دو سال گذشته برشمرد و افزود: براین اساس دولت اجازه نداد شکل مخرب واردات که به کشور ضربه می زند، ادامه پیدا کند.
وی، چهارمین دستاورد را تلاش دولت برای ایجاد رونق اقتصادی و رفع رکود بی سابقه در کشور دانست و گفت: این دستاورد به دلیل زمان بر بودن و لزوم سرمایه گذاری شاید به اندازه سه دستاورد قبلی اثراتش در جامعه نمود پیدا نکرد و پس از بروز یک رونق کوتاه مدت پس از توافق ژنو که عمدتا به دلیل افزایش صادرات نفت حاصل شد، رکود در کشور برطرف نشده است. به همین جهت است که شاهد هستیم تورم بهتر از رکود مهار و کنترل شده است.
وی با تاکید براینکه تا زمانی که فضای تورمی در کشور وجود داشته باشد، هیچ سیاستی نمی تواند پیاده شود، خاطرنشان کرد: دولت توجه به مهار تورم یا نتیجه عملکرد دولت در مهار تورم موفق تر از ایجاد رونق اقتصادی بوده است.
به گفته گل زاده، با درآمدهای حاصل از نفت و میزان سرمایه ای که دولت در اختیار دارد، به نظر می آید در کوتاه مدت و در سال های آینده از نظر ایجاد رونق اقتصادی کار بسیار دشواری خواهیم داشت.
وی در ادامه جذب سرمایه گذاری خارجی را یکی از راهکارهای ایجاد رونق اقتصادی در کشور دانست و گفت: پس از توافق وین، فرصت ارزشمندی برای جذب سرمایه گذاری خارجی حاصل شده و باید نهایت استفاده را ببریم.
وی تصریح کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی، موجب گره خوردن منافع کشورهای سرمایه گذار در ایران خواهد شد و این موضوع به طور قطع روی تصمیمات سیاسی کشورهای غربی تاثیرگذار خواهد بود.
این فعال اقتصادی کشور با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه اقتصادی بهترین فرصت برای جذب سرمایه گذاری خارجی و گره زدن منافع دولت ها در فضای اقتصادی کشور فراهم شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع سبب خواهد شد اتخاذ تصمیماتی که در گذشته برای تحریم ایران به راحتی گرفته می شد، دشوار و شاید غیرممکن شود.
گل زاده، لازمه جذب سرمایه گذاری خارجی را انسجام داخلی کشور و همگرایی نهادها و جریان های سیاسی و اقتصادی کشور با دیپلماسی دولت ذکر کرد تا ثبات و همبستگی داخلی ارکان نظام، پیام مثبت برای حضور مستقیم سرمایه گذاران خارجی در ایران ارسال نماید.

افزودن نظر جدید